StoryEditor

3 dôvody, prečo by ste mali nakupujúcim umožniť platenie kartami aj QR kódom

18.12.2025, 00:00

Priemerný Slovák zaplatí každý druhý deň za tovar či službu kartou. Za desať rokov si tak obľúbili bezhotovostné platby, že až takmer polovica z nich odíde z obchodu, ak nedostanú inú možnosť, ako platiť iba kešom.

Vedeli ste, že až 7 z 10 Slovákov dnes platí kartou, mobilom, hodinkami či prsteňom? A že podnikatelia, ktorí umožnili bezhotovostné platby, zaznamenali nárast obratu až o 18 %? Prieskum spoločnosti Global Payments ukazuje, že Slováci si na pohodlie a rýchlosť bezhotovostných platieb zvykli rýchlejšie, než by ste čakali. Kým v roku 2016 zaplatil priemerný Slovák kartou v priemere 65-krát ročne, dnes je to už 191-krát.

Pritom počet platobných terminálov je na Slovensku poddimenzovaný a nespĺňa požiadavky zákazníkov. „Síce stúpol za posledné tri roky o 75 percent na súčasných 21 terminálov na tisíc obyvateľov. Stále sa však nachádzame v spodnej časti rebríčka európskych krajín, keďže európsky priemer je 32 terminálov. Pred nami sa nachádzajú nielen Česko či Rakúsko s 30 terminálmi, ale predbehli nás aj krajiny ako Poľsko, Maďarsko, Rumunsko či Bulharsko,“ poukazuje na problém Michal Kitko, country manažér spoločnosti Global Payments.

image
SLSP

Nová legislatíva: Povinnosť, ktorú sami zákazníci vyžadujú

Pred pár mesiacmi získali Slováci ústavné právo na keš. Od 1. marca 2026 budú mať aj zákonné právo na bezhotovostnú platbu. O čo vlastne ide? Každý podnikateľ na Slovensku bude od začiatku marca povinný umožniť zákazníkom platiť bezhotovostne už pri nákupe nad 1 euro. Výnimkou budú len prípady, keď nie je dostupný internet alebo dôjde k výpadku systémov Finančnej správy.

To znamená, že na jar by mali Slováci platiť bezhotovostne už aj na trhoch, u remeselníkov, respektíve  za akúkoľvek službu alebo tovar. Obchodník bude mať na výber z viacerých možností. „Tí, ktorí už dnes prijímajú karty, novú zákonnú povinnosť spĺňajú. Jedinou zmenou pre nich môže byť, že ju nemôžu obmedzovať na nákup za viac ako 5 či 10 eur, ako sa to zvykne diať,“ objasňuje Michal Kitko. Tí obchodníci, ktorí doteraz neponúkali žiadnu možnosť bezhotovostnej platby, sa musia do marca zariadiť tak, aby ju mali v ponuke – buď platbu kartou alebo cez QR kód. Samozrejme, ak bude zákazník preferovať hotovosť, obchodník ju musí prijať.

Podľa odborníkov sa novej povinnosti netreba obávať, ale zobrať si to dobré pre seba. Aj dáta hovoria, že ide v zásade o povinnosť, ktorá iba dobieha realitu. Až polovica ľudí, podľa prieskumu Global Payment presnejšie 47 % odíde z obchodu v prípade, že nemôžu zaplatiť kartou.

image
SLSP

QR platby a platby kartou sú ideálna kombinácia pre obchodníka

„Aj keď ide o novú legislatívu a a treba ju splniť, vidím ju ako príležitosť. Naše dáta hovoria jasne. Ak obchodníci prijímajúci bezhotovostné platby, majú vyššie tržby, a to až do 18 % v závislosti od predmetu podnikania,“ vysvetľuje Michal Mík, expert firemného bankovníctva v Slovenskej sporiteľni. Potvrdzujú to aj skúsenosti Global Payments. „Hotovosť dnes už nosí málokto a ak, tak iba obmedzené, spravidla malé čiastky. Vďaka tomu, že svojim zákazníkom umožníte ľahko a rýchlo zaplatiť, obslúžite oveľa viac zákazníkov, ktorí u vás nakúpia za viac peňazí a zlepšíte ich zákaznícku skúsenosť. Budete pôsobiť ako moderná a digitalizovaná prevádzka a zvýši sa aj vaša dôveryhodnosť u zákazníka,“ konštatuje Michal Kitko.

Upozorňuje tiež na fakt, že ľudia platia kartou čoraz menšie sumy. Zároveň výrazne klesá výber z bankomatov. To znamená, že v lokalite, kde nie je bankomat, obchodník, ktorý neakceptuje karty, prichádza o príležitosť.

Odborníci hovoria aj o tom, že ideálnou kombináciou je ponúknuť zákazníkovi platbu kartou aj QR kódom. „Platobné karty dominujú a transakcie nimi neustále rastú, je to veľmi pohodlné, rýchle a bezpečné riešenie na platenie a myslím si, že ešte budú ďalej napredovať,“ hovorí Michal Mík. Zároveň sú platby kartou aj rýchlejšie, vďaka čomu obchodník vybaví viac kupujúcich za kratší čas. Aj napríklad vrátenie platby za reklamovaný tovar sa dá vyriešiť priamo cez terminál. „Pre mňa ako zákazníka je výrazne rýchlejšie a pohodlnejšie platiť kartou napríklad v mobile, kde na dva kliky viem zaplatiť. Pri QR kóde je potrebné otvoriť fotoaparát alebo bankovú aplikáciu, nasnímať QR kód, podpísať platbu a počkať na jej pripísanie na účet obchodníka,“ dodáva Michal Mík.

image
SLSP
image
SLSP

 

Ako fungujú prvé QR kódy na Slovensku

Od novembra môžu aj slovenskí obchodníci ponúknuť svojim zákazníkom platbu cez QR kód.

Podľa údajov štátu až viac ako 100-tisíc podnikateľov neumožňuje dnes svojim zákazníkom zaplatiť bezhotovostne. „Často ide o prevádzky, kde to doteraz nebolo zvykom, ako sú kaderníčky, holiči, remeselníci, opravári, trhovníci či lekári a veterinári. Dôvodom môže byť obava z nákladov alebo technickej náročnosti, hoci moderné riešenia (napr. terminál v mobile) sú už dostupné a jednoduché aj pre malé objemy platieb,“ konštatuje Michal Kitko.

S možnosťou zaplatiť cez QR kód prišla ako prvá spoločnosť Global Payments, ktorá ju už má otestovanú napríklad v Česku a má s ňou dobré skúsenosti. „Už dnes môžu využívať QR platby všetci obchodníci, ktorí majú naše riešenie terminál v mobile, alebo takzvaný GP tom. V prvom štvrťroku budúceho roka bude QR aj na POS termináloch,“ dodáva Michal Kitko, country manažér Global Payments.

Obchodník získa v jednom riešení celý balík služieb. Táto výhodná propozícia platí aj pre klientov Slovenskej sporiteľne. Od 15. decembra môžu obchodníci, ktorí posledných 12 mesiacov neprijímali platbu kartou.

Čo všetko balík služieb zahŕňa?

  • Platobný terminál do používania alebo aplikácia terminál v mobile pre váš smartfón. Oboje až na 12 mesiacov bez mesačných poplatkov a bez poplatku za transakciu pre podnikateľov, ktorí v uplynulom roku neumožňovali platbu kartou.
  • Províziu z platby kartou (AF) zníženú o 1/3 na 0,65%. A to tiež na 12 mesiacov.
  • Novú platobnú metódu, Platba z účtu načítaním QR kódu s províziou 0,59% z platby + 0,09 EUR za transakciu.
  • 24/7 technická podpora: Nonstop linka, reálni ľudia, rýchle riešenie problémov.
  • Obchodnícky portál: Prehľad všetkých transakcií, výpisy, analytika tržieb.
  • Integrácia s viac ako 80 pokladničnými systémami.
  • Možnosť prijímať platby kartou, mobilom, hodinkami, QR kódom, Google Pay, Apple Pay.
  • Jednoduché účtovníctvo: Jeden výpis pre všetky platby, jednoduché reklamácie a storno priamo na termináli.
  • Možnosť využiť radu užitočných doplnkových služieb ako napríklad:
  • Flexibilné financovanie: nebankové financovanie na čokoľvek, ktoré splácate percentom z tržieb cez terminál.
  • Nabíjacie stanice pre elektromobily ako ďalší možný zdroj príjmu, dynamická konverzia meny, ak u vás nakupujú zahraniční zákazníci, GP analytics (analýza kartových dát) ak chcete poznať svojich zákazníkov lepšie alebo si chcete svoje podnikanie porovnať, podpora pre eKasu, archivácia účteniek v cloude.
  • Platobná brána GP webpay: Pre e-shopy a online podnikanie.

Prečo si vybrať Global Payments?

  • Žiadne povinné zmeny banky: Prijaté tržby si môžete posielať na účet v akejkoľvek banke.
  • Tržby vám do akejkoľvek banky pošleme do nasledujúceho pracovného dňa.
  • Rýchlosť a pohodlie: Platby prebiehajú okamžite, zákazníci nemusia hľadať drobné.
  • Bezpečnosť: Menej hotovosti znamená nižšie riziko krádeže.
  • Vyššie tržby: Podnikatelia, ktorí umožnili bezhotovostné platby, zaznamenali nárast obratu až o 18 %.
  • Moderný imidž: Digitalizované platby zvyšujú dôveryhodnosť prevádzky.
  • Všetko dôležité sa dozviete na globalpayments.sk
  • Záujemcovia môžu volať aj na číslo: +421 950 103 818.

 

Štátne QR platby: Ako budú fungovať?

Ak si chce obchodník splniť zákonnú povinnosť prijímať bezhotovostné platby a nechce alebo nepotrebuje k nej celý balík služieb, Slovenská sporiteľňa prináša preňho aj takzvané štátne riešenie.

„Cez aplikáciu George alebo Business24 si bude môcť obchodník, ktorý je zároveň naším klientom, zriadiť notifikácie zo svojho podnikateľského účtu pre prijaté QR platby. To znamená, že keď jeho zákazník zaplatí cez QR kód, my pošleme obchodníkov oznámenie – notifikáciu – o tom, že sa tieto peniaze za tovar alebo službu pripísali na jeho účet a zákazník  môže spokojne odísť,“ vysvetľuje Michal Mík zo Slovenskej sporiteľne.

Žiadosť o túto službu bude najväčšia digitálna banka na Slovensku poskytovať výhradne elektronicky a možnosť o ňu požiadať spustí počas februára. Na to, aby dokázal podnikateľ vygenerovať QR kód na svojej pokladni, si bude musieť takéto riešenie „kúpiť“ od jej výrobcu, ktorú používa alebo od iného dodávateľa. „Jednorázovo si ho bude vedieť vygenerovať aj u nás v Georgeovi cez Payme link“ dodáva Michal Mík.

Za notifikácie nezaplatí v Slovenskej sporiteľni žiaden poplatok. „Poplatok pri prijatej QR platbe s notifikáciou cez štátne riešenie je rovnaký, ako pri inej prijatej platbe na účet klienta a bude zarátaná ako transakcia v rámci balíka služieb. Živnostníci majú u nás účet, ktorý obsahuje neobmedzené platby navždy zadarmo. Neplánujeme zavádzať špeciálne poplatky, ako sú v platnosti napríklad pri kartách, z objemu transakcie,“ hovorí Michal Mík. Koľko bude stáť dodanie riešenia na generovanie QR kódu, bude závisieť od jeho dodávateľa.

Čo je potrebné urobiť, aby to fungovalo:

  • Musíte byť zaregistrovaný u firmy, ktorá prepojí celý systém (tzv. Integrátor)
  • Vaša kasa musí vedieť vytvoriť QR kód.
  • Na podnikateľskom účte, ktorý si vyberiete, musíte mať aktivované zasielanie notifikácií o prijatej QR platbe (tzv. notifikačný účet). Aktiváciu si pohodlne nastavíte v George alebo B24 – proces bude spustený vo februári 2026.

Ako to funguje v praxi?

  • Pokladnica vygeneruje QR kód s údajmi o platbe (IBAN, suma, variabilný symbol).
  • Zákazník naskenuje QR kód v mobilnej bankovej aplikácii (napr. George, Business24).
  • Platba sa automaticky predvyplní a zákazník ju potvrdí.
  • Notifikátor okamžitých platieb (NOP): Štátny systém zabezpečí okamžité potvrdenie o úhrade, peniaze sú na účte obchodníka v priebehu niekoľkých sekúnd.
  • Obchodník dostane notifikáciu o prijatej platbe a môže vydať tovar/službu.

Nevýhody:

  • Obchodník je zodpovedný za reklamácie a vrátenie platby (musí ich riešiť manuálne cez prevod).
  • Každá platba je na účte samostatne – môže to zvýšiť poplatky za účtovníctvo a znížiť prehľadnosť.
  • Nie je možné storno platby priamo na zariadení (na rozdiel od riešenia GP).
  • Pri vrátení platby zákazníkovi z nej obchodník zaplatí transakčnú daňObchodník musí mať pokladnicu pripravenú na generovanie QR kódov.
menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
18. december 2025 00:02