StoryEditor

Ako na nákup energetických komodít? Na vývoj trhu reagujeme novými produktami

14.10.2024, 00:00

Situácia o dodávke energetických komodít vrátane využívania obnoviteľných zdrojov sa po nedávnej energetickej kríze výrazne zmenila. S ohľadom na lepšie riadenie rizika a ceny je nevyhnutná celková transformácia energetiky. O súčasnom stave na trhu a pripravovaných zmenách hovorí Obchodný riaditeľ spoločnosti Energie2, a.s. Eduard Chudovský.

Spoločnosť Energie2 pôsobí na trhu dlhodobo ako významný dodávateľ elektrickej energie a zemného plynu. Čo sa zmenilo v poslednom období?

Doba priniesla výzvy a my sme na ne včas reagovali. Trh je menej čitateľný a odberateľ očakáva omnoho viac zo strany dodávateľa. Už nestačí raz za rok nakúpiť elektrickú energiu alebo zemný plyn. Vývoj treba sledovať celoročne a viesť s klientom dialóg o jeho spotrebe a ďalších plánoch. Podľa toho navrhnúť postup prípadne ďalšie riešenia. Dnes sme poskytovateľom komplexných riešení v oblasti dodávky energií aj výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a s klientami vytvárame komplexné riešenia ako a kde ušetriť. Za spomínané obdobie sme si vybudovali silnú pozíciu a dôveru mnohých významných podnikov na Slovensku aj v Česku.

Aký je stav na trhu s energiami po energetickej kríze?

V porovnaní s tým, čo sme zažili počas krízy, je v súčasnosti situácia dobrá. Pred dvoma rokmi nikto na trhu nevedel povedať, čo bude zajtra. Bol problém vôbec komoditu nakúpiť a dodať klientovi za fixné ceny. Dodávatelia odmietali brať nových klientov a situácia bola pre mnohých kritická. V súčasnosti je už komodita dostupná, aj jej fixácia na dlhšie obdobie je jednoduchšia. Ak to ale porovnáme s tým, čo bolo ešte pred krízou, je to už úplne iný trh.

Čo všetko sa zmenilo pre vás a vašich klientov?

Najviditeľnejšie je, že ceny elektriny sú stále dvojnásobne vyššie ako pred tromi rokmi. Rovnako sa však predražili náklady na zabezpečenie dodávky a obchodovanie. Trh sa dnes správa omnoho dynamickejšie a volatilita cien, napríklad aj počas jedného dňa, bežne prekračuje rozdiel niekoľko sto eur na jednu megawatthodinu (MWh). V praxi to znamená, že je omnoho náročnejšie správne zabezpečiť komodity a vyladiť celé portfólio spoločnosti. Rovnako je pre klienta náročnejšie rozhodnúť sa, kedy má zafixovať alebo akým iným spôsobom má nakúpiť komoditu. Do hry preto vstupujú nové typy produktov a opäť je aktuálna aj téma znižovania spotreby u zákazníka.

Ako sa zmenilo správanie klientov v porovnaní s minulosťou?

Klienti istým spôsobom stále dúfajú, že sa všetko vráti do stavu ako pred krízou. V podstate sa opakujú dva typy klientov. Tí, ktorí čakajú na ďalší pokles, lebo cena už klesá a takí, ktorí čakajú znova na pokles, lebo cena rastie. Ale takto to celé nefunguje, každý týždeň je cena na inej úrovni a z iných dôvodov. Napríklad tento rok boli najnižšie ceny na jar spôsobené vplyvmi v prvom kvartáli a odvtedy kontinuálne rástli až do konca leta. Na dva týždne v septembri sa ceny prepadli o 15% a potom sa vrátili naspäť. Ten kto čakal že na výraznejší pokles to zrejme nestihol. Máme už jeseň a začína sa vykurovacie obdobie. Vyčkávacia taktika v tomto roku zatiaľ nebola úspešná a čas dokedy klienti potrebujú podpísať zmluvy na ďalší rok sa kráti.

Ako vidíte ďalší vývoj na trhu s energiami? Čo prinesie zvyšok roka a budúci rok?

Toto je, samozrejme, tá najdôležitejšia otázka, pretože jednotlivé faktory idú proti sebe. Trh s energetikou si hľadá svoj nový normál a prechod na obnoviteľné zdroje mení pravidlá hry. Ekonomika celkovo nemá dobrú kondíciu čo by skôr malo viesť k zníženiu dopytu, ale do toho tu máme vojnové konflikty, ktoré ovplyvňujú nálady aj ceny opačným smerom. Všetko sa teda odvíja od toho, ktorý z faktorov je práve aktuálny a zrejeme do konca roka uvidíme ešte obidve hranice ceny aj spodnú aj hornú. Preto bude energetický trh ešte nejaký čas nestabilný. Na druhej strane toto bude bežný jav a novým normálom sa stane práve volatilita. Do ďalšieho obdobia už nebude také jednoznačné, kedy a aký typ ceny si vybrať.

Čo to znamená pre klienta a aké má možnosti?

Okrem tradičného produktu dodávky s fixnou cenou si klienti už v posledných rokoch vyskúšali aj pohyblivé denné ceny, takzvaný Spot. Ten vychádza z aktuálnych denných a v prípade elektriny hodinových cien, ktoré odzrkadľujú ceny priamo v daný deň dodávky. Zákazník platí presne podľa jeho spotreby každú hodinu alebo deň za inú cenu. Výhodou takéhoto produktu je férovosť pre obe strany. Ak je cena vysoká, zákazník platí viac, ak je nízka, tak menej a zároveň má aj väčšiu flexibilitu odberu. Na druhej strane je tento produkt úplne otvorený, a teda rizikový. Pred dvomi rokmi, keď boli fixné ceny extrémne vysoko, bol spot logickou voľbou a stávkou na istotu. Ale dnes, keď sa ceny na forwardoch blížia k svojim fundamentálnym hraniciam, sa už môže stať, že v niektorých prípadoch bude v čase reálnej dodávky spot vyššie, ako keby si klient zafixoval cenu na celý rok dopredu. Napríklad ceny spotu teraz v lete znova dosiahli v niektorých hodinách hodnoty 200 až 700 eur za MWh a denné priemery vychádzali oproti cenám na jar o 50% vyššie. Do budúcich rokov nebude vždy jednoznačné, či sa stane výhodnejší FIX alebo SPOT.

Čo má teda odberateľ urobiť ?

Vzhľadom na to, čo sa deje na trhu, sme doplnili ponuku o produkt KOMBI, ktorý je kombináciou fixnej a spotovej ceny zároveň. Zákazník si zafixuje napríklad 60% svojho objemu fixnou cenou a zvyšnú spotrebu nad túto hranicu budeme dokupovať za spotovú cenu v reálnom čase. Naopak, v situácii, keď neodoberie dohodnutých 60%, sa jeho prebytočný odber odpredá na spotovom trhu v reálnom čase. Toto je možné obdobne nastaviť aj pri plyne. Toto sa dá naviac ušiť na mieru a variovať aj s postupným nákupom. Rok začnú napríklad na spote a podľa vývoja trhu si v priebehu roka časť objemu zafixujú na Kombi alebo prejdú na plný fix.

Máte okrem už spomínaných produktov v ponuke ešte niečo ďalšie rovnako inovatívne?

Súčasťou zmien za posledné roky bol rýchly prechod na obnoviteľné zdroje energie. Okrem veľkého množstva fotovoltických elektrární, ktoré sme pre klientov realizovali, sme zabezpečovali napríklad s tým súvisiaci výkup prebytočnej elektriny. Tú v čase, keď ich prevádzka nemá odber, totiž potrebuje klient niekam umiestniť. Naša ponuka pre klienta teda znamená, že môže vybaviť všetky svoje energetické potreby na jednom mieste a komunikovať s jedným silným partnerom. Vďaka tomu dokážeme ponúknuť našim zákazníkom viac možností, ako napríklad modernizovať alebo optimalizovať svoju prevádzku a dosiahnuť úspory.

Môžete uviesť nejaký reálny príklad?

Spomeniem napríklad klienta spoločnosť AAH Plastics v Solčanoch, ktorá tento rok nakupuje elektrinu na Kombi produkte. Zároveň sme v nej zrealizovali a pripojili v minulom roku fotovoltický zdroj na streche budovy s výkonom 500 kWp. Za dvanásť mesiacov prevádzky táto elektráreň reálne vyrobila 528,4 MWh elektriny, pričom 363,3 MWh z toho spotrebovali priamo vo svojej prevádzke. To predstavuje približne trinásť percent ročnej spotreby závodu. Zvyšnú časť 162,1 MWh z vyrobenej elektriny sme od nich vykúpili. Vďaka zmluvným cenám za odber a výkup elektriny spoločnosť touto kombináciou produktov a obnoviteľného zdroja ušetrila za posledný rok prevádzky 110-tisíc eur. Zároveň podnik znížil produkciu emisií oxidu uhličitého o 157 ton. Pri takejto úspore má ich elektráreň návratnosť menej ako päť rokov, no jej životnosť je viac ako 20 rokov.

image

Využitie výroby elektriny u zákazníka AAH Plastics.

Energie2

Aké ďalšie novinky alebo zmeny vidíte do budúcna ?

Pozorne sledujeme novú legislatívu a pripravujeme sa na ďalšie možnosti práce u klientov tak, aby sme mohli pokryť všetky ich potreby aj v budúcnosti. Svoje poznatky sme implementovali aj do ďalších nových produktov, ktoré nám umožňujú navrhnúť efektívnejšie riešenie dodávky alebo výroby energie, tie dnes testujeme. Témou budúceho roka budú určite aj spoločenstvá a zdieľanie elektrickej energie. Tieto pojmy sú síce v našej legislatíve už nejaký čas ale zatiaľ sa v praxi len skúša, čo to vlastne všetkým stranám prinesie a preto je potrebné aby sa systém zdieľania najskôr správne nastavil. Ak to nebude výhodné pre odberateľa, alebo naopak nevýhodné pre dodávateľa nebude o tieto služby záujem.

Môžete krátko povedať ešte niečo o Vašej spoločnosti ?

Naša spoločnosť Energie2 je silným partnerom pre všetky typy podnikov a organizácií od malých lokálnych firiem až po celosvetovo známe značky a hospodársky významné podniky. Zabezpečujeme dodávky elektriny a zemného plynu na Slovensku už viac ako 13 rokov a snažíme sa pochopiť klientove potreby. Aj preto chceme aby mal každý svojho prideleného zástupcu zo spoločnosti a komunikoval tak osobne všetky svoje požiadavky. Zákazníkov oslovujeme konkurencieschopnými cenami a inovatívnym prístupom. Snažíme sa navyše minimalizovať administratívnu záťaž pre zákazníkov.

  • E-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
  • Webová stránka: https://www.energie2.sk
image

Eduard Chudovský, obchodný riaditeľ spoločnosti Energie2.

Energie2

Eduard Chudovský

Eduard Chudovský má viac ako 15 ročné skúsenosti v energetike. V spoločnosti Energie2, a.s. pôsobí od jej vzniku a zastáva pozíciu Head of sales. Spoločnosť Energie2, a.s. dnes patrí medzi najväčších dodávateľov komodít na Slovensku.

Bilancia vyrobenej a spotrebovanej elektriny za obdobie 1.7.2023 -30.6.2024

image
Energie2
menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
22. december 2024 02:40