Čo si má človek predstaviť pod pojmom outsourcing finančných zdrojov?
Táto služba firmám umožňuje prístup ku skúseným finančným odborníkom na dočasnej alebo projektovej báze. Úplne zjednodušene by sme mohli povedať, že ide o „prenájom zamestnanca“ na určitú dobu v závislosti od potrieb a preferencií klienta, avšak bez starostí s náborom, zaškolením či administratívou. V Deloitte poskytujeme širokú škálu finančných služieb, ako sú účtovníctvo, manažérsky reporting, kontroling, projektová podpora, zastrešenie mzdovej a HR agendy a ďalšie. Taktiež pomáhame s implementáciou účtovných systémov, so zlepšovaním interných procesov a pri transformácii spoločností.
Kedy spoločnosti túto službu využívajú?
Je veľa dôvodov, pre ktoré spoločnosti po službe siahnu. Tým najčastejším býva nedostatok zamestnancov, respektíve kvalifikovaných expertov na trhu. S požiadavkou o pomoc sa však stretávame aj v prípadoch zastupovania počas materskej či rodičovskej dovolenky, dlhodobej práceneschopnosti alebo v období vyššieho pracovného zaťaženia zamestnancov.
Niektoré firmy zasa potrebujú dočasnú podporu počas určitých období, ako je napríklad koniec finančného roka a s tým spojené účtovné a daňové vykazovanie alebo počas auditu. Iné hľadajú komplexnejšiu pomoc pri transformačných projektoch, akými sú implementácia nového účtovného alebo ERP systému, reorganizácia, prípadne fúzie a akvizície. Outsourcing spoločnostiam pomáha tieto náročné výzvy prekonať a zabezpečuje kontinuitu a efektívnosť ich finančného oddelenia.
Ktoré pracovné pozície firmy najčastejšie outsourcujú?
Spoločnosti sa zameriavajú na ľudí s rôznymi úrovňami odbornosti a seniority od juniorov po skúsených riaditeľov. Najčastejšie je záujem o účtovníkov, kontrolórov, finančných manažérov a projektových koordinátorov. Niekedy však máme dopyt aj po špecializovanejších rolách, ako sú experti na SAP alebo Dynamics 365 Business Central, daňoví špecialisti, prípadne finanční riaditelia.
V súvislosti s rozšírením centier zdieľaných služieb na Slovensku sa čoraz častejšie stretávame s požiadavkami na špecifické znalosti národnej legislatívy určitej krajiny alebo znalosť konkrétneho cudzieho jazyka. Veľkou výhodou v Deloitte je, že v rámci SR a ČR máme viac ako 25 odborníkov na finančné služby a využiť vieme aj vyše 500 profesionálov, ktorí pôsobia v strednej Európe.
Ako celý proces prebieha v praxi?
Proces je veľmi jednoduchý a má hladký priebeh. Klient nás najprv kontaktuje so svojou požiadavkou. Na mítingu spoločne posúdime jeho potreby a očakávania. Z tímu potom vyberieme najvhodnejšieho špecialistu, ktorý má schopnosti a skúsenosti pre daný projekt. Následne sa s klientom stretneme osobne a dohodneme si podmienky spolupráce. Konzultant potom začne pracovať ako plnohodnotný člen klientovho tímu, pričom od nás dostáva podporu a usmernenie. Takáto spolupráca môže trvať niekoľko týždňov, mesiacov, ale aj celý rok.
V čom je toto riešenie pre spoločnosti prínosné?
Výhod je viacero a sú aj rôznorodé. V prvom rade klient získa pripraveného kvalifikovaného odborníka, ktorý môže začať pracovať okamžite bez potreby dodatočných školení. Keďže konzultant má znalosti, know-how a skúsenosti z práce s rôznymi klientmi, odvetviami a na rozličných projektoch, jeho adaptácia je veľmi rýchla a plynulá. Do finančných procesov zároveň prináša osvedčené postupy a môže ponúknuť aj nové pohľady na danú problematiku.
Keďže klient si môže určiť rozsah a dĺžku spolupráce podľa svojich potrieb a rozpočtu, vieme mu naše riešenia prispôsobiť podľa jeho predstáv, čím získa vysokú flexibilitu a škálovateľnosť služby. Navyše náš špecialista môže stále využívať naše nástroje a riešenia a akékoľvek otázky a problémy konzultovať s kolegami z Deloitte, vďaka čomu spoločnosti profitujú z nášho globálneho dosahu a odbornosti.
Ktoré firmy outsourcing využívajú najviac?
Spolupracujeme so spoločnosťami rôznych veľkostí – od malých a stredných podnikov až po nadnárodné korporácie, ktoré pôsobia v rozličných sektoroch. Samostatnou kategóriou sú centrá zdieľaných služieb, kde vnímame veľký dopyt po kvalifikovanej pracovnej sile so špecifickými skúsenosťami, ktoré je niekedy zložité na našom pracovnom trhu nájsť. Niektorí naši klienti sú aj účastníkmi programu Slovakia Best Managed Companies, ktorý oceňuje najlepšie riadené slovenské súkromné spoločnosti v krajine.
Majú spoločnosti z outsourcingu nejaké obavy?
Zvyčajne sa pýtajú na niektoré, pre ne kľúčové otázky, aby zaistili plynulý prechod zodpovedností na externého špecialistu a efektívnu spoluprácu. Taktiež sa zaujímajú o naše skúsenosti v danej oblasti a so systémami, ktoré vo firme používajú. V tomto smere vždy zdôrazňujeme naše rozsiahle odborné znalosti a vieme im, samozrejme, poskytnúť aj relevantné referencie z práce na obdobných projektoch.
Zároveň majú niektoré spoločnosti strach z procesu predávania znalostí, najmä pokiaľ je nutný na zaistenie kontinuity a bezproblémového chodu ich finančného oddelenia. Aby sme ich obavy rozptýlili, predstavíme im naše procesy a osvedčené postupy a podrobne im vysvetlíme našu metodológiu a prístup k riešeniu jedinečných požiadaviek každého klienta. Na základe našich skúseností je kľúčové zabezpečiť otvorenú a pravidelnú komunikáciu a zosúladiť sa v očakávaniach a cieľoch.
Mohli by ste uviesť nejaký zaujímavý projekt, keď ste firme poskytli svoje služby?
Vypichol by som dva posledné projekty. Nedávno sme poskytli komplexnú finančnú podporu centru zdieľaných služieb, ktoré prechádzalo veľkou transformáciou. Náš tím pomohol klientovi s koordináciou projektu a priebežnými finančnými operáciami až do náboru interných zamestnancov na novozaložené pozície. Následne sme zabezpečili aj prenos znalostí a zaškolenie nového tímu.
Jednej IT firme, ktorá potrebovala počas rodičovskej dovolenky zastúpiť finančného riaditeľa, sme zasa na rok požičali jedného z našich skúsených manažérov. Ten prevzal úlohu CFO, pričom bol zodpovedný za finančné výkazníctvo, rozpočtovanie, riadenie peňažných tokov a dodržiavania účtovnej a daňovej regulácie. Úzko spolupracoval aj s lokálnym a regionálnym vedením a s externými audítormi a poradcami. V oboch prípadoch boli klienti veľmi spokojní s kvalitou a efektívnosťou dodaných služieb.
Ktoré technológie a trendy aktuálne ovplyvňujú oblasť outsourcingu?
Oblasť outsourcingu sa neustále vyvíja. Momentálne vidíme rastúci dopyt po automatizácii, digitalizácii a umelej inteligencii, ktoré môžu pomôcť zefektívniť a optimalizovať finančné procesy, znížiť chybovosť a riziká, zvýšiť efektivitu a poskytnúť vedeniam firiem lepšie prehľady a analýzy. Umožňujú tiež ponúkať služby s vyššou pridanou hodnotou, ako sú business intelligence a vizualizácia dát.
Trendom je aj zvyšujúci sa dopyt po strategických a poradenských službách. Klienti čoraz častejšie hľadajú alternatívne riešenia na zefektívnenie finančných procesov a optimalizáciu alokácie zdrojov. Zároveň očakávajú nielen vykonanie úloh, ale chcú, aby sme im poskytli aj usmernenia a odporúčania, ako zlepšiť finančnú výkonnosť a optimalizovať náklady. Outsourcing teda využívajú nielen pre nákladovú efektivitu, ale aj pre strategickú výhodu, pretože sa vďaka tomu môžu sústrediť na svoje podnikanie.