Michal Britvik, generálny riaditeľ Ryba ŽilinaPeter Brichta
StoryEditor

Ryba Žilina štvrtýkrát získala prestížne ocenenie: znižuje konzervačné látky, investuje do solárnej energie a prináša vegánske alternatívy

10.12.2025, 00:00

Spoločnosť Ryba Žilina dokázala skĺbiť tradičné remeslo s modernými technológiami a udržateľným prístupom. Generálny riaditeľ Michal Britvík v rozhovore odhaľuje, ako sa najstarší výrobca rybích špecialít na Slovensku stal štvornásobným držiteľom prestížneho ocenenia Slovakia Best Managed Companies a čo stojí za úspechom kultovej žilinskej tresky. Od solárnych panelov cez proteínové šaláty až po vegánske alternatívy – firma dokazuje, že storočná tradícia a inovácie si navzájom neprotirečia, naopak, vytvárajú víťaznú kombináciu.

Ako dlho spoločnosť Ryba Žilina funguje? Kam ste sa ako spoločnosť od svojho vzniku posunuli?

Ryba Žilina v podstate existuje viac ako sto rokov. Prevádzkujeme najdlhšie pôsobiaci závod na výrobu rybích špecialít na Slovensku, keďže počiatky výroby sa datujú už do roku 1924. Dnes sme moderný podnik, ktorý patrí medzi najväčších spracovávateľov rybích produktov a je najväčším výrobcom rybacích a lahôdkových šalátov na Slovensku. Okrem toho sme aj popredným distribútorom chladeného a mrazeného tovaru. Naša logistika obsluhuje veľké národné i nadnárodné siete a tiež neorganizovaný retail spolu so segmentom gastro.

Ktoré míľniky boli pre vašu spoločnosť za posledné roky fungovania zásadné?

Dlhodobo sa zameriavame na to, aby sme boli lídrom v odvetví, ktorý udáva trendy a prináša inovácie vo všetkých oblastiach. Už počas pandémie sme dokončili významné investície do výroby a logistiky a modernizovali sme viaceré zariadenia. Vďaka tomu sa nám podarilo zvýšiť bezpečnosť vyrábaných potravín a tiež materiálovú a energetickú efektívnosť výrobných procesov.

Zároveň sme priniesli na trh viaceré nové produkty. Spomeniem napríklad Tresku Cottage Exklusiv, vegánsku alternatívu klasickej tresky, či proteínové šaláty. Zmeny sa dotkli aj marketingu, všetky naše výrobky sme zjednotili pod značku Radoma. Umožní nám to jednoduchšie a údernejšie komunikovať s našimi zákazníkmi.

Do akých inovácií investujete?

V ostatných rokoch sme investovali do nových technologických zariadení, ktoré zvýšili kvalitu a bezpečnosť potravín. Tak napríklad vďaka modernizácii má dnes žilinská treska v porovnaní s konkurenciou výrazne menej konzervačných látok. Ďalším benefitom je šetrnejšie tepelné opracovanie rybieho mäsa, ktoré umožňuje zachovať viac prospešných živín vo výslednom produkte.

Popri zvyšovaní kvality sme sa ešte viac zamerali na znižovanie dopadu nášho podnikania na životné prostredie. Zásadným spôsobom sme eliminovali množstvo marinovacích nálevov s kyslým pH, ktoré sa štandardne pri takejto výrobe využívajú. V rámci našich prevádzok sme nainštalovali viac ako tisícku solárnych panelov a pokrývame tak čoraz väčšiu časť spotreby energie z obnoviteľných zdrojov. Zároveň sme sa zamerali na zníženie podielu plastov v obaloch a prešli sme aj na ekologickejšie chladiace systémy.

Aké najväčšie rozdiely vidíte medzi tým, ako sa predával a spracovával tovar v čase založenia firmy a dnes? Ako sa vám darí odovzdávať tradičné remeslo a znalosti mladšej generácii zamestnancov?

Rozdiely sú obrovské, a to aj v porovnaní s obdobím, keď som do spoločnosti nastúpil ja, nieto ešte s érou 20. rokov minulého storočia či predrevolučným obdobím. Hovoríme, samozrejme, o technológiách a moderných postupoch, tam je vývoj pomerne rýchly a dynamický. Základné hodnoty sa však nemenia – stále je naším cieľom vyrábať čo najkvalitnejšie výrobky. Najlepším odrazom toho, ako sa nám to darí, je ich obľúbenosť u zákazníkov. To, že sa treska stala jedným z najcharakteristickejších symbolov Slovenska, nie je len otázka nostalgie a spomienkového optimizmu, ale dôkazom toho, že i dnes Slovenkám a Slovákom stále chutí a vyhľadávajú ju. Samozrejme, uvedomujeme si našu zodpovednosť, aby sme toto dedičstvo zachovali aj pre budúce generácie. Aj preto sa snažíme tieto hodnoty, ktoré cítime, vštepovať aj našim mladším zamestnancom. Verím, že sa nám to darí.

Ako vnímate ako firma, že ste už štvrtýkrát za sebou získali ocenenie v programe Slovakia Best Managed Companies? Čo je podľa vás za týmto úspechom?

Program Best Managed Companies od Deloitte ma zaujal hneď, keď som sa s ním prvýkrát stretol. Z môjho pohľadu je to hlavne o komplexnom pohľade na firmy. Hodnotí sa stratégia, schopnosti a inovácie, firemná kultúra a angažovanosť a tiež riadenie a dosahované výsledky. Ocenenie sa zameriava na prácu manažmentu vo všetkých spomínaných oblastiach. V našom prípade je to najmä o tom, akým spôsobom sme zvládli budovať systémy a procesy v našej spoločnosti za posledných desať rokov a o jej strategickom smerovaní. Samozrejme, ako pri všetkých oceneniach, je to aj o všetkých zamestnancoch, bez ktorých by sme neboli tam, kde sme.

Čo by ste odkázali spoločnostiam, ktoré rozmýšľajú, že sa prihlásia do programu? V čom im to môže pomôcť?

Určite prihlášku odporúčam. Je to veľmi dobrá príležitosť pozrieť sa na to, čo robíte, očami skúsených ľudí z biznisu, nezaťažených vašou dennou operatívou. Súčasťou programu je Best Managed Lab, intenzívny rozvojový workshop pre manažment, ktorý vám expresne nastaví zrkadlo a pomôže identifikovať smer, ktorým sa môžete zlepšovať.

Čo ste sa vďaka konzultáciám s koučmi o sebe dozvedeli? Kam vás to posunulo za tie štyri roky?

Aj tí najlepší profesionáli začnú po nejakej dobe trpieť „prevádzkovou slepotou“. Mne osobne Best Managed Companies každý rok pomôže pozrieť sa štruktúrovaným spôsobom aj na procesy, ktoré sa tak často nedostanú do pozornosti. Vždy je čo zlepšovať a kam sa posúvať. Veľmi sa však teším, že sme spolu s ďalšími tromi firmami prví, komu sa na Slovensku podarilo dosiahnuť level Gold Standard.

Aká je podľa vás definícia dobre riadenej spoločnosti? Aké ciele by si mala stanoviť?

V našom biznise je veľmi jednoduchá spätná väzba. Spoločnosť považujeme za dobre riadenú, ak sa jej darí napĺňať svoje ciele. Pre nás je cieľom, aby si naše výrobky ľudia radi kupovali. Aj preto nás teší, akú veľkú fanúšikovskú základňu má naša treska, ktorú vyrábame už 70 rokov a ktorá si za ten čas vybudovala kultový status. Naším cieľom je, aby sme sa k tejto úrovni popularity dopracovali aj s ďalšími našimi špecialitami. Zároveň je však dôležitým kritériom dobre riadenej spoločnosti aj to, či v nej ľudia radi pracujú a či sa firma dokáže postarať o ich potreby. To je otázka na našich zamestnancov, ja pevne verím, že to tak je a že sú hrdí, že sú súčasťou nášho príbehu. Dôležité je, aby sa tieto ciele čo možno najviac prekrývali s podnikateľskými cieľmi spoločnosti.

Keď spomínate ciele, aké plány a výzvy čakajú spoločnosť Ryba Žilina v najbližších piatich rokoch?

Pod značkou Radoma chceme ešte viac upevniť pozíciu na domácom trhu tradičných rybích špecialít a lahôdok. Zároveň chceme intenzívne pracovať na expanzii spoločnosti na zahraničné trhy. Aj preto potrebujeme ďalej rozvíjať naše produktové portfólio. Chceme sa zamerať i na ponuku mrazených rýb najvyššej kvality, prenikli sme do segmentu proteínových šalátov a plánujeme výraznejšie pokrývať aj segment vegánskych výrobkov.

Čo sa týka dlhodobejších plánov, naďalej pracujeme na zvyšovaní kvality nielen výberom surovín, ale aj úpravou výrobných postupov tak, aby sme naďalej znižovali podiel prídavných látok pri zachovaní chuti.

Naďalej chceme pokračovať v zapájaní obnoviteľných zdrojov energie a v znižovaní dopadu našej výroby na životné prostredie.

Ryba Žilina, spol. s r.o. je spoločnosť zaoberajúca sa obchodno-marketingovou činnosťou v oblasti predaja potravín. Je materskou spoločnosťou PRETO Ryba, s.r.o., ktorá je najväčší výrobca rybacích a lahôdkových šalátov na Slovensku. Zároveň je najstarším nepretržite fungujúcim podnikom na spracovanie rýb. Svoju činnosť začal v Žiline už v roku 1924.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
10. december 2025 00:02