StoryEditor

Zmena musela prísť

18.03.2007, 23:00
Byť súčasťou medzinárodnej siete má výhody, ale ak to brzdí rast, treba ísť svojou cestou.

Meno a značku vymenila v týchto dňoch najväčšia PR agentúra na Slovensku. Z bývalej agentúry Interel PR sa stal Seesame Communication Experts. Naoko prekvapujúci fakt má za sebou jasnú logiku. Po desiatich rokoch pôsobenia na trhu nastal čas, aby sa agentúra rozhodla, ako ďalej rásť. Vo firme mala od jej vzniku v roku 1996 obchodný podiel aj materská belgická spoločnosť Interel Group. Po rokoch však slovenská časť agentúry pocítila limity partnerského zväzku a zvažovala osamostatnenie od zahraničnej siete.

Na križovatke
Riaditeľka a spolumajiteľka slovenského Interelu PR, dnešného Seesame, Michaela Benedigová tvrdí, že každý vlastník, ktorý chce rozvíjať firmu, skôr či neskôr príde k podobnej dileme. Tak sa stalo, že Interel sa vlani rozhodol po desaťročnej spolupráci odčleniť od zahraničného partnera. Podľa Benedigovej je to jediná cesta, ako si stabilizovať vlastných kľúčových ľudí, ktorí vyrástli vo firme. "Aby ste si ich udržali, potrebujete ich zapojiť do vlastníckej štruktúry."
Slovenský Interel preto pred rokom odkúpil obchodný podiel od Belgičanov a odčlenil sa. Uvoľnený podiel ponúkli dve majiteľky ďalším siedmim rozhodujúcim ľuďom vo firme. Po zmene vlastníctva nasledovala aj zmena názvu a loga - mimochodom, šlo o podmienku z belgickej strany. Ako priznala Benedigová, ak by to bolo na nej, názov by asi nemenila.
"V biznis modeli poradenských agentúr na Slovensku je takéto odlúčenie výnimočné, skôr ho uplatňujú napríklad v oblasti právnych služieb," tvrdí riaditeľka. Nevylúčila, že rozhodnutie ísť vlastnou cestou môže znamenať aj to, že "ideme do dobrodružstva".

Predzvesť vývoja
Odčleňovanie slovenských odnoží od medzinárodných komunikačných a marketingových sietí, ktoré v 90. rokoch masovo prinášali know-how, môže byť predzvesťou širšieho, i keď vzdialeného trendu. Potvrdzuje to aj konzultant v oblasti marketingovej komunikácie Martin Knut. "Mysli globálne, konaj lokálne - toto platí do dôsledkov. Veľké siete z ekonomického hľadiska často necítia a nechápu špecifiká nášho trhu. Nedokážu prispôsobiť rozhodovanie, vyžadujú postupy, ktoré brzdia domácu agentúru." Tlak na maximalizáciu zisku je obrovský. Zo Slovenska podľa neho poodchádzalo už veľa agentúr, konkrétne v reklame je takýto trend čitateľný. Kým v 90. rokoch prinášali zahraničné siete know-how, peniaze a bohatých klientov k nám, dnes je toto smerovanie v mnohom opačné.
Vzťahy "odštiepencov" s materskou firmou môžu byť rôzne. V prípade Interelu Group sú podľa Benedigovej aj aj po zmenách dobré. "Oni (Belgičania) sa však chcú viac venovať európskym projektom, my si zase myslíme, že máme silu hlavne tu v regióne," dodáva.

01 - Modified: 2003-05-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Podvody v Tyco sú väčšie než sa tvrdilo
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
02. máj 2024 08:08