V poslednom čase je podľa odborníkov dôležité nielen to, čo dokážeme, ale i to, koho poznáme. Dobré kontakty významne uľahčujú život. Nakoniec, kto "fungoval" v praktickom živote už pred viac než pätnástimi rokmi, vie, že nejde o nič nové. Aj podľa známej pesničky Ivana Mládka, oprava auta, získanie nedostatkového tovaru či úspešné prijatie ratolesti na školu často predpokladalo vytváranie reťaze vzťahov medzi rôznymi ľuďmi.
Networking je v podstate neutrálny
Vytváranie sietí známostí je nástroj, ktorý možno využiť na osobný rozvoj a úspech -- na budovanie kariéry, ale aj na rozvoj regiónu, v ktorom pôsobíme. Dá sa, samozrejme, i zneužiť. V spoločnosti, kde výrazne rastie význam znalostí, vzrastá i jeho dôležitosť. Nielen pre vlastnú kariéru. Základom sú, samozrejme, odborné vedomosti a osobné predpoklady. Ibaže vysokokvalifikovaných ľudí s vynikajúcim profilom je mnoho. Takže práve kontakty môžu zohrať významnú či rozhodujúcu úlohu.
Pri odbornej práci alebo podnikaní je to podobné. Človek často potrebuje určitú informáciu, ktorá nie je bežne dostupná. Aj tu môžu veľmi pomôcť kontakty. Networking umožňuje i nadviazanie vzťahov s potenciálnymi zákazníkmi, pomáha vytvárať spätnú väzbu pri podnikaní a môže priniesť celý rad ďalších výhod.
Napriek tomu ľudia najmä v pracovnej oblasti často podceňujú význam budovania dostatočne rozvinutej siete medziľudských vzťahov. Na využívanie osobných kontaktov a vzťahov pri budovaní profesijného postupu sa sťažujú zväčša tí, ktorí žiadne nemajú a závidia tým druhým.
Aký veľký počet kontaktov by mal človek naozaj mať? Má sa zamerať na kvalitu či na kvantitu pracovných vzťahov? Na oboje, samozrejme. Človek však tomu môže obvykle venovať -- ak nie je lobistom, ktorý to má takpovediac v opise práce -- iba niekoľko hodín denne. Budovanie a udržiavanie vzťahov si vyžaduje čas, budovanie a udržiavanie pevných vzťahov trvá ešte dlhšie. Ale oplatí sa to.
Základné pravidlá budovania vzťahov
Je dobré uvedomiť si, že čím viac ľudí človek pozná, tým ich menej pozná. Ak chce vybudovať pevné vzťahy, mal by to robiť s menšou skupinou partnerov. Udržiavať silné a zároveň početné vzťahy je fyzicky nemožné. Akým spôsobom možno nájsť rovnováhu medzi pevnosťou a počtom vzťahov? Ukazuje sa, že dôležitejšia je ich kvalita.
Na budovanie kontaktov existuje viacero návodov. Ten, ktorý zverejnil server businesskonwhow.com, uvádza najdôležitejšie pravidlá:
o Príchod. Na spoločenské akcie prichádzajte s istotou, úsmevom a sebaistí. Nájdite si priateľskú tvár a predstavte sa. Dobrým miestom na začatie konverzácie býva rad (pri vstupe, pri občerstvení a podobne). Môžete požiadať aj organizátora, ktorý vás pozval, aby vás určitým ľuďom predstavil.
o Zoznamovanie. Nesnažte sa byť zaujímavý, naopak, zaujímajte sa o ľudí, s ktorými budete hovoriť. Radšej počúvajte, než aby ste priveľmi hovorili. Zapamätajte si vetu: "Povedzte mi o tom, prosím, ešte niečo." A často ju používajte.
o Najprv dávať. Budujete síce kontakty, lebo chcete niečo získať -- osobné odporúčanie, radu, informáciu, podporu či energiu. Ale pozor! Nie okamžitú výhodu či prospech. Najskôr musíte sami niečo dať, aby ste mohli s potenciálnymi klientmi zdieľať. Môžete odporučiť dobrú knihu, webovú stránku alebo napríklad sprostredkovať iný kontakt. Budovanie sietí je obojstranná aktivita. A potenciálny partner rýchlo zistí, keď chcete výhodu len pre seba. Podľa toho sa zväčša i zachová.
o Vaša reč. Predpokladajte, že sa vás iní budú pýtať čo robíte a pripravte sa na to. Neváhajte pri opisovaní toho, ako dlho pôsobíte v príslušnej oblasti a ako funguje vaše podnikanie. Pripravte si krátky a zapamätateľný prejav. Tým vlastne oznamujete, že i vy ste zaujímavý a schopný niečo ponúknuť.
o Ukončenie konverzácie. Uvedomte si, že sa každý rozhovor musí niekedy skončiť. Neostýchajte sa preto slušne ospravedlniť a poďakovať za čas. Môžete odísť pre nový nápoj alebo jedlo, na toaletu či preto, že potrebujete hovoriť ešte s niekým iným prv než odíde. Nech už máte akýkoľvek dôvod, buďte úprimný.
o Spätná väzba. Na túto časť budovania kontaktov sa často zabúda. Ak na spoločenskej akcii niekomu sľúbite, že čosi urobíte (zatelefonujete, pošlete článok a podobne), urobte to. Je dobré hneď, keď ešte máte všetko dobre uložené v hlave, poznamenať si -- napríklad na práve získanú vizitku -- základné údaje o človeku, s ktorým ste sa práve kontaktovali. Neskôr sa môžu spomienky pomiešať a môže dôjsť k trápnym omylom.
Medzinárodne uznávaná lektorka Anne Boeová v knihe Úspešný networking -- zábavné a prosperujúce obchodné vzťahy -- hovorí: "Networking je príjemná hra. Každý, kto k nej pristupuje úprimne, vyhráva. Povedané inými slovami: čo vložíte, to dostanete späť."
StoryEditor