StoryEditor

Kritika mediálnych prejavov šéfa ECB

23.08.2005, 00:00

Britský finančník Charles Goodhart v otvorenom liste prezidentovi Európskej centrálnej banky Jeanovi-Claudovi Trichetovi vyčíta, že pred svetovú verejnosť vystupuje často "unavený a nepripravený". Doslova tvrdí: "S predstaviteľmi médií sa stretávate, keď ste vyčerpaný a keď nemáte čas premýšľať nad výsledkami zasadania rady banky. Myslím si, že by malo zmysel, nájsť si čas na uvoľnenie a zotavenie sa, tak, aby ste sa mohli dôkladne pripraviť na jeden z najdôležitejších momentov komunikácie." Goodhart preto Trichetovi radí, aby termín konania tlačových konferencií posunul o 24 hodín.
Kritika spôsobu, akým Trichet hovorí so zástupcami svetovej tlače, nemohla byť pregnantnejšia. Skutočnosť, že analytici i novinári považujú Trichetovo vystupovanie za nudné, nie je nová. Ešte donedávna sa tento významný európsky finančný predstaviteľ až malicherne snažil, aby dôsledne opakoval len to, čo obsahujú vopred pripravené komuniké zo zasadania Rady ECB. Pozorovatelia z toho vyvodzovali, že prvoradé pre neho je, aby sa za každú cenu vyhol chybám. Goodhartovým listom, ktorý uverejnil časopis Central Banking, získala teraz táto diskusia novú kvalitu. Autor totiž súčasne spochybňuje Trichetovu pracovnú výkonnosť i jeho schopnosť pravdivej sebareflexie. Goodhart uvádza i prominentný pozitívny príklad: "Mervyn King, riaditeľ britskej centrálnej banky, Bank of England, si vystupovanie na tlačových konferenciách skúša vopred so svojimi spolupracovníkmi, ktorí sa usilujú položiť mu predpokladané otázky novinárov."
Lepšej povesti sa netešia ani písomné stanoviská Rady ECB, hoci samotní autori si na nich zakladajú a tvrdia, že zainteresovaným poskytujú dostatok údajov na správnu orientáciu. Britský finančník je iného názoru. Podľa neho "už väčšina ľudí vie, že tieto stanoviská sa píšu ešte pred zasadaniami rady a že vôbec nezodpovedajú skutočnému obsahu rokovania".
Ironicky píše aj o tendencii Rady ECB vydávať všetky prijaté uznesenia za výsledok jednomyseľného postoja alebo konsensu zúčastnených. Od roku 2000 už na verejnosť neprenikne ani náznak toho, ako hlasovali členovia rady. Nie je to ani pravdivé, ani dôveryhodné. Jednoducho nie je pravda, že všetci zastávajú vždy ten istý názor.
Goodhartovi ostatne dáva za pravdu i prieskum tlačovej agentúry Reuters, ktorá medzi 30 ekonómami zisťovala spokojnosť podnikateľov s komunikačnou politikou bánk. V prieskume na prvom mieste skončila Bank of England, nasledovaná americkou centrálnou bankou. Respondenti až potom uvádzali ECB a Bank of Japan. (hn/gaf)

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. máj 2024 08:23