StoryEditor

V posledných rokoch je čoraz viac žien aktívnych v investovaní. Ich prístup je zväčša opatrnejší ako u mužov

25.03.2025, 00:00

Viac ako polovica slovenských žien, konkrétne 54 %, sa v súčasnosti zaujíma o investovanie. Podľa prieskumu agentúry STEM/MARK stúpol ich počet v porovnaní s rokom 2023 o päť percent. Podľa konzultantky finančnej skupiny SIMPLEA Marianny Pakholchuk sú však ženy pri investovaní stále konzervatívnejšie než muži.

Prieskum, ktorý pre spoločnosť Amundi uskutočnila agentúra STEM/MARK v októbri 2024 na 1 006 respondentoch ukázal, že Slováci majú o investovanie záujem. Až 60 % respondentov uviedlo, že investovanie ich aspoň čiastočne zaujíma a pätina Slovákov (19,8 %) už aktívne investuje. Investovanie je populárnejšie medzi mužmi (66 %), ale každý rok sa zapája čoraz viac žien (54 %). Výsledky potvrdzujú dlhodobý trend stále väčšej snahy žien mať vlastné i rodinné financie pod kontrolou.

 

 

Investujte a ochráňte svoje peniaze pred infláciou.

 

Výsledky prieskumu potvrdzuje aj majiteľka pobočky SIMPLEA Point Steinerka Marianna Pakholchuk. „Ženy tvoria viac ako 40 percent našich súčasných klientov a o investovanie prejavuje záujem každý rok väčší počet žien. Ženy u nás investujú predovšetkým do podielových fondov, pričom využívajú celé spektrum ich zamerania – od najkonzervatívnejších krátkodobých fondov, až po dynamické akciové fondy,“ dodáva M. Pakholchuk.

Väčšina žien si vyberá konzervatívne investovanie

Podľa slov Marianny Pakholchuk zo SIMPLEA však stále väčšina žien zostáva pri investovaní opatrná. Väčšinou si vyberajú konzervatívne nástroje, napríklad fond Trigea. Menšia časť žien aktívne investuje samostatne, resp. prostredníctvom maklérov. Ženy – investorky zároveň na rozdiel od ich mužských kolegov investujú menej do akcií alebo kryptomien. „Ženy vo všeobecnosti pristupujú k riziku opatrnejšie než muži a uprednostňujú investície, ktoré sľubujú dlhodobejšiu stabilitu,“ vysvetľuje M. Pakholchuk.

image

Marianna Pakholchuk, konzultantka finančnej skupiny SIMPLEA

SIMPLEA

Obozretný prístup žien k investovaniu ukazujú aj rôzne svetové štúdie. Vo väčšine krajín sú ženy – investorky opatrnejšie, viac diverzifikujú svoje investičné portfólio a preferujú dlhodobé investičné nástroje s nižšou volatilitou. „Výsledky štúdií potvrdzujú aj moje skúsenosti,“ hovorí majiteľka pobočky SIMPLEA Point Steinerka.

Podľa finančnej konzultantky nie je možné paušálne určiť, či ženy robia dobre alebo zle, keď vylučujú voľbu dynamických, rizikových investícií. „Mojim klientkam odporúčam vyskúšať si pravidelné investovanie menšej sumy do akciového fondu na dlhšie obdobie. Pri takomto investovaní sa riziko výrazne zníži a potenciál zhodnotenia je oveľa vyšší,“ radí M. Pakholchuk.

Medzi ženami je bežná kombinácia aktívnej a pasívnej správy investícií. Tie, ktoré si zvolili len aktívnu správu, zdôrazňujú potrebu mať plnú kontrolu nad svojimi investíciami. Naopak, tie, ktoré sa rozhodnú pre čisto pasívne vedenie, uprednostňujú jednoduchší prístup s menšou časovou náročnosťou.

Ženy často vnímajú investovanie širšie než muži. Zameriavajú sa na dlhodobú stabilitu, diverzifikáciu rizika a zabezpečenie rodiny

Prieskum spoločnosti Amundi sa zameral aj na názory obyvateľov Slovenska na ich životné investície. Najpozitívnejšie sú hodnotené investície do detí a rodiny (33 %), u žien ide až o 40 %. Populárne sú aj investície do bývania (28 %), vzdelania a manželstva (15 %). Za najhoršie investície považujeme pôžičky (25 %) a stávky (19 %). Kryptomeny vyvolávajú zmiešané reakcie – 3 % Slovákov ich považujú za najlepšiu investíciu, 6 % ich označuje za najhoršie rozhodnutie. „Nemyslím si, že existuje zásadný rozdiel medzi mužmi a ženami, pokiaľ ide o zaobchádzanie s peniazmi – každý môže urobiť chybu. Možno sa časť žien spolieha na mužov, že sa o ne postarajú a najmä v určitých obdobiach životanapríklad počas tehotenstva, materskej dovolenky či dlhšej choroby je to prirodzené. Určite sa ale nedá očakávať, že to tak bude doživotne. Vždy je vhodné myslieť na vlastnú finančnú rezervu,“ komentovala výsledky prieskumu Marianna Pakholchuk zo spoločnosti SIMPLEA.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
25. marec 2025 05:57