Spoločnosť Bulk Transshipment Slovakia, čo je spoločný podnik Budamar Logistics a ŽSSK Cargo, zmodernizovala spolu so Železnicami SR prekládkový komplex v Čiernej nad Tisou. Prečo?
Za rozhodnutím modernizovať stáli najmä dva dôvody. Prvý súvisel s efektivitou. Proces prekládky sa totiž skráti až o polovicu, čo znamená, že v Čiernej nad Tisou sa bude dať prekladať sypký materiál zhruba zo 70-tisíc vozňov ročne. Bulk Transshipment Slovakia si musí zachovať konkurenčnú výhodu. To bol druhý dôvod modernizácie. Vďaka projektu, do ktorého sa investovalo viac ako 36 miliónov eur, sa z Čiernej nad Tisou stal najmodernejší prekládkový komplex širokorozchodných vozňov v Európe, aký tu nemá obdobu. Projekt tiež zabezpečil stabilitu zamestnanosti v regióne.
Na čo dnes slúži nové pracovisko?
Vždy slúžilo predovšetkým na prekládku železných rúd, po novom však už aj uhlia a koksu. Nové zariadenie je dimenzované na plánovaný objem prekládky 2,1 milióna ton za rok. Kapacita rozmrazovania, keďže poskytuje aj takéto služby, a tiež skladovanie, je v zimnom období 650-tisíc ton.
Ako prebiehala rekonštrukcia?
Rozhodnutie modernizovať bolo prijaté v roku 2007, pričom postupne sa realizovali dve fázy rekonštrukcie. V prvej sa napríklad zmodernizovala III. rozmrazovacia hala, či postavil sa prekládkový komplex Západ. Projekt druhej etapy odštartoval v roku 2011, výstavba sa začala o štyri roky neskôr, v roku 2017 ju uviedli do ostrej prevádzky. Okrem prekládkového komplexu Východ sa tu zmodernizovala napríklad aj II. rozmrazovacia hala. Modernizácia bola realizovaná v súlade s prísnymi európskymi normami i smernicou ATEX. Projekty podporili Železnice, orgány štátnej a miestnej správy, ako aj rezort dopravy.
Ako na novinku reagovali obchodní partneri?
Modernizácia vyvolala stabilný záujem prepravcov a odberateľov železnorudných substrátov o ponúkané celoročné služby prekládky s možnosťou logistických prepráv a preskladnenia tovaru. Bulk Transshipment Slovakia zabezpečuje aj technické zvlhčovanie substrátov počas zimného obdobia, ktoré obmedzuje zamrznutie preložených substrátov počas prepravy k odberateľom.
Bude sa ešte na východe Slovenska modernizovať?
Samozrejme. Ukončením projektu, ktorého pozitívnym efektom je tiež zlepšenie obehu vozňov, minimalizácia ich poškodenia či zníženie nákladov na rozmrazovanie u odberateľov v zimnom období sa však modernizácie v Čiernej nad Tisou nekončia. Pripravujú sa ďalšie projekty, ktoré zabezpečia technologický a logistický pokrok zodpovedajúci požiadavkám zákazníkov.
Ste predsedom predstavenstva Budamar Logistics. Aké plány má táto firma?
Tak ako doteraz, aj naďalej chceme poskytovať komplexné služby na špičkovej úrovni v krajinách V4 a v juhovýchodnej Európe. Neustále tiež skúmame nové príležitosti a projekty, ktoré by nás mohli posunúť vpred.
KTO JE PETER MALEC
Vyštudoval Ekonomickú univerzitu, Fakultu podnikového manažmentu. V roku 2003 uspel ako 27-ročný vo výberovom konaní na pozíciu riaditeľa odboru v štátnej Železničnej spoločnosti. V roku 2006 dostal ponuku od Budamar Logistics. Ako predseda predstavenstva sa zaslúžil o najúspešnejšie projekty Budamar Logistics, napríklad získanie väčšinového podielu
v českej logistickej spoločnosti NH-TRANS.