Americká firma Verizon zákazníkom ponúka telefonické služby. Jej vedenie iste nebolo nadšené, keď na účty 12-tisíc zamestnancov muselo nedávno zaplatiť 49 miliónov dolárov. Dôvod -- prehraný dlhoročný spor z oblasti pracovného práva. Spoločnosť neplatila matkám materskú dovolenku ani neakceptovala ich nároky na dôchodok. Príčinou prehraného sporu boli zle formulované pracovné zmluvy a chybu si personálne oddelenie nevšimlo...
Podobne dopadla aj firma Abercrombie & Fitch, obchodujúca s odevným textilom. Po celej krajine má asi sedemsto predajní. Na základe rozsudku zaplatila štyridsať miliónov dolárov po tom, čo ju žalovali zamestnanci latinskoamerického, ázijského a černošského pôvodu. Pre svoj pôvod sa totiž cítili firmou diskriminovaní -- a vyhrali.
Firmy trúbia do útoku
A tak sa v USA rozšírila nová móda: právnici tušiaci tučnú korisť priam čakajú na to, že niektorá firma sa pri hľadaní nových pracovných miest prostredníctvom inzerátov dopustí chyby. "Viem z vlastnej skúsenosti, že kolegovia každodenne študujú novinové rubriky, v ktorých firmy ponúkajú prácu -- v nádeji, že text niekto sformuloval zle," tvrdí Joe Pertel, advokát z losangeleskej štvrte Santa Monica. Na mysli má pritom také inzeráty, z ktorých je zrejmé porušenie základných ľudských práv.
Väčšie podniky už preto trúbia do útoku. Počítačová firma Microsoft, poisťovňa Blue Shield, banka Morgan Stanley -- to sú len niektoré z veľkých mien, ktoré v personálnych oddeleniach zamestnávajú špecialistov v dosiaľ nevídanom odbore. Úlohou týchto pracovníkov je kontrola bezchybnosti príslušných textov. "Hraničí priam s bláznovstvom, že sa musíme chrániť pred potenciálnymi záujemcami ešte skôr, ako sme ich vôbec zamestnali," hovorí jeden zo zodpovedných manažérov spomínanej firmy Verizon. Ale taká je skutočnosť.
Thomas Purr z poradenskej agentúry CPE spresňuje, že každý inzerát sa dôsledne skúma z hľadiska možného dosahu verbálnej zložky na právny stav. Zakázané sú akékoľvek narážky na farbu pokožky, národnosť, pohlavie alebo možný zdravotný hendikep. Práve tak sa pracovníci osobných oddelení nesmú pýtať na vek ani na medicínske problémy a pri ženách ani na plány vo veci vydaja.
Neľahké hľadanie zamestnancov
Julia Ochsová sa v istej reklamnej agentúre uchádzala o miesto pracovníčky v recepcii. Pri pohovore sa jej referentka spýtala, či v najbližších šiestich mesiacoch neplánuje otehotnieť -- a nový prípad diskriminácie bol na svete. V ňom pred súdom vyhrala. "Americkí sudcovia v takýchto prípadoch spozornejú a väčšinou vyhráva slabší či aspoň domnelo slabší, teda žalobca," vysvetľuje Pertel.
Todd Bruning pracuje v osobnom oddelení newyorskej centrály poradenskej firmy KPMG. Tá má pobočky v 140 štátoch sveta. Jeho úlohou je dbať na to, aby sa nikde neobjavila narážka, ktorú by si niekto vysvetlil ako nepriateľskú z hľadiska kultúrnych rozdielov medzi zamestnancami. "Pozor si musia dať najmä veľké spoločnosti, ktoré sú aktívne na celom svete," znie jeho názor. Totiž to, čo je v jednom štáte prípustné, môže sa v druhom veľmi rýchlo ukázať ako smrteľná pasca. Strach z podobnej žaloby je preto dnes v USA prítomný všade.
A tak vznikla spomínaná profesia osobitných poradcov, ktorí sú zodpovední za hladký priebeh celého procesu vyhľadávania vhodných osôb a ich následného zamestnania. Novým zvykom je, že prípadné osobitosti musia byť vopred zakotvené v štatúte firmy. "Zameriavame sa na to, čo nazývame sociálnou integráciou," pokračuje Bruning. Za týmto pojmom sa neskrýva nič iné ako rovnosť šancí -- teda, že o miesto šoféra vysokozdvižného vozíka v newyorskom prístave sa môže s rovnakou šancou na úspech uchádzať dvadsaťjedenročná zdravotná sestra ako štyridsaťročný nezamestnaný robotník poľského pôvodu.
Biznis pre poradcov
A aký je prínos týchto poradcov pre firmy konkrétne? Niektorí tvrdia, že veľký -- sú lacnejší ako súdne procesy.
Ten, kto vie po anglicky, si na internetovej strane www.implicit.harvard.edu môže na vlastnej koži overiť, akým predsudkom podlieha on sám. Napríklad noví riadiaci pracovníci spoločnosti BP uvedenú stranu používajú povinne pri nástupnom školení. Aj nadriadení si totiž musia uvedomiť, aké akútne je nebezpečenstvo nechceného znevýhodnenia určitej sociálnej menšiny.
Aj iný dôvod novej podnikovej praxe v USA je nanajvýš aktuálny. Tlač sa totiž s veľkým gustom vrhla na podobné škandály, aké sa rozpútali v súvislosti s účtovnými podvodmi v Enrone, vo Worldcome či v Tycu a firmy chcú už niečomu podobnému predísť. "Náhle sa Američania správajú ako Aristoteles, ako keby oni vymysleli etiku," polovážne-položartom komentuje túto situáciu ďalší losangeleský advokát Steve Schuman.
Zlé jazyky však tvrdia, že tento nový trend si vymysleli sami poradcovia, keď objavili medzeru na trhu. Veď za služby si v hodinovej taxe účtujú až 450 dolárov, a tak sa poriadne predraží aj ten najmenší inzerát. (gaf)