Najbohatšia vrstva obyvateľov je stredobodom záujmu všetkých významných svetových bánk -- služby finančných inštitúcií totiž využíva viac ako iní a ako taká bankám prináša aj vyššie príjmy. Napr. nemecký ústav Deutsche Bank pre túto klientelu zriadil teraz akúsi banku v banke, pričom v nej má pracovať oveľa viac úradníkov ako v porovnateľných iných oddeleniach. Nasadením 500 expertov chce jej vedenie zabrániť odlevu peňazí bohatých Nemcov do zahraničia.
V Českej republike sa ešte pred niekoľkými rokmi na bankovníctvo "pre bohatých" orientovala prakticky len Živnostenská banka, prípadne pobočky niektorých zahraničných bánk. Teraz však do tohto segmentu preniká napr. aj Česká spořitelna. "Venujeme sa, samozrejme, všetkým zákazníkom, ale zámožnejší ľudia tvoria u nás už nezanedbateľné percento," uviedla Klára Gajdušková, zamestnankyňa sporiteľne. Podľa názoru Marka Hlavicu, hovorcu českej pobočky ústavu Citibank, konkurencia v privátnom bankovníctve už v ČR existuje a tak, ako sa bude vzmáhať domáca ekonomika, bude i ona ešte vzrastať. "V správe aktív rozhoduje pružnosť, a v tom už domáce banky dohnali tie zahraničné," hovorí zase Markéta Dvořáčková z Komerčnej banky (KB).
Pre pomerne silné súperenie o túto skupinu klientov banky väčšinou taja, aký podiel tvoria u nich bohatší zákazníci, resp. ako ich získavajú. "Je to naše know-how. Takýchto zákazníkov nikto nezískava pomocou reklamných kampaní, vyžaduje sa osobný prístup," tvrdí Pavel Hejzlar z Československej obchodnej banky.
Majetní klienti si môžu kúpiť osobitné balíčky služieb, príp. využívať služby individuálnych poradcov a na rokovania majú k dispozícii vyhradené miestnosti.
Bankoví úradníci sa zhodujú v tom, že rastie počet ľudí, ktorým zostávajú tzv. voľné peniaze. Nechcú ich však nechávať na kontách s nízkymi úrokmi, ale požadujú od bánk aktívnu správu týchto prostriedkov. Okrem podnikateľov a ľudí, ktorí dostali majetok v reštitúciách, ide teraz čoraz viac aj o manažérov rôznych spoločností. Podľa Radka Ondru z Komerčnej banky je však mnoho bohatých ľudí stále konzervatívnych a tieto služby nevyužívajú. Z aktív spravovaných bankou vo výške asi 3 mld. Kč tvorí podiel zámožnejšej skupiny asi 800 miliónov Kč.
Intenzívnejšiu snahu bánk o bohatších klientov potvrdzuje aj prieskum, ktorý si o tejto skupine potenciálnych zákazníkov dala vypracovať Komerčná banka. Podľa neho parametrom banky pre zaradenie klienta do skupiny bohatých zákazníkov vyhovuje v súčasnosti asi štvrť milióna ľudí z celkového počtu 6,5 mil. ekonomicky aktívnych obyvateľov krajiny. V ČSOB považujú za bohatých takých klientov, ktorí majú na účte či v ďalších aktívach aspoň päť miliónov korún, bankový dom Citibank položil latku nižšie -- "boháčovi" stačí 1,5 milióna korún. Všetci však súhlasia s názorom, že rastový potenciál tejto skupiny zákazníkov je v ČR vysoký. (hn/gaf)
StoryEditor
České banky zintenzívnili záujem o bohatších klientov
České banky zintenzívnili záujem o bohatších klientov, zvláštne služby pre ľudí s veľkým majetkom zavádzajú banky odvtedy, čo ich ovládli zahraniční majitelia.