V Hoteli Zlatý Kľúčik pôsobíte od roku 2023. Čo považujete za najväčšiu zmenu alebo posun, ktorú ste uskutočnili od vášho nástupu?
Do hotela som prišiel primárne s cieľom post-covidového reštartu ekonomiky. V roku 2022 dosiahol hotel na 43 izbách ročné výnosy z prevádzkovej činnosti 1 274 tis. EUR, následne 1 587 tis. EUR v roku 2023 a 1 785 tis. EUR v roku 2024., kedy začal tvoriť prevádzkový zisk. Za prvých 6 mesiacov 2025, čo je slabšia polovica roka, dosiahol hotel tržby 967 tis. EUR. Náš cieľ - prekročiť hranicu 2 mil. EUR prevádzkových výkonov v roku 2025, sa tak stal reálnejším.
Aký bol podľa vás najvýraznejší posun v štruktúre tržieb hotela za posledné obdobie a čo konkrétne prispelo k samotnému rastu tržieb?
K dôležitému posunu došlo najmä pri ozdravení štruktúry tržieb. V minulosti dominovali tržby za stravovacie služby s výrazne nižšou produktivitou práce a ziskovosťou v porovnaní s tržbami za ubytovanie. Tie v kumulatíve za prvých 6 mesiacov tohto roka tvorili už viac ako 50%-ný podiel, pričom k ich rastu prispela súbežne vyššia vyťaženosť i vyššia priemerná cena za izbu (ADR). Je potrebné povedať, že Veblenov efekt pri cenovej elasticite dopytu nie je ani v hotelovom sektore úplne bežným javom. Ďalej, kvôli amortizácií má byť (a v našom prípade aj je) tempo rastu ADR vyššie ako tempo rastu vyťaženosti. Zlepšenie ekonomiky podmienilo skvalitňovanie služieb, čiastočne spojené s investíciami, ako i marketing a aktívny obchod. Ide preto o výsledok tímovej práce, za ktorú som svojim kolegom vďačný.
Aké ďalšie výzvy ste počas svojho vedenia riešili/riešite a čo vám pomohlo ich zvládnuť?
Najmä na začiatku som sa stretol s odmietaním hotela zo strany vybraných firiem kvôli tzv. etickým kódexom, formulovaným zvyčajne na úrovni ich profesijných združení. Týkalo sa to predovšetkým bánk a farma firiem. Myslím si, že poskytovaním kvalitných služieb a serióznym prístupom sa nám podarilo tieto pochybnosti postupne odstrániť. Na margo údajných politických prepojení je potrebné povedať, že tieto nárasty sme dosiahli bez jedinej štátnej zákazky, či akcie akejkoľvek politickej strany. Na základe výsledkov podnikateľskej činnosti tak zaplatila vlastnícka a prevádzková entita do štátneho rozpočtu za minulý rok spolu na dani z príjmu PO cez 50 tis. EUR. Ani toto nie je pri nesieťových hoteloch v slovenskej ekonomike bežné.
V oblasti hoteliérstva máte mnohoročné skúsenosti. Existuje niečo, čo vás vie ešte v tomto obore zaskočiť?
Vždy má čo prekvapiť. V hotelovom biznise i v ekonomike všeobecne. Prekvapujú ma stále nové legislatívne opatrenia a administratívne prekážky sťažujúce malé a stredné podnikanie. Naopak neprekvapuje ma, že ich tvoria ľudia, ktorí nikdy hodnoty netvorili. Naposledy ma naozaj zaskočila transakčná daň. Z krátkodobého hľadiska môže napomôcť konsolidácií verejných financií, z dlhodobého hľadiska bude mať presne opačný efekt. Zdanenie činností bez ohľadu na výsledok, odradí šikovnejších akúkoľvek podnikateľskú, tj. rizikovú činnosť vôbec vyvíjať. Winston Churchill mal krásny výrok: „Mnohí považujú podnikateľa za prašivého vlka, ktorého by mal človek zabiť, iní si myslia, že je krava, ktorú môžu nepretržite dojiť, len málokto v ňom vidí koňa, ktorý ťahá voz“.“
Ktorý úspech za vaše pôsobenie v hoteli vás najviac teší?
Nehovoril by som o úspechoch, skôr o drobných radostiach, ktoré sú „na programe dňa“ a všetci ich potrebujeme k ďalšej vnútornej motivácií. Každého hoteliera tak tešia spokojní hostia, ktorí následne za kvalitné služby zaplatia zodpovedajúcu cenu. Mojou poslednou takouto „radosťou“ bol kemp futbalovej reprezentácie Slovinska do 21 rokov, ktorá mala počas Majstrovstiev Európy rezervovaný celý hotel. Zlatý Kľúčik bol tak jediným hotelom v Nitre, ktorý si UEFA vybrala a kontrahovala pre šampionát.
Keď ste spomenuli spokojných hostí, aké benefity ponúka Hotel Zlatý Kľúčik svojim návštevníkom, ktoré by ste vyzdvihli ako jedinečné?
Najsilnejšou stránkou Zlatého Kľúčika je bezpochyby jeho poloha. Hotel sa nachádza na úpätí Zobora s rýchlou dopravnou dostupnosťou do centra i k priemyselnému parku. Z prevažnej časti hotelových izieb, eventových a spoločných priestorov majú hostia panoramatické výhľady na mesto. Navyše má hotel aj zaujímavú architektúru, ktorá evokuje hotelové rezorty v prímorských letoviskách. Každá zo štyroch hotelových budov je vystavaná vo svahu v nízkej, max. dvojpodlažnej zástavbe.
Čo sa týka služieb hotela, je niečo, čo by ste osobne vyzdvihli ako výnimočné v porovnaní s inými hotelmi?
V službách dlhodobo dominuje kvalitná gastronómia s konceptom, ktorý spája francúzsku kuchyňu so slovenskou tradíciou. Reštaurácie Cle d´Or Restaurant a Frenchie Terrasse boli i v roku 2025 ocenené v dvoch uznávaných gastronomických sprievodcoch – Gault & Millau a Falstaff Restaurant Guide, čím sa zaradili opakovane medzi najlepšie hodnotené reštaurácie Slovenska zo strany odbornej verejnosti. Pre organizovanie eventov sú k dispozícií exkluzívne priestory - Louis XIV. Congress Hall, Louis XIII. Meeting Room a Svadobný pavilón. V hoteli nechýba unikátny Cognac & Cigar lounge. Ubytovaní hostia môžu využiť tematické Oriental Luxury SPA a ponuku ajurvédskych masáží a špeciálnych techník. V júni bola dokončená výstavba menšieho letného bazéna s terasou a krásnym výhľadom na mesto.
Na aký typ klientely je hotel primárne orientovaný – biznis, relax, svadby alebo zahraniční hostia?
Počas pracovných dní ide takmer výlučne o biznis klientov – skupiny (kongresy, školenia, teambuildingy) i pasantov (obchodní cestujúci). Počas víkendov dominujú pobytoví hostia a svadobní hostia s ubytovaním. Z hľadiska národnostnej štruktúry dlhodobo prevládajú zahraniční hostia. Za prvých 6 mesiacov tohto roka tvoria 53,5%-ný podiel v počte prenocovaní. Napriek tomu, že hotel nie je formálne „adults only“, je obsadzovaný takmer výlučne dospelými hosťami v produktívnom veku.
Zaznamenali ste v posledných rokoch posun v type eventov alebo preferenciách klientov?
Čitateľovi HN zrejme nepoviem nič nové, ak uvediem, že dlhodobo klesá priemerný počet hostí na firemných eventoch. Veľkých kongresov je menej a nahrádza ich väčší počet menších školení. Identický trend zaznamenávame i na svadbách. V minulosti neboli svadby pre 100 a viac hostí ničím nezvyčajným. Dnes sa pohybuje priemerný počet hostí na svadbe okolo 60. Výrazný nárast zaznamenávame pri privátnych akciách bez ubytovania, ktoré sú odrazom dopytu po kvalitnej a zážitkovej gastronómií v exkluzívnom prostredí. Špecifickým vývojom prešli firemné vianočné večierky. Tie tvorili v minulosti značnú časť decembrových tržieb. V post-covidovom období došlo k ich výraznému utlmeniu, keď si viaceré firmy začali organizovať „záver roka“ svojpomocne a vo svojich priestoroch, prípadne úplne vynechali typický vianočný večierok a nahradili ho iným benefitom pre svojich zamestnancov. Naša skúsenosť z posledného roka, a podľa prichádzajúcich dopytov výhľadovo i na december 2025 hovorí o opätovnom návrate tohto „tradičného formátu“ do priestorov hotela.
Aká je maximálna kapacita vašich eventových priestorov a aké je ich technické vybavenie?
Louis XIV. Congress Hall je hlavná sála s kapacitou 210 miest pri kino sedení a 160 miest pri školskom sedení. Aktuálne ide o najväčšiu hotelovú kongresovú sálu v Nitre. Má tri zabudované projektory, tri výsuvné plátna, päť prístupových bodov (ovládacích panelov), profi ozvučenie a niekoľko typov podsvietenia. Súčasťou priestoru je bar i parket, ktorý je možné oddeliť posuvnou stenou. Obslužnosť priestoru je zabezpečená pomocou samostatnej kuchyne, určenej pre kongres. Zo sály i z vonkajšej terasy pri sále majú hostia panoramatické výhľady na mesto. Vo vstupnom foyer je k dispozícií samostatná recepcia a šatňa. Prístup do kongresovej sály je možný i pre imobilných hostí.
Louis XIII. Meeting Room je unikátna konferenčná miestnosť s oválnym stolom a kapacitou 22 miest, určená pre pre reprezentatívne firemné stretnutia. Súčasťou technického vybavenia je projektor so spätnou projekciou (premietanie na sklo), multimediálny ovládací panel (pripojenie z každého miesta) a profi ozvučenie. Z miestnosti je priamy prístup na ďalšiu vonkajšiu terasu s veľkolepými výhľadmi na mesto. Obslužnosť je zabezpečená cez samostatný office pre čašníkov, ktorý je situovaný vedľa konferenčnej miestnosti.
Súčasťou areálu Hotela Zlatý Kľúčik je aj pavilón. Môžete priblížiť jeho význam v rámci celkovej ponuky hotela a aké je jeho využitie?
Svadobný (záhradný) pavilón je samostatná budova, situovaná v záhrade vedľa hotela. Vďaka rustikálnej architektúre, kapacite 130 miest pri banketovom sedení a fascinujúcim výhľadom ide o jeden z najlukratívnejších eventových priestorov v regióne. Súčasťou pavilónu je veľký tanečný parket v oddelenom (presklená stena) a zvukovo izolovanom priestore, ďalej bar, veľká krytá terasa a trávnatá plocha na civilné sobáše a teambuildingové aktivity. Pavilón je technicky doplnený jedným zabudovaným projektorom s plátnom a ozvučením. Výdaj jedál zabezpečuje ďalšia samostatná kuchyňa. Pri zohľadnení kapacít reštauračných priestorov v Cle d´Or Restaurant a Frenchie Terrasse, je hotel schopný realizovať dva veľké a dva menšie eventy súbežne.
Prejdime však k personálnemu zázemiu hotela. Ako by ste charakterizovali váš tím – koľko máte stálych zamestnancov a ako ich motivujete?
Aktuálne je v tíme 37 zamestnancov a pravidelných externých pracovníkov, čo je, vzhľadom na rozsah a štandard poskytovaných služieb, prijateľný stav. Z motivačných faktorov sú peniaze vždy až na prvom mieste. Nakoľko je dopyt po práci v hotelovom biznise, a najmä v gastro sektore výrazne vyšší, ako je ponuka kvalifikovanej pracovnej sily, rastie i tlak na zvyšovanie miezd. Častokrát bez akéhokoľvek racionálneho základu v produktivite práce. V personálnych plánoch preto počítam o 10 – 20% viac v porovnaní s konkurenciou v regióne. Tomu však zodpovedajú i naše očakávania. Na druhom mieste je pozitívna motivácia. Integrovanie zamestnancov do procesu spolurozhodovania je dôležité najmä pre mladšie ročníky, ktoré majú vo všeobecnosti väčší problém s rešpektovaním autorít. „Veľký bič a malý dvor“ v našich podmienkach už nefunguje. Na treťom mieste je zdravé pracovné prostredie, čiže dobré vzťahy medzi zamestnancami. Tie ovplyvňujú povahové vlastnosti zamestnancov na jednej strane, a prístup manažéra na druhej. S úsmevom niekedy hovorím, že v posledných rokoch sme viac psychológovia ako hoteliéri Na štvrtom mieste je možnosť odborného rastu. Pravidelné školenia organizujeme najmä pre zamestnancov v stravovacom úseku. Na piatom mieste sú benefity pre zamestnancov, ich partnerov a rodiny vo forme zliav a vybraných bezplatných služieb v hoteli.
Aké hodnoty sú podľa vás kľúčové pri budovaní tímu a na čo kladiete dôraz pri výbere spolupracovníkov?
Zjednodušene - entuziazmus, profesionalita, tímová spolupráca a lojalita. Bez potrebnej miery nadšenia nie je možné dlhodobo pracovať v hoteli, a ani v cestovnom ruchu všeobecne. Ide o základnú požiadavku každého hotela, ktorý má ambíciu rásť. Odborná pripravenosť je (alebo by mala byť) samozrejmosťou. Vzhľadom na situáciu na trhu práce, začíname v niektorých prípadoch spolupracovať i s ľuďmi bez adekvátnych praktických skúseností, nechýba im však prvý predpoklad - nadšenie pre prácu v hoteli. S tými ďalej pracujeme a postupne zaškolujeme. Pri výbere sledujeme povahové vlastnosti a snažíme sa zohľadňovať i podobný vek kandidátov, ktoré sú predpokladom (nie zárukou) tímovej spolupráce. Pojem „lojalita“ si nezamieňame so servilnosťou. Slepou poslušnosťou svojich podriadených si manažér alebo majiteľ hotela síce krátkodobo pohladká svoje ego, ale v konečnom dôsledku ide len sám proti sebe. Veľa dobrých rozhodnutí vzniká v spoločnej diskusii. Tá je síce riadená a má svoje pravidlá, ale musí byť slobodná.
Spolupracujete s hotelovými školami? Ak áno, v akej forme – stáže, odborné praxe, mentoring?
V tomto školskom roku sme začali spoluprácu so Strednou odbornou školou gastronómie a cestovného ruchu v Nitre pri zabezpečovaní odbornej praxe. V porovnaní napr. s hotelovými akadémiami je rozdiel v kvalite študentov a v rotácií. Vzhľadom na celkový spoločenský dešpekt k manuálnej práci začínajú na stredných odborných školách študovať vo väčšine prípadov mladí ľudia, ktorí sú už vyprofilovaní a vedia, že chcú vo svojom odbore zotrvať. Z nich máme doporučených zo strany školy najlepších 4 + 4 študentov pre prácu v servise a v kuchyni. Systém odborného výcviku v SOŠ nám umožňuje pracovať celoročne s tými istými študentami.
Aké najväčšie výzvy vidíte pri zapájaní študentov do reálneho hotelového prostredia?
Práca v hoteli je fyzicky i časovo náročná. Mladšie ročníky chcú mať viac voľného času a svoje zohráva i spoločenský status. Na druhej strane, vybrané pozície ako kuchár či čašník si už dokážu vo fungujúcom hoteli zarobiť zaujímavé peniaze.
Investujete alebo plánujete investovať do nových služieb, priestorov alebo technológií?
Pred dvomi rokmi sme rekonštruovali izby kategórie Standard a hotelovú recepciu. V druhom kvartále tohto roka sme vybudovali nový letný bazén s terasou pri dependance hotela. Do konca tohto roka by sme chceli vybudovať dve elektrostanice pre autá. Priebežne pracujeme na údržbe hotelového areálu, ako i čiastočnej obmene inventáru a mobiliáru znehodnotených amortizáciou. S investíciami do nových technológií, spojených s ďalšou automatizáciou hotelových služieb pri pohybe hosťa a komunikácií s ním v súčasnosti neuvažujeme. Vzhľadom na charakter hotela by sme chceli zachovať v max. možnej miere osobný kontakt a interakciu s hosťom.
Aké sú vaše strategické priority pre Hotel Zlatý Kľúčik v najbližších dvoch rokoch?
V horizonte rokov 2026 a 2027 by sme chceli udržať tempo medziročného nárastu prevádzkových výnosov (a k tomu zodpovedajúcej EBITDA) nad 10%. Sprievodným cieľom je udržať zdravú štruktúru tržieb s dominantným zastúpením tržieb za ubytovanie a zodpovedajúci rast v RevPAR. Vyšší počet poskytnutých služieb býva zvyčajne spojený s poklesom v kvalitatívnych štandardoch. Určitou výzvou preto bude min. udržanie kvality služieb a vysokých hodnotení našich hostí, vrátane hodnotení na externých platformách (Google MyBusiness, Tripadvisor, Booking, Expedia, Agoda a pod.). Chceme byť i naďalej vlajkovou loďou hotelierstva v meste a v regióne, a zároveň priestorom pre sebarealizáciu šikovných a zanietených ľudí.
