StoryEditor

Ekosystém násobne zvyšuje ziskovosť a zlepšuje vzťah so zákazníkom nielen v realitách

30.07.2024, 00:00

O výhodách spolupráce, ako aj o potrebe zmien hovorí Roman Pii Wagner zo spoločnosti Kapritz.

Ste transformačný dizajnér, vlastníte niekoľko firiem a venujete sa tvorbe ekosystémov. Ako to všetko ide dohromady?

Už štvrťstoročie podnikám v oblasti dizajnu, interiérov a nábytku na mieru. Stojí za mnou silná značka Komandor, ktorá obslúžila na Slovensku 120-tisíc zákazníkov a je v každom desiatom príbytku. Sme aktívni aj v B2B segmente, v oblasti HORECA a tiež v investičných nehnuteľnostiach. Transformačnému dizajnu sa venujem päť rokov a za ten čas som zistil, že potenciál metodiky design thinkingu a digitálnej transformácie prináša firmám revolučné príležitosti.

Čo znamená transformácia spoločnosti alebo ako sa deje digitálna transformácia?

Ako príklad použijem realitný trh. Historicky funguje tak, že klient povie očakávania, maklér zháňa nehnuteľnosť, banka zabezpečuje hypotéku a všetci pritom fungujú autonómne. Klient však nechce hypotéku či obhliadky bytov, on chce domov podľa svojich predstáv. Preto vytvárame ekosystémové riešenia, teda funkčné kolaboratívne prostredie, v ktorom všetci zainteresovaní transparentným a previazaným poskytovaním služieb tvoria vysokú pridanú hodnotu. Ekosystém je skvelý aj pre koncového používateľa, lebo komplexne rieši jeho potreby. V istej forme sa s týmto prístupom môžeme stretnúť už aj dnes, je však otázne, v akom rozmere a v akej kvalite.

Prečo to nemôže fungovať ako doteraz, načo je potrebná takáto zmena?

Zmena je potrebná, pretože trh sa mení. Transformačný dizajn definuje dvanásť hlavných ekosystémov a jeden z nich je ekosystém domova. Spadá tam jeho výber, forma vlastníctva, súvisiace finančné služby, ale aj interiér a vybavenie domova vrátane jeho technického fungovania. Ekosystém dáva jeho účastníkom možnosť celistvo obslúžiť zákazníka, a to aj v oblastiach, ktorým sa poskytovateľ primárne nevenuje. A to je hlavnou devízou ekosystémového riešenia. Poskytovatelia služieb v ňom získavajú výrazný náskok pred konkurentmi v podobe jasne zmapovaného trhu s dostatkom klientov, čo násobne zvyšuje ich ziskovosť.

Aké služby a produkty dodávate?

Primárne vyrábame vstavaný nábytok na mieru, skrine a kuchyne, ale aj šatníky, knižnice, detské a spálňové zostavy. Cielene ho personalizujeme, aby sa využil dostupný životný priestor. Aj my fungujeme ekosystémovo a pred samotnou výrobou nábytku ponúkame dizajnérov na jeho optimálne rozvrhnutie v priestore. Žiadaná je aj služba Rentier dizajn. Spočíva v návrhu interiéru a celého dizajnu bytu alebo domu pre investičné nehnuteľnosti na základe stratégie dlhodobého alebo krátkodobého prenájmu. Dnes je bežné, že maklér vybaví aj financovanie bankou alebo zápis v katastri. To predznamenáva trend, ktorého kvalitu a rozsah služieb zvyšujeme práve naším riešením. Realitným kolegom zabezpečíme návrh interiéru, grafiku pre reklamu či výrobnú dokumentáciu. Nábytok vyrobíme podľa podkladov od nás alebo z iných ateliérov. Tak vyriešime všetko technické, aby pokojne predávali. Pre niektoré realitné kancelárie dodávame nábytok v dielcoch, lebo majú svoje montážne skupiny. V oboch prípadoch im šetríme náklady. To sa pozitívne odzrkadlí v cene pre klienta, ktorý odporúča tohto realitného makléra ďalej, takže klesajú aj marketingové náklady.

Nepopiera ekosystém profesionalitu jeho účastníkov?

V ekosystéme každý definuje svoje silne stránky aj oblasť záujmu. Ak ste skvelý realitný maklér, tak predávajte a ostatné služby zabezpečí ekosystém cez iných členov. A to bez ich hľadania a zisťovania referencií. Preto sme tu, aby sme naplnili očakávania klientov a partnerom zjednodušili podnikanie.

Je to skutočne len o nábytku?

Nábytok je len začiatok. V našom segmente nás čakajú dve veľké výzvy. Patrí k nim tvorba dizajnu generatívnou AI na zefektívnenie práce dizajnérov a zvýšenie ich kreativity. Druhou je využitie AI, napríklad voice botom alebo mail botom v projektovom riadení realizácií. Jednak na zrýchlenie informačného toku medzi klientom a realizátorom a tiež na optimálne alokovanie a čerpanie realizačných a výrobných zdrojov. V tom hrá kľúčovú úlohu forma a kvalita odovzdávania informácií.

Hovoríte o transformácii s vášňou, z čoho pramení?

Áno, som nadšený a presvedčený, že ide o doteraz najväčšiu revolúciu v stavebníctve, realitách, a teda v ekosystéme domova. Za štvrťstoročie v brandži máme svoje prvenstvá, napríklad virtualizáciu interiéru. Avšak takéto možnosti tu ešte naozaj neboli. Osobne konzultujem a pomáham aj iným podnikateľom naskočiť na túto vlnu. Fascinuje ma, ako sa rôzne odvetvia vzájomne inšpirujú. Pokiaľ AI bude za nás robiť veľa práce, nechá ľuďom priestor na komunikáciu a vzájomnú inšpiráciu. A to je správny smer. Ak niekoho zaujímajú tieto témy, poteším sa, keď ma osloví na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Kto je ...

Roman Pii Wagner

Pomáha firmám v SME segmente s tvorbou nových business modelov na báze transformačného dizajnu a digitálnej transformácie. Riadi zmenu spoločnosti Kapritz z nábytkového lídra na technologickú firmu s ambíciou vytvoriť systémovú platformu pre realitný ekosystém v oblasti zariaďovania a tvorby interiérov. Ako manažér a podnikateľ založil a neskôr predal aj startup, ktorý úspešne funguje. V nábytkárstve má viacero prvenstiev v oblasti technológií, inovácií v predaji interiérov či automatizácie výroby atypického nábytku. Vybudoval najväčšiu franšízingovú sieť predajní nábytku na Slovensku značky Komandor.

Ako certifikovaný kouč sa podľa princípov americkej firmy OpenExO venuje transformácii malých podnikov na organizácie s exponenciálnym rastom.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
22. december 2024 06:05