StoryEditor

Pochváľte ľudí

17.01.2007, 23:00
Riadenia ľudí. Slovenskí manažéri chvália málo.

Hádam nie je medzi nami človek, ktorému by nespravilo na duši dobre, ak ho niekto pochváli. Pochvala nás vie potešiť tak v rodinnom kruhu, ako aj na pracovisku. Vie nám dodať chuť do života. Ľudovo povedané, po pochvale neraz akoby povyrastieme. No podľa skúseností odborníkov si tento prístup k ľuďom v slovenských firmách ešte len hľadá svoje opodstatnené miesto.

Dobrá spätná väzba
"Potvrdzujem, že pochvala je jedným z najdôležitejších manažérskych nástrojov. Motivuje, spríjemňuje život, poľudšťuje pracovné vzťahy," hovorí vyštudovaný psychológ a personálny riaditeľ spoločnosti Smurfit Kappa Štúrovo Anton Vačko.
Súhlasí s tým lektor a projektový manažér bratislavskej poradenskej spoločnosti FBE Patrik Tóth, ktorý tiež vyštudoval psychológiu: "Pre zamestnancov je to veľmi dôležitá bezprostredná spätná väzba na ich prácu a výkon. Ak je výkon dobrý, mala by nasledovať pochvala. Pre ľudí veľa znamená a manažéri by ju nemali podceňovať. Ak sa s ňou správne narába, je jedným z nástrojov motivácie."
Reakcie na pochvalu bývajú podľa neho rôzne. "Čo je však asi rovnaké pre každého zamestnanca, človek má dobrý pocit z pochvaly. Niektorí pracovníci ju síce navonok odmietajú, napriek tomu ju vnímajú pozitívne," hovorí Tóth.
Aj podľa riaditeľky bratislavskej reklamnej agentúry CD Ogilvy & Mather Simony Bubánovej správna pochvala pomáha vytvárať dobrú pracovnú atmosféru v tíme. "Aj ja osobne pochvalu milujem, ak je úprimná, a hlavne nezištná. Pôsobí na mňa ako taký "energizer". Verím, že je to stimul pre každého. Na druhej strane korektná, konštruktívna kritika môže pôsobiť rovnako povzbudzujúco."


Manažéri sa neraz vyhovárajú
"Na našich školeniach sa často pýtame zamestnancov, ale aj manažérov, či dostávajú dosť pochvaly. Väčšina hovorí, že nie sú pochvalou predávkovaní a zniesli by jej viac než dostávajú. Ak sa spýtam manažérov, či chvália, tak nám tvrdia, že áno. Tak teraz neviem, v ich tvrdeniach je zjavný rozpor," približuje situáciu na Slovensku Tóth.
Ako upozorňuje Vačko, správne narábať s pochvalou je pomerne veľké umenie. Tomuto prístupu sa podľa neho nedá naučiť, "to treba cítiť". Nie na každého pôsobí pochvala rovnako. Dokonca mnohým je (hlavne verejná) nepríjemná a môže im ublížiť. Ak je chválený stále iba niekto a iní nie, ubližuje sa tým ostatným.
Ako pokračuje, podľa tvrdenia zahraničných expertov väčšina manažérov na Slovensku nemá dostatočný nadhľad asi aj preto, že pracujú až príliš intenzívne, myslia si, že musia všetko "uriadiť", vedieť, poznať, vydať príkazy, skontrolovať. No a čas na zhodnotenie a pochválenie práce svojich podriadených akosi nezostáva. "Dokonca som sa stretol s tým, že manažér považuje pochvalu za príliš ľudský prejav, ktorý by mu mohol znížiť autoritu a v dnešnom tvrdom biznise sa vraj nenosí," dopĺňa Vačko.
Aj podľa Tótha sa stáva, že manažéri namietajú, že nemajú na pochvalu čas. "Priemerná pochvala trvá jednu až dve minúty. A to je čas, ktorý si dobrý manažér určite nájde," oponuje.

01 - Modified: 2003-04-23 21:58:44 - Feat.: 0 - Title: Dôraz na aktívnu obchodnú politiku
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 08:41