Vozidlo pred odcudzením či vlámaním sa doň treba chrániť zabezpečovacími zariadeniami. Pri ich výbere je vhodné dávať pozor na účinnosť, aby neboli len okrasou a poisťovňa uznala poistné plnenie.
„Napríklad páku na volant či tajný vypínač poisťovne v prípade krádeže neakceptujú. Dôvodom je jej pomerne ľahké mechanické prekonanie. V prípade vypínača je tiež pomerne ľahké odsledovať jeho umiestnenie podľa pohybov vodiča pri štartovaní alebo opúšťaní vozidla," upozorňuje technický riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia Peter Kundlák.
Štandardným zabezpečením auta dodávaným sériovo u všetkých nových vozidiel je elektronický imobilizér. Toto základné zabezpečenie je u väčšiny poisťovní postačujúce v priemere do limitu hodnoty nového vozidla, teda okolo 20 000 eur, hoci limit sa môže tiež u jednotlivých poisťovní líšiť.
„Pre drahšie vozidlá poisťovne zvyčajne vyžadujú dodatočné zabezpečenie vozidla voči krádeži a na výber má klient najčastejšie z troch možností – alarm s plávajúcim kódom alebo mechanické zabezpečenie riadiacej páky pevne spojené s karosériou vozidla, prípadne vyhľadávací systém na báze GPS," spresňuje Kundlák.
Trh dnes ponúka viacero druhov alarmov. Ten najjednoduchší je alarm s vnútornými senzormi pohybu. Aktivuje sa, ak sa vo vozidle zaznamená pohyb a alarm predtým vodič nedeaktivoval. Zložitejšie alarmy sú vybavené senzormi náklonu alebo pohybu.
Vyhľadávacie systémy na báze GPS sú pomerne účinné. Hlavne preto, že pre páchateľa je často zložité vôbec zistiť, že sa vo vozidle nachádzajú, nie to ešte ich eliminovať. Nevýhodou je vyššia vstupná investícia a mesačné poplatky.
Hoci nie je jednoznačná odpoveď, ktorý spôsob ochrany vozidla považujú poisťovne za najúčinnejší, vždy bude platiť, že čím viac druhov zabezpečenia, tým ťažšie je vozidlo ukradnúť. „Ak vám napriek zabezpečeniu ukradli vozidlo, bez ohľadu na to, či ide o súkromné, firemné, alebo na operatívny lízing, okamžite treba volať políciu.
V prípade, že je vozidlo v majetku firmy, je potrebné následne čo najskôr kontaktovať poisťovňu a začať proces riešenia poistnej udalosti. Ten zahŕňa množstvo administratívnych úkonov, od písomného hlásenia poistnej udalosti, cez vyplnenie dotazníka o krádeži, odovzdanie kľúčov a všetkých ovládačov zabezpečovacích zariadení poisťovni, až po odhlásenie vozidla z evidencie a prípadné iné kroky požadované poisťovňou," radí Kundlák.
--------------------------------------------------------
Pozor pri platení v hotovosti na pumpe
Aj pri tankovaní benzínu či nafty si dajte pozor. Autor tohto textu v sobotu tankoval na malej „pumpe“ na parkovisku obchodného centra Danubia v Bratislave - Petržalke. Obsluha čerpačky pri platení za benzín znenazdajky „zvrtla“ rozhovor a ponúkla vymeniť drobnejšie mince za dvojeurovky, lebo tieto jej vraj „chýbali“. Tým predavač odviedol pozornosť od vydania 20 eur, keďže autor článku platil 50-eurovou bankovkou a benzín natankoval za 30 eur.
Po zaplatení a nevydaní rozdielu to zákazník s odstupum pol hodiny reklamoval, lebo vedel koľko peňazí mal v peňaženke pred natankovaním. Pumpár síce najprv tvrdil, že 20 eur vydal. Ale po prezretí záznamu z kamery (kamera sníma vnútorný priestor objektu a tým aj všetky úkony pumpára) tento pracovník čerpačky priznal, že 20 eur nevydal. Následne tak ale urobil a ospravednil sa. Či to bol zo strany pumpára trik ako obrať zákazníka, alebo nie, sa síce nedá dokázať, ale brániť sa voči takémuto prípadnému okradnutiu je možné.
Poučenie: 1. majte prehľad o financiách vo svojej peňaženke, 2. Reklamujte službu aj neskôr, hoci ste už odišli z predajne (pumpy), 3. V prípade podozrenia, že pumpár (predavač) zabudne peniaze pri platbe v hotovosti vydať, požiadajte ho o prehratie videozáznamu, z ktorého by malo byť jasné, či vám pri platení bankovkou „drobné“ naozaj vydal, alebo nie, 4. Oznámte prípad prevádzkovateľovi služby. Predavač takto mohol okradnúť aj iných zákazníkov.