Rozhlasový spot propagujúci finančné produkty poistenia skupiny ING, v rámci ktorého odznela veta: "Ako ušetriť ročne 12-tisíc korún na daniach?" označila Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR) za neetický. Sťažovateľom bol v tomto prípade Úrad pre finančný trh (ÚFT). Ten poslal svoj podnet aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Podľa ÚFT išlo o nepresnú a zavádzajúcu informáciu uvedenú v rozhlasovej reklame spoločnosti ING. V náleze Rady pre reklamu sa uvádza: "Táto formulácia nie je pravdivou informáciou, pretože v každom prípade je možný len odpočet tejto sumy (12 000 Sk poznámka red.) ako maximálnej zo základu pre výpočet dane z príjmu."
RPR môže iba posúdiť etickú rovinu reklamy a nemôže udeliť pokutu. Ak však SOI zistí, že naozaj išlo o klamlivú reklamu, môže poisťovni vyrubiť pokutu do výšky päť miliónov korún. "Zásadou ING je striktne dodržiavať legislatívne normy a pravidlá, vrátane etických noriem. Vážime si rozhodnutia regulátorov i poradných orgánov, čo potvrdzuje aj fakt, že po prvotnom upozornení sme okamžite rozhlasový spot stiahli," vyjadrila sa pre HN hovorkyňa skupiny ING Jana Burdová.
SOI prípad ešte neuzavrela
Ako pre HN uviedol riaditeľ inšpektorátu SOI Ľubomír Opálka, tento prípad je v záverečnom štádiu šetrenia. Podobné prípady si však podľa jeho vyjadrenia vyžadujú náročnejšie a časovo dlhšie preverovanie. "Arbitrážny nález RPR je v tomto prípade podpornou skutočnosťou, SOI však musí vychádzať z vlastných zistení," dodal Opálka.
Verejnosti je asi najviac známy prípad klamlivej reklamy zo začiatku minulého roka týkajúci sa výpredaja v obchodnom reťazci Carrefour, propagovaný ako "výpredaj storočia". Podľa vyjadrenia hovorcu NBS Igora Baráta (pod NBS spadá od začiatku roku 2006 aj dohľad nad poisťovňami, ktorý predtým vykonával ÚFT), dal ÚFT v minulom roku podnet na RPR len raz - v prípade reklamy poistných produktov skupiny ING. Prípadom klamlivej reklamy životnej poistky sa RPR v minulosti zaoberala aj v súvislosti s poisťovňou Allianz-Slovenská poisťovňa (SP). Tento prípad bol na podnet neznámej fyzickej osoby.
Reklama a etický kódex
Arbitrážna komisia RPR sa zaoberá sťažnosťami týkajúcimi sa klamlivosti, slušnosti, pravdivosti údajov uvedených v reklame či iným porušovaním etiky. Pri určení nálezu komisia vychádza z etického kódexu, ktorý bol prijatý valným zhromaždením RPR v novembri 2001 a novelizovaný v rokoch 2004 a 2005. RPR vyčíta reklame ING najmä časť čítaného textu v Rádiu Express: "Aká forma životného poistenia je pre vás najvýhodnejšia? Ako usporiť a súčasne efektívne investovať? Ako ušetriť ročne 12-tisíc korún na daniach?" V prípade sťažnosti na poisťovňu Allianz-SP to bol text v reklamnom televíznom spote: "Chcete nižšie dane? Áno, až 12 000 korún si môžete odpočítať so životným poistením Allianz-Slovenská poisťovňa Váš svet istoty." Nález Arbitrážnej komisie PRP bol v tomto prípade negatívny.
StoryEditor