Letecká preprava rastie, no tempo sa spomaľuje
V posledných mesiacoch sme boli svedkami dvojciferného rastu dopytu po leteckej preprave. Aké sú hlavné faktory, ktoré na to vplývali?
Dopyt po leteckej preprave bol živený najmä e-commerce segmentom, ktorý rástol výrazne po celom svete. Kľúčové boli aj tovary s vysokou pridanou hodnotou či časovou citlivosťou, ako farmaceutiká, elektronika alebo komponenty pre automobilový priemysel. Rovnako sa výrazne prejavil aj komerčný sektor, ktorý sa zotavoval po pandémii.
Napriek tomu sa predpokladá, že tento rok rast leteckej prepravy spomalí. Prečo?
Očakáva sa spomalenie globálnej ekonomiky, čo sa prirodzene odráža aj na dopyte po leteckej preprave. Analytici predpokladajú, že rast dopytu v tomto roku bude na úrovni 4,3 %, čo je podstatné spomalenie oproti predchádzajúcemu obdobiu. Navyše, aj kapacity leteckých spoločností rastú len mierne, čo bude mať vplyv na cenové pohyby.
Ako sa mení trh leteckého carga?
Letecká preprava sa čoraz viac spolieha na kapacity v osobných lietadlách, keďže tradičné cargo letecké spoločnosti narážajú na limity dostupných lietadiel. Boeing aj Airbus majú obmedzené možnosti rozširovania flotíl nákladných lietadiel, čo vytvára tlak na dostupnosť kapacít. Zároveň sa v Európe zvyšuje tlak na ekologické riešenia a používanie udržateľných leteckých palív (SAF), ktoré však zvyšujú prevádzkové náklady.
Aký význam má letecká linka Šanghaj – Frankfurt – Lozorno pre slovenský trh a aké výhody prináša zákazníkom DACHSER?
Táto linka je dôležitou spojnicou medzi Áziou a Európou, ktorá umožňuje rýchle dodávky tovarov pre slovenský trh. DACHSER má v rámci tejto trasy zakontrahované kapacity, čo zabezpečuje stabilitu dodávok aj v období vysokého dopytu. Po pristátí vo Frankfurte sú zásielky prepravované do hlavného distribučného centra v Lozorne, odkiaľ sú ďalej distribuované k zákazníkom v celom regióne.
Colná politika USA a jej vplyv na globálnu logistiku
Aký vplyv bude mať nová colná politika USA na globálnu logistiku?
Zmena colnej politiky USA môže spomaliť medzinárodný obchod a zvýšiť náklady na logistiku. Firmy sa pravdepodobne zamerajú na optimalizáciu dodávateľských reťazcov a hľadanie efektívnejších prepravných riešení. Okrem iných opatrení, administratíva USA plánuje zrušiť tzv. princíp de minimis, čo znamená, že importy do 800 dolárov už nebudú oslobodené od cla.
Zrušenie princípu de minimis by zásadne ovplyvnilo globálnu logistiku, najmä v oblasti e-commerce. Zvýšenie nákladov na dovoz menších zásielok by mohlo viesť k poklesu objednávok zo zahraničia a k preskupeniu dodávateľských reťazcov.
Očakáva sa, že firmy sa budú snažiť optimalizovať svoje logistické stratégie, napríklad konsolidáciou zásielok alebo presunom výroby bližšie k cieľovým trhom. Krátkodobo môže toto opatrenie zvýšiť dopyt po leteckej preprave, keďže odosielatelia sa budú snažiť expedovať tovar ešte pred zavedením ciel. Dlhodobo by však mohlo viesť k väčšiemu využívaniu námornej dopravy a lokálnych skladových riešení na zmiernenie colného zaťaženia.
Suezský prieplav a jeho vplyv na námornú dopravu
Námorná doprava čelí mnohým výzvam, jedným z hlavných je situácia v Suezskom prieplave. Ako vidíte jeho vývoj?
Momentálne je kapacita prieplavu na polovici, keďže viaceré lodné spoločnosti volia bezpečnejšiu trasu okolo Afriky. Existujú tri scenáre vývoja: plný návrat k bežnému užívaniu prieplavu, jeho čiastočný návrat, alebo udržané status quo. Najpravdepodobnejšia je postupná obnova kapacít, pretože skokový návrat by spôsobil chaos v prístavoch.
Aká je súčasná situácia v prístave Koper, ktorý je jedným z najbližších prístavov k Slovensku?
Prístav Koper sa v posledných rokoch stal jedným z hlavných námorných uzlov pre strednú Európu, vrátane Slovenska. Výzvou však zostáva železničná infraštruktúra v Slovinsku, ktorá predstavuje úzke hrdlo (bottleneck) pre plynulú prepravu tovarov. Slovinská vláda už začala s projektom výstavby, ktorý by mal výrazne zlepšiť kapacitu a skrátiť časy prepravy.
Digitalizácia logistiky a DACHSER Platform
Ako prispieva nová DACHSER Platform k zlepšeniu leteckej a námornej logistiky pre vašich zákazníkov?
DACHSER Platform umožňuje zákazníkom kalkuláciu cien, objednávanie prepráv a sledovanie zásielok v reálnom čase. Integruje služby Road Logistics a Air & Sea Logistics do jedného rozhrania, čím zabezpečuje väčšiu transparentnosť a efektívnejšiu správu dodávateľských reťazcov. End-to-end sledovanie zásielok zvyšuje spoľahlivosť a predvídateľnosť logistiky, čo vedie k lepšiemu rozhodovaniu a optimalizácii procesov.
Akým spôsobom zabezpečuje spoločnosť DACHSER konkurencieschopnosť a flexibilitu svojich služieb v oblasti leteckej a námornej prepravy?
Pre zákazníkov DACHSER prináša letecká a námorná doprava niekoľko kľúčových výhod. Letecká preprava je ideálna pre spoločnosti, ktoré potrebujú rýchle dodanie tovaru, či už kvôli sezónnym dopytom, urgentným objednávkam alebo vysokohodnotným produktom. DACHSER zabezpečuje stabilitu prepravných kapacít vďaka dlhodobým partnerstvám s poprednými leteckými spoločnosťami a efektívnemu riadeniu globálnych tokov nákladu.
Námorná preprava s DACHSER umožňuje firmám využívať spoľahlivé a nákladovo efektívne riešenia pre objemné zásielky. Vďaka silným vzťahom s lodnými alianciami a optimalizovaným tranzitným časom poskytuje DACHSER zákazníkom výhodu v podobe konkurencieschopných cien a stabilných dodacích lehôt. Služby zahŕňajú kompletné aj čiastočné kontajnerové prepravy, ako aj špecializované riešenia pre citlivý a regulovaný tovar.
Aké sú vaše očakávania týkajúce sa rozvoja logistiky na Slovensku a v strednej Európe v nasledujúcich rokoch?
V najbližších rokoch očakávame silný tlak na rozvoj intermodálnej dopravy, pričom veľkým trendom bude kombinácia železničnej, cestnej a námornej prepravy. Rovnako bude narastať význam ekologických iniciatív v logistike, ktoré budú smerovať k zníženiu emisií CO₂. Slovensko sa stále viac etabluje ako logistický hub pre strednú Európu a naďalej vidíme potenciál pre rast a inovácie v tomto sektore.