Ján Grujbár, generálny riaditeľ Aliter Technologies, a. s.Aliter Technologies
StoryEditor

Vyskladanie správnych hodnôt vytvára dobre riadenú spoločnosť

19.12.2023, 00:00

Svoje odlíšenie od konkurencie vidia v rokmi budovaných kompetenciách a certifikátoch, ktorými disponujú. Získali ocenenie Slovakia Best Managed Companies za manažment a stratégiu. Čo plánujú ďalej, o tom porozprával Ján Grujbár, generálny riaditeľ Aliter Technologies, a. s.

Vaša spoločnosť Aliter Technologies je uznávaným expertom v oblasti informačných technológií. Čo vás viedlo k založeniu spoločnosti a koľko rokov pôsobíte na slovenskom trhu?

Firma vznikla krátko po návrate nášho zakladateľa a momentálneho predsedu dozornej rady Petra Dostála z Kanady. Mal tam možnosť pracovať na zákazkách pre verejný sektor, ale aj veľké spoločnosti. Počas svojho pôsobenia tam stretol množstvo inšpiratívnych ľudí. Táto jeho skúsenosť prispela k tomu, aby na Slovensku vytvoril unikátny tím expertov, ktorý predstavoval základ novej spoločnosti. Začínali klasicky - v malej zostave, v jednom bratislavskom byte. Dnes medzi zákazníkov Aliter Technologies patria silové rezorty doma a v zahraničí, medzinárodné organizácie zodpovedné za podporu riešenia krízových situácií vojenského a nevojenského charakteru a najväčší svetoví dodávatelia v oblasti bezpečnostného a obranného priemyslu.

Ktoré kroky boli zásadné pre vašu firmu?

Pri pohľade do minulosti, najrizikovejším, ale zároveň najlepším rozhodnutím, bolo vystúpenie z komfortnej zóny čisto IKT spoločnosti a väčšia orientácia na diverzifikáciu biznisu. Oblasť komerčných IKT technológií je čoraz nasýtenejšia. Aj preto sa snažíme získavať zákazky aj v zahraničí. To je tiež dôvod, prečo sa venujeme kybernetickej bezpečnosti alebo cloud computingu, ktorý sa dnes stáva novým štandardom. To, čo nás odlišuje od konkurencie, sú roky budované kompetencie a certifikáty, ktorými disponujeme.

V čom vidíte pridanú hodnotu vašej firmy?

Máme vlastný vývoj, hľadáme biele miesta na trhu, kombinujeme rôzne technológie, ale veľa počúvame aj požiadavky zákazníkov. Prístup „iným spôsobom“, čo v preklade aliter znamená, nám umožnil nájsť si svoje miesto medzi renomovanými IT a technologickými spoločnosťami v relatívne krátkom čase. Možno to vyznie ako klišé, ale veľmi dôležitým predpokladom k úspechu je mať kvalifikovaných zamestnancov, ktorí dokážu vidieť veci „out of the box“ a neustále prinášať nové výzvy.

Máme zaujímavé portfólio elektroniky a IT hardvéru pre silové zložky. Ak sa pozriete na produkty obranného a bezpečnostného priemyslu v našom regióne, je vysoko pravdepodobné, že komunikácia a IT sú realizované prostredníctvom našich produktov. Okrem toho sa venujeme aj vývoju softvéru. Od orchestrácie IT infraštruktúry v cloude cez monitoring seniorov až po agendové systémy zákazníkov. Najviditeľnejšie a pre laikov najuchopiteľnejšie sú však ďalšie produkty. V našom regióne málokto vyvíja a ponúka bezpilotnú vzducholoď, drony na inštaláciu odkloňovačov vtáctva alebo virtuálny stožiar v podobe upútaného dronu – my ich máme. Ďalší príklad je mobilné miesto riadenia. Je to vlastne riadiace a kontrolné miesto zabudované vo vozidle, ktoré získava prostredníctvom lietajúcich bezpilotných prostriedkov informácie pre velenie v krízových situáciách alebo pre organizátorov rôznych spoločenských udalostí. Jeho využitie je naozaj mnohostranné.

Ako hodnotíte podnikanie na Slovensku?

Podmienky na podnikanie považujem v princípe za priaznivé, na jednej strane je tu silný tlak, respektíve dopyt na ekonomický rast a modernizáciu, na druhej nové inovácie a technologické trendy vytvárajú priaznivé podmienky na nové obchodné príležitosti a služby s vysokou pridanou hodnotou. Naopak, brzdou je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, odlev špecialistov do zahraničia.

image

Spoločnosť Aliter Technologies získala ocenenie pre najlepšie riadené slovenské firmy.

Aliter Technologies

Čo bolo dôvodom, že ste sa prihlásili do programu Slovakia Best Managed Companies? 

Primárnym dôvodom bolo overiť si kvalitu manažovania našej spoločnosti a získať feedback na to, akým spôsobom u nás riešime stratégiu, plánovanie, finančné manažovanie firmy a, samozrejme, ako sa staviame k inováciám. Druhým dôvodom bol fakt, že ocenenie v rámci programu Best Managed Companies považujeme za veľmi prestížne a my sme sa chceli zaradiť do skupiny firiem, ktoré takéto ocenenie v rámci 45 krajín sveta nosia.

Ako hodnotíte toto ocenenie?

Ocenenie hodnotíme ako pomyselnú pečať kvality, ktorá potvrdzuje naše smerovanie, naše dennodenné úsilie. Dnes vďaka nemu vieme, že všetky procesné zlepšenia a nami prinášané inovácie dávajú zmysel.

Čo vám priniesol workshop Best Managed Lab?

Príležitosť na zamyslenie sa, zhodnotenie a tiež nezávislý pohľad na manažovanie našej firmy, interné procesy. To prináša do budúcnosti impulzy k ďalším zlepšeniam a inováciám v riadení a prevádzke. Nezanedbateľná je takisto prezentácia firmy, nášho úspechu v podnikaní a budovanie značky.

V čom vás ako firmu posunul? Akú pridanú hodnotu v tom vidíte?

Program sa často sústreďuje na hodnotenie vedenia a riadenia spoločnosti. Účasť v ňom môže poskytnúť cennú spätnú väzbu a príležitosť na ďalší rozvoj leadershipu a manažérskej stratégie. Ocenenie Best Managed Companies môže fungovať ako externá pečať dôveryhodnosti a kvality pre spoločnosť. To môže prispieť k dôvere zo strany zákazníkov, partnerov a investorov.

Aké sú podľa vás kritériá pre dobre riadenú spoločnosť, najmä na Slovensku?

Dobré riadenie nie je jednoduché definovať, nie sú to len jednotlivé kritériá, ale hlavne vyskladanie tých správnych a pre danú spoločnosť vhodných hodnôt a postupov do jedného funkčného celku. Na to nadväzujú dennodenné procesy, ktoré tieto kritériá privádzajú k životu. Môžeme začať od hlavy, kde existencia jasnej organizačnej štruktúry a riadiacich orgánov so stanovenými kompetenciami je základom pre dobré riadenie. Následne môžeme pokračovať k riadeniu rizík, etickému kódexu, interným kontrolám kvality. Definovanie zodpovedností nielen u riadiacich pracovníkov, ale aj u zamestnancov a partnerov, neustály dôraz na inovácie, samozrejme, vždy so zreteľom na udržateľnosť. Ďalším kritériom je dôraz na dodržiavanie zákonov a na etiku v obchodných praktikách. Pri istej veľkosti firmy sa musí pridať aj sociálna zodpovednosť. A keďže žijeme v 21. storočí, jedna z podstatných vecí pre každú organizáciu je ochrana pred kybernetickými hrozbami, zabezpečenie dát a citlivých informácií.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Rok 2023, napriek pretrvávajúcim problémom spojeným s narušenými dodávateľskými reťazcami, hodnotíme pozitívne. Dokonca pre zvyšujúci sa dopyt po našich produktoch a riešeniach sme boli nútení dočasne posilniť výrobu na úkor vývoja niektorých produktov. Naša spoločnosť bola opakovane oceňovaná ako celok alebo boli oceňované naše produkty. V nasledujúcom roku by sme chceli nadviazať na úspechy z roku 2023. Radi by sme zvýšili výrobné kapacity a predstavili nové produkty. Budeme sa opäť uchádzať o možnosti dodávať naše komplexné riešenia pre existujúcich aj nových zákazníkov doma aj v zahraničí.

Spoločnosť Aliter Technologies je integrátorom, vývojárom a poradenskou spoločnosťou v oblasti informačných a komunikačných technológií (IKT). Má štyri oblasti pôsobenia: špeciálne systémy, kybernetická bezpečnosť, IKT & Cloud a vývoj softvéru. Ján Grujbár, generálny riaditeľ Aliter Technologies, a. s., svoje dlhoročné manažérske skúsenosti získal počas riadenia množstva unikátnych projektov vo finančnom a IT sektore, a to ako vedúci projektového oddelenia a tiež ako riaditeľ IT divízie (CIO). V Aliter Technologies zastáva od roku 2022 pozíciu generálneho riaditeľa spoločnosti (CEO).

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
19. november 2024 18:19