Čo bolo podnetom k vzniku vašej spoločnosti?
Podnikala som v cestovnom ruchu a po viacerých globálnych zmenách v tomto sektore už biznis model, s ktorým som začínala, prestal byť finančne zaujímavý. Hľadala som teda možnosti, ako v tomto segmente zostať s finančne rentabilným biznisom.
V podstate mojím najväčším problémom boli HR náklady a to, že jeden zamestnanec už v tomto novom nastavení nedokázal vyrobiť dostatočné množstvo obratu a marže, pretože fyzicky dokázal v jednom čase obslúžiť len jedného klienta. Logickým riešením bol prechod na internet, kde by systém dokázal obslúžiť aj 100 klientov za sekundu a ešte by to dokázal robiť aj 24/7. A tak vznikol Pelikán.
Ako dlho fungujete na trhu a ako hodnotíte svoje pôsobenie?
Pelikán funguje na trhu 20 rokov. Jednotkou na trhu sme sa stali relatívne rýchlo, asi po roku pôsobenia. Nie je až také náročné rýchlo vyrásť, je oveľa náročnejšie sa na vrchole dlhodobo udržať. A nám sa to darí aj po 20 rokoch a po takej kríze, akou bol pre cestovný ruch covid. Samozrejme, vždy je čo zlepšovať.
V čom je vaša spoločnosť unikátna?
Pelikán si zakladá na jednoduchosti a kvalitnom servise. Letenky si na našom portáli vyhľadáte, porovnáte a zarezervujete len v troch veľmi jednoduchých krokoch. V spoločnosti pracujú nadšení ľudia, pre ktorých je cestovanie vášeň a ktorí vedia klientom naozaj dobre poradiť, a tak ich prípravu a aj samotné cestovanie výrazne zjednodušiť. Zároveň prichádzame s inovatívnymi produktmi, ktoré nás výrazne odlišujú od akejkoľvek konkurencie.
Jeden z takých produktov je napríklad zmena letenky bez udania dôvodu. Pri zakúpení tohto servisu vám garantujeme možnosť zmeniť aj nemeniteľnú letenku na akúkoľvek leteckú spoločnosť alebo zmeniť meno tam, kde to nie je povolené, v podstate takmer zdarma, respektíve za zanedbateľnú čiastku oproti tomu, čo by vás takáto zmena stála, keby ste si tento produkt nezakúpili. Za prvé dva mesiace sme klientom ušetrili viac ako 80-tisíc € na zmenách.
Ktoré míľniky boli pre vašu firmu zásadné?
Určite to bol vstup na každý nový trh. Ďalším zásadným míľnikom bolo vytvorenie vlastného interného vývojového tímu a spustenie vlastného webu s vlastným vyhľadávacím algoritmom napojeným na viaceré zdroje. Posledná, nemenej zásadná výzva, bol covid.
Akým najväčším výzvam musela spoločnosť čeliť? Čo vám pomohlo problémy prekonať?
Krach leteckých spoločností, ako napríklad Sky Europe, Air Berlin, ktoré sa nás dotkli. Pomohla nám veľmi aktívna a správne nastavená komunikácia voči klientom. Taktiež nedostatočná efektivita a rýchlosť vývoja outsourcovanej dev spoločnosti, kedy nám pomohlo rázne a rýchle rozhodnutie, aby sme si vytvorili vlastný core dev tím.
Cestovný ruch bola jedna z oblastí, ktorú covid poznačil najviac. Ukázala sa tu naša schopnosť riešiť každý deň nové problémy, aj keď iní by to možno vzdali. Pomohla nám dôvera, ktorú sme za tie roky získali, a v krízových časoch sa nám vrátila – od klientov, bánk aj kľúčových zamestnancov.
Ako hodnotíte možnosti podnikania na Slovensku? Do čoho najviac investujete?
Podnikať sa na Slovensku zatiaľ dá, ale podmienky jednoznačne nie sú ideálne a vedeli by byť výrazne lepšie, aby tu šikovných ľudí udržali aj napriek nie ideálne fungujúcej infraštruktúre, ako to vidíme v zdravotníctve, vzdelávaní, byrokracii v niektorých odvetviach a podobne.
Najviac investujeme do ľudí a technológií, čo súvisí aj so vzdelávaním a inováciami. Ale teda ľudia sú zatiaľ hybnou silou toho, ako spoločnosť vyzerá, takže asi najviac investujeme do šikovných a ambicióznych ľudí.
Aké máte ako spoločnosť plány do budúcnosti?
Pelikán už dávno nie je len o lacných letenkách. Je to platforma pre šikovných ľudí, pre ambiciózne projekty, ktoré chcú podnikať v cestovnom ruchu a chcú sa škálovať. V Pelikánovi sme vytvorili technologickú a procesnú infraštruktúru, ktorá dokáže prípadné škálovanie akejkoľvek začínajúcej spoločnosti či influencerovi výrazne urýchliť rast.
Aké ciele by si mala stanoviť dobre riadená spoločnosť? Aké hodnoty by mala vyznávať?
Dobre riadená spoločnosť musí byť finančne zdravá a zarábať peniaze, čo vedie k vytváraniu hodnoty. A dôležité je dávať čo najväčší priestor šikovným ľuďom, aby sa mohli realizovať.
Čo by ste odporučili začínajúcim podnikateľom?
Púšťajte sa iba do podnikania v segmentoch, ktorým rozumiete a ktoré vás doslova bavia. Podnikanie je životný štýl, nie je to len občasná zábavka na chvíľu, ktorá bude fungovať sama od seba. Zároveň si poriadne premyslite, koho si vyberiete za spoločníka. Čo sa týka predmetu podnikania, ideálne svojím produktom/službou riešte problém obrovskej masy ľudí. Poriadne si premyslite, ako váš produkt dostanete na trh medzi ľudí a koľko to bude stáť. A určite si nastavte realistický biznis plán.
Prečo ste sa prihlásili do programu Slovakia Best Managed Companies?
Je to celosvetový program, ktorý evaluuje manažovanie spoločnosti na základe kritérií s veľmi vysokým štandardom. My sme si chceli potvrdiť, že zvládneme aj tieto náročné kritériá na manažment. Získanie ocenenia potvrdeného takou spoločnosťou, ako je Deloitte, je pre nás veľké zadosťučinenie a potvrdenie, že u nás funguje corporate governance dobre.
Čo vám priniesla účasť v programe Slovakia Best Managed Companies?
Jednak možnosť odprezentovať pred skúsenou porotou a tiež mentormi z workshopu, ako v Pelikánovi máme nastavené riadiace procesy, a tiež potvrdenie, že manažment spoločnosti, respektíve corporate governance u nás funguje vo vysokom štandarde.
Čo vám priniesol workshop Best Managed Lab?
Členovia manažmentu na workshope bez problémov odpovedali odborníkom na otázky týkajúce sa stratégie spoločnosti, finančného manažmentu, HR či kolobehu informácií vo firme. Som rada, že manažéri zvládli odpovedať na tieto otázky úplne bez problémov a zaváhania. Jednoznačne som si potvrdila, že zdieľať s top manažmentom úplne všetky informácie ohľadne financií a stratégie je kľúčové.
Na čo konkrétne ste hrdá vo firme?
Som hrdá na to, že aj po 20 rokoch pôsobenia na trhu sme stále jednotka. Je veľmi jednoduché prísť s niečím novým, rýchlo vyrásť. Ale keď sa zo startupu dostanete do zabehnutej spoločnosti, udržať si prvenstvo na konkurenčnom trhu nie je jednoduché.
Som rada, že aj napriek tomu, že v zahraničí má konkurencia často výrazne lepšie podmienky na podnikanie, si dokážeme v krajinách, kde pôsobíme, udržať svoju pozíciu aj rast. Teší ma, že si dokážem k sebe prilákať výrazne šikovnejších ľudí, ako som ja sama, a dlhodobo si ich vo firme udržať. Najmä vďaka tomu firma dokáže rásť a prispôsobovať sa dynamickému trhu, ktorý bude momentálne prechádzať veľkou AI revolúciou.
Akú radu by ste dali iným firmám, aby sa stali dobre riadenými spoločnosťami?
Naučte sa vytvárať v spoločnosti prostredie, ktoré umožňuje rast šikovným ľuďom, dáva im priestor na sebarealizáciu. Vytvorte si okolo seba tím extrémne skúsených ľudí, ktorí sú zdravo zvedaví a súťaživí. Komunikujte s manažérmi transparentne. Neustále sa vzdelávajte a najmä poznatky sa nebojte do spoločnosti čo najskôr implementovať.
Spoločnosť Pelikan.sk vznikla v roku 2004 ako prvý online predajca leteniek, ubytovania, cestovného poistenia a doplnkových cestovateľských produktov. Portál Pelikan.sk je najväčším predajcom leteniek na Slovensku, ktorý pre svojich klientov predstavuje inteligentné riešenie dostupné 24 hodín denne, 7 dní v týždni.