StoryEditor

Nariadenia ženám dobré podmienky nenahradia

12.01.2005, 23:00

Počet žien vo vedúcich funkciách v posledných rokoch vzrástol. Nastupujú do pracovných pozícií, ktoré boli kedysi doménou mužov. Napriek tomu existuje mnoho prípadov nerovnosti medzi ženami nielen v ich uplatnení, ale napríklad i v odmeňovaní. Viaceré krajiny a organizácie sa preto snažia robiť všetko pre to, aby sa potenciál žien lepšie využil.
Ukazuje sa, že napríklad pracovné tímy, ktoré sa vyznačujú rôznorodosťou, bývajú v mnohých prípadoch efektívnejšie ako tie, ktoré sú zložené len z príslušníkov jedného pohlavia. Niektoré funkcie zvládajú ženy lepšie než muži...
Vyrieši to nariadenie?
Pred časom priniesol Wall Street Journal European informáciu, že nórska vláda sa chystá výrazne intervenovať v prospech podielu žien v správnych radách tamojších firiem. Ženy majú obsadiť 40 percent miest v zasadacích sálach správnych rád do augusta -- a spoločnosti objavujú novátorské spôsoby, aby požiadavke vyhoveli.
Keď túto iniciatívu v roku 2002 vyhlásili, vláda im dala niekoľko rokov na to, aby podiel žien v správnych radách zvýšili zo šiestich na požadovaných 40 percent. V súčasnosti ich tam sedí už pätina. Keby však cieľ nebol dosiahnutý, vláda zavedie v krajine systém kvót. Ten však kritizujú rôzne skupiny, ktoré ho považujú za agresívne či invázne opatrenie.
Podľa prieskumu dvesto spoločností, ktorý sa robil na zákazku European Professional Women's Network, tvorili ženy na európskom kontinente osem percent členov správnych orgánov spoločností. Najviac žien v správnych orgánoch majú škandinávske krajiny, kým najnižšiu úroveň -- dve percentá -- vykazuje Taliansko. Zdá sa však, že v privátnej sfére ani kvóty nebudú mať úspech. Zamestnávatelia a vrcholní manažéri sa bránia dosadzovať ľudí do vedúcich funkcií na inom základe, než ktorým sú znalosti, schopnosti, šikovnosť.
IBM ako príklad
Uplatnenie žien sa často posudzuje podľa percenta zastúpenia v manažérskych funkciách a podobne. Vedúce postavenie vo firme je však jedna vec a prax druhá. Keď minulý rok usporiadala v susednom Česku spoločnosť Gender Studies spolu s Ministerstvom priemyslu a obchodu Českej republiky súťaž o najlepšiu firmu s rovnakými príležitosťami pre ženy a mužov, vyhrala to pobočka medzinárodnej počítačovej a poradenskej firmy IBM, ktorá má z hľadiska rovnakých príležitostí úspechy i v zahraničí. "IBM od samého začiatku vstupu na český trh postavila miestnu firemnú kultúru na základoch svojej celosvetovej," povedala v reakcií Monika Pavlíčková, riaditeľka marketingu a komunikácie IBM Česká republika. "Vedenie IBM rieši túto problematiku a hľadá programy, ako ženám priblížiť atraktívne ponuky zamestnania, ktoré spoločnosť ponúka a predovšetkým -- ako vytvárať pracovné podmienky podporujúce prácu žien v prostredí IBM."
Ako je to na Slovensku
"Každá flexibilná spoločnosť jednoducho musí dávať šancu ženám. Preto pristupujeme k zamestnancom -- pokiaľ ide o pracovné zaradenie -- rovnako, či je to žena alebo muž," povedala pre HN Miroslava Lhotáková, manažérka IBM Slovakia pre komunikáciu. Pri obsadzovaní postov vo firme záleží podľa nej len na skúsenostiach, vedomostiach, talente. "Okrem iného to vnímame aj tak, že ženy prinášajú do biznisu trochu iný, nový pohľad. IBM sa snaží o vyváženosť. Cestou -- ktorá vyplýva z globálnej firemnej kultúry našej firmy -- sú okrem iného aj špeciálne programy pre ženy. Jednak pre tie, ktoré chcú postupovať vo svojej kariére, a rovnako aj tie, ktoré sa rozhodli mať dieťa a byť istý čas na materskej dovolenke." Takže žene, ktorá odchádza na materskú dovolenku, necháva firma notebook, pripojenie na internet, aby, keď chce a potrebuje, bola v kontakte so svojím manažérom. "Aby aj počas materskej dovolenky mohla využívať napríklad naše online školenia," hovorí Lhotáková. "Tento biznis sa mení zo dňa na deň, takže je dobré, že sa takto môže udržiavať takpovediac vo forme." Týka sa to každej ženy z IBM Slovakia, ktorá o kontakt cez materskú dovolenku prejaví záujem. Napríklad referentky v učtárni. Podľa Lhotákovej je to niečo, čo raz bude bežné v každej firme. Okrem iného zdôrazňuje, že firma nestráca to, čo vložila do týchto žien predtým, než išli na materskú dovolenku.
Ženy ako zákazníci
Rebecca Georgeová, výkonná manažérka, ktorá má v IBM na starosti problematiku žien v prostredí biznisu, sa domnieva, že ženy dokážu veľmi dobre používať technológie s cieľom nájsť nové stratégie rastu. To znamená, prostredníctvom využitia technológií vyjsť presne v ústrety potrebám klientov -- zlepšiť ich marketingové úsilie, používať internet, riadiť výskum, vyhodnocovať obchodné príležitosti.
"Ženy však nie sú len jednou z hlavných zložiek úspechu biznisu spoločnosti IBM. Sú i požívateľkami informatických produktov a zákazníčkami," dopĺňa Monika Pavlíčková. "Jednoznačným trendom je predsa i nárast počtu žien iniciujúcich vlastný biznis. Výskumy potvrdili, že ženy sú úspešnými podnikateľkami v sektore malého a stredného podnikania a že v roku 2004 založili o tridsaťpäť percent podnikov viac než muži. Keď dáme túto skutočnosť do súvislosti s údajmi od spoločnosti IDC, ktoré potvrdzujú, že sektor malých a stredných firiem je najrýchlejšie rastúcim segmentom vo svete informatiky, dôležitosť pozície žien v biznise sa ešte zvýrazní."
Význam žien v biznise teda neustále rastie, a preto by bola škoda, aby obmedzovali svoje príležitosti tým, že sa budú dopredu vyhýbať technickým či manažérskym odborom. Aj tieto ponúkajú celý rad možností, ako uplatniť talent a vedomosti.
Sebavedomie a schopnosti
Ukazuje sa, že vytváranie podmienok na rozvoj ľudí a možností ich uplatnenia v práci je často účinnejšou a efektívnejšou cestou než zákona, príkazy a nariadenia. Potvrdzujú to i príklady ďalšej spoločnosti. Napríklad americká firma Xerox okrem už spomínaných opatrení pomáha ženám pri opatere detí či nákupoch a ponúka im ďalšie zamestnanecké výhody.
Dôležitým predpokladom úspechu žien v ekonomike však je aj ich sebavedomie a schopnosti. Preto sa vráťme ešte k Nórsku. Zamestnávatelia, aby sa vyhli systému kvót, spustili program Female Future (Budúcnosť žien), zameraný na prípravu a rozvoj žien zamestnaných v akciových spoločnostiach na pozície vo vyššom manažmente a v správnych radách. Z osemdesiatich piatich najväčších nórskych spoločností sa na ňom zúčastňuje päťdesiat. Program Female Future začína štvrtý semestrálny beh s päťdesiatimi účastníčkami. "Už sa neobávam," hovorí pre Wall Street Journal European jedna z absolventiek kurzu Ellen-Katrine Thrap-Meyerová z Telenoru. "Viem, že (na vedúcej pozícii) môžem odviesť dobrú prácu."

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 02:56