Rastislav Černák, generálny riaditeľ Imperial Tobacco SlovakiaImperial Tobacco Slovakia
StoryEditor

Konsolidácia spolu so spotrebnými daňami môže spôsobiť nárast čierneho trhu s cigaretami

14.02.2025, 00:00

Novoročná konsolidácia na Slovensku sa týka aj tabakového priemyslu. O vplyve úprav v daniach na spotrebiteľov a o plánoch spoločnosti hovorí šéf Imperial Tobacco Slovakia Rastislav Černák. Podľa neho môže extrémne zdanenie, ktoré čaká tabakové výrobky, spôsobiť zánik niektorých výrobkov či posilniť čierny trh.

Rok 2025 prináša pre Slovákov konsolidačný balíček s množstvom nových finančných povinností vrátane zvýšenej DPH na 23 %. Ako sa zmeny dotknú spotrebiteľov tabakových výrobkov?

Trh tabakových výrobkov, resp. výrobkov s obsahom nikotínu patrí k najviac regulovaným trhom z pochopiteľných dôvodov. Zmien je však tento rok naozaj veľa a budú mať vplyv aj na cenu, ktorú pocítia najmä spotrebitelia.

Hneď v úvode roka – od januára sa zvýšila DPH z 20 % na 23 %. Tá sa týka všetkých výrobkov s obsahom nikotínu. Ide až o trojpercentný nárast dane, čo ovplyvní aj ceny výrobkov.

Najväčší vplyv na konečnú cenu výrobku s nikotínom má však pravidelne zvyšovaná spotrebná daň. Pri klasických cigaretách aktuálne tvoria dane až približne 80 % ceny, pri tabaku je to dokonca ešte viac.

Vlani sa zdvíhala spotrebná daň z cigariet a tabakov. Tento rok sa zase zavádza nová spotrebná daň aj na ďalšie výrobky s obsahom nikotínu.

O aké výrobky ide a ako nová daň ovplyvní ich cenu?

Ide o úplne novú spotrebnú daň na elektronické cigarety, nikotínové vrecúška, žuvací tabak a aj akékoľvek budúce výrobky, ktoré spotrebiteľovi umožnia užívanie nikotínu. Zároveň sa v novele počíta so zvýšením tejto dane aj v roku 2027. Hoci sa to týka aj našich výrobkov – elektronických cigariet, ako dlhoroční a renomovaní výrobcovia v tabakovom priemysle vnímame  zdanenie týchto kategórií ako správny krok, pokiaľ sú pri ňom nastavené adekvátne sadzby.

V čom vidíte výhody  tejto regulácie?

Trh s elektronickým cigaretami, nikotínovými vrecúškami a žuvacím tabakom nebol doteraz z hľadiska spotrebnej dane regulovaný. To znamená, že dovoz týchto výrobkov z akejkoľvek krajiny akoukoľvek firmou nebol pod plnohodnotnou kontrolou štátu, a tak sa na trh dostávali aj výrobky pochybnej kvality. Nová spotrebná daň znamená aj zavedenie kontroly a regulácie zo strany štátu – teda výrobok musí mať oficiálnu kontrolnú známku a dodávateľ musí dostať od colných orgánov povolenie na jeho predaj.

Ako podľa vás regulácia zmení trh?

Trh s týmito výrobkami v posledných štyroch rokoch rástol nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Nová spotrebná daň by mohla trh sprehľadniť, vyčistiť od rôznych neprofesionálnych či nezodpovedných predajcov alebo výrobcov, čo ochráni najmä spotrebiteľov. Zároveň štát bude mať väčší prehľad o distribúcii a predaných množstvách týchto výrobkov. Doteraz nikto nemal prehľad o tom, čo sa predáva, odkiaľ výrobky sú a koľko stoja. Štát prichádzal aj o príjmy do štátnej  pokladnice.

V čom vidíte dôvody rastu toho trhu?

Ide o celosvetový trend – spotrebitelia v čoraz väčšej miere preferujú výrobky, ktoré majú potenciálne menej škodlivý vplyv na ich zdravie, a vývoj a podpora takýchto výrobkov, prirodzene, dávajú zmysel aj nám ako zodpovednému hráčovi na trhu. Veľmi dôležitú úlohu hrajú aj príchute orientované na dospelých spotrebiteľov, za aké považujeme napríklad mentolové alebo ovocné príchute. Tie priamo prispievajú k princípu znižovania rizík (tzv. harm reduction) a klesajúcemu počtu fajčiarov, pretože podporujú spotrebiteľov k prechodu na potenciálne menej škodlivé kategórie výrobkov a ďalej ich motivujú, aby v týchto kategóriách zotrvali. V prípade zákazu príchutí by hrozilo, že sa spotrebitelia vrátia ku klasickým cigaretám. Na druhej strane podporujeme obmedzenia príchutí, ktoré by eliminovali určité – nazvem ich „cukríkové“ – príchute, ktoré považujeme za nezodpovedné.

O koľko zdvihne nová spotrebná daň cenu?

Pri elektronických cigaretách sa zavádza sadzba dane  20 centov na mililiter, po zarátaní novej DPH sa tak pri jednom zariadení s obsahom náplne 2 ml pohybujeme pri náraste o 50 centov. Samozrejme, konečné navýšenie cien závisí od konkrétneho výrobku aj výrobcu. Zo zákona je daň účinná od 1. februára 2025, čiže všetky výrobky v tejto kategórii dovezené na Slovensko od tohto dátumu už musia mať kontrolnú známku. Výrobky, ktoré už sú na trhu, majú päťmesačnú dobu, aby sa dopredali.

Ako je to v iných štátoch? Sú podobné spotrebné dane aj v okolitých krajinách? Kde sa nachádza Slovensko v rámci výšky spotrebnej dane v priestore strednej Európy?

Spotrebné dane radia Slovensko ku krajinám s pomerne vysokým daňovým zaťažením, predovšetkým v kontexte krajín strednej Európy. V segmente  tabaku na vlastnoručné zhotovenie cigariet máme dokonca daň vyššiu ako priemer EÚ (napr. aj viac ako v Nemecku). Práve tento segment v minulosti plnil úlohu akejsi záchrannej siete pre sociálne najslabších spotrebiteľov, ktorí hľadajú cenovo najefektívnejšie možnosti konzumácie tabakových výrobkov, a tak nie sú nútení prejsť k nelegálnym výrobkom. Pri náhľade do plánu ďalšieho zvyšovania sadzby spotrebnej dane v rokoch 2026 a 2028  mám dokonca obavu, že to povedie k zániku tejto kategórie výrobkov. Podobný prístup si vyskúšalo napríklad Holandsko alebo Spojené kráľovstvo, pričom vždy to viedlo k návalu nelegálneho obchodu a konzumácii nezdanených výrobkov, čím sa vážne poškodili príjmy vlády a zároveň sa nedosiahli ciele verejného zdravia. Naozaj odstrašujúcim príkladom je Francúzsko, kde úroveň nezdanených výrobkov dosiahla v roku 2023 až 43 %.

Čo sa týka novo zdanených výrobkov, nikotínové vrecúška sú na Slovensku tiež zdanené viac, ako je priemer EÚ. V novele je naplánovaný aj ďalší nárast v roku 2027 – spotrebná daň vzrastie o 50 % na elektronické cigarety a o 100 % bude vyššia na nikotínové vrecúška. Vidíme priestor na úpravu týchto sadzieb do budúcnosti aj v kontexte cezhraničného či online nakupovania týchto výrobkov. 

Aké kroky podnikáte v súvislosti s úpravami spotrebnej dane?

Samozrejme, snažíme sa kontinuálne komunikovať a spolupracovať s rezortom financií a nájsť riešenia, ktoré by zmiernili očakávané negatívne vplyvy nárastu daňového zaťaženia, ako je napríklad nárast nelegálneho trhu. Navrhujeme, aby sa nárazové zvýšenie DPH odrazilo v menšom náraste spotrebnej dane v budúcich obdobiach, tak ako sa to stalo v podobnom prípade pri zvyšovaní DPH v roku 2011. Veríme, že nájdeme kompromis. Aj naším záujmom je, aby daň aj legislatíva boli nastavené tak, aby nepodporovali nárast čierneho trhu, ktorý škodí všetkým.

Problém s nezdanenými tabakovými výrobkami má dve polohy – jednou je výroba alebo dovoz falšovaných nikotínových výrobkov a druhou polohou je nákupná turistika do okolitých krajín. Napríklad, v Česku po zvýšení spotrebnej dane v predchádzajúcich rokoch odhadli, že až 9 % vyfajčených cigariet bolo kúpených, teda aj zdanených v Poľsku, kde sú dane, a teda aj ceny výrazne nižšie.  Ide o obrovské množstvo a veľký výpadok pri výbere spotrebnej dane.

Ako je to na Slovensku?

Producenti v tabakovom priemysle si objednávajú každoročne prieskum od nezávislej agentúry, ktorá na jednotlivých trhoch zbiera a analyzuje prázdne škatuľky od spotrebovaných tabakových výrobkov. Na základe toho sa dá odhadnúť, koľko tabakových výrobkov je na danom území nezdanených – či už ide falšované, pašované výrobky alebo výrobky dovezené v rámci nákupnej turistiky.

Podľa výsledkov ostatného prieskumu sa podiel nezdanených cigariet na Slovensku odhaduje na rekordných 7,6 %. Trend je rastúci a priamoúmerný cenovým rozdielom medzi legálnymi a nelegálnymi cigaretami. Čím viac sa spotrebné dane, a teda aj konečné ceny výrobkov zvýšia, tým väčší bude záujem o nelegálne výrobky.

Odhaduje sa, že ak podiel nezdanených cigariet prekročí hranicu 10 %, stane sa pre štát mimoriadne ťažké získať opäť  kontrolu nad trhom tabakových výrobkov. Pri nadmernom podiele nelegálnych výrobkov je motivácia a sofistikovanosť kriminálnikov – pašerákov či nelegálnych výrobcov cigariet taká vysoká, že je už veľmi náročné trh vyčistiť.

image

Rastislav Černák, generálny riaditeľ Imperial Tobacco Slovakia

Imperial Tobacco Slovakia

Ako sa zmenil trh a spotreba tabakových výrobkov?

Spotreba nikotínu je na Slovensku pomerne stabilná, len sa presúva do iných kategórií.  Približne 10 % trhu tvoria elektronické cigarety, 5 % sú nikotínové vrecúška, 17 % je tzv. nahrievaný tabak, zhruba 8 % tabak a 60 % cigarety. Klasické cigarety však z dlhodobého hľadiska klesajú v prospech výrobkov novej generácie s potenciálne zníženým rizikom, čo je dobrý trend. 

V rokoch 2026 až 2028 sú podľa novely spotrebnej dane naplánované ďalšie vlny zvyšovania spotrebnej dane, ktoré zmenia ceny. Aké ďalšie regulácie môžu ešte ovplyvniť cenu výrobkov s nikotínom?

Stále nevieme, ako sa premietne do celého výrobného a distribučného reťazca pripravovaná transakčná daň z konsolidačného balíka. Zároveň firmy čaká zvýšená daň z príjmu. Okrem toho sa tento rok až trojnásobne zvýšila cena kontrolných známok, za ktoré platíme štátnemu výrobcovi. Pre našu firmu to znamená zvýšenie ročných nákladov až o pol milióna eur.

Plánujete inovácie v rámci ponuky?

Novela spotrebnej dane zahŕňa všetky výrobky, aj tie, ktoré ešte nie sú vyvinuté, ale obsahujú nikotín. Veľa priestoru na riešenie situácie už nevidíme. Trh sa neustále mení a uvidíme, kam budú smerovať zákaznícke preferencie.

Dôležitá bude komunikácia s ministerstvom financií a ďalšími zodpovednými orgánmi, aby neustále zvyšovanie daňového zaťaženia neviedlo k zániku viacerých kategórií a konzument mal vždy možnosť voľby.

Spoločnosti Imperial Tobacco Slovakia šéfujete takmer tri roky. Aké plány máte s rozvojom svojich zamestnancov?

Chceme aj naďalej pokračovať v tradícii tabakového priemyslu na Slovensku. Naša spoločnosť má skvelý tím odborníkov s dlhoročnými expertnými skúsenosťami, ktorých si veľmi vážime, chceme ich čo najviac podporovať a investovať do ich rozvoja. Ja sám pracujem vo firme viac ako 26 rokov. Máme kolegov najmä v regiónoch po Slovensku, ktorí si našli v Imperial Tobacco Slovakia celoživotné zamestnanie. Sme hrdí, že máme  jednu z najnižších fluktuácií zamestnancov na trhu, pohybuje sa len na úrovni 5 %.

Naša spoločnosť ponúka mladej generácii možnosť zapojiť sa do tzv. trainee pozícií, z ktorých potom môžu postupovať ďalej v rámci spoločnosti. Noví kolegovia sa môžu zapojiť do talent programu, ktorý im pomáha lepšie pochopiť fungovanie nášho podnikania a nadobudnúť reálne skúsenosti pri implementácii projektov do praxe.

V aktuálnom meraní tzv. miery angažovanosti zamestnancov v rámci celej skupiny Imperial Brands mala slovenská spoločnosť jedno z najvyšších skóre, až 88 %. To znamená, že väčšina pracovníkov by odporučila prácu v našej spoločnosti, ľuďom na firme záleží a sú s prácou spokojní. Zároveň sa snažíme pripomienky na zlepšenie, ktoré vyšli z prieskumu, napraviť a zmeniť v rámci fungovania našej firmy. 

 

Kto je Rastislav Černák?

Generálny riaditeľ spoločnosti Imperial Tobacco Slovakia Rastislav Černák pôsobí v spoločnosti Imperial Tobacco už 26 rokov, zastával najmä finančnomanažérske pozície v rôznych krajinách. Pred Slovenskom pôsobil  päť rokov ako riaditeľ (Country General Manager) v Kyjeve na Ukrajine. Jeho úlohou bolo zefektívniť výkonnosť spoločnosti a organizačnú štruktúru.

Od roku 2010  do roku 2017 zastával v Nemecku funkciu finančného manažéra pre DACH región (Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko), kde viedol tím 50 ľudí. Získal certifikát ACCA v účtovníctve a financiách. Vyštudoval Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave ako chemický inžinier. Po vysokej škole získal prax ako Audit Supervisor v poradenskej spoločnosti PricewaterhouseCoopers.

Spoločnosť Imperial Brands, predtým známa ako Imperial Tobacco, má svoje produkty dostupné približne v 130 krajinách sveta. Spoločnosť prevádzkuje 30 tovární po celom svete.

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
05. december 2025 10:37