StoryEditor

RFID -- nové možnosti identifikácie tovarov

16.01.2006, 23:00

S vývojom ľudskej spoločnosti narastá aj množstvo vyrábaných tovarov a zvyšujú sa požiadavky na ich evidenciu. Všeobecne rozšírené a takmer samozrejmé čiarové kódy, ktoré umožňujú automatické snímanie kódu ako prostriedku vstupu údajov do jednotlivých informačných systémov, sú už nepostačujúce. Na evidenciu tovarov sa kladú čoraz väčšie nároky, a tak čiarové kódy postupne nahrádza technológia rádiofrekvenčnej identifikácie RFID (Radio Frequency Identification, ďalej RFID).

ČO JE RFID?
Skratka RFID má však dva významy, a to Radiofrequency Intechange of Data -- rádiofrekvenčná výmena dát a Radiofrequency Identification -- rádiofrekvenčná identifikácia. V prvom prípade ide o bezdrôtovú komunikáciu dát medzi centrálnym serverom a jednotlivými lokálnymi stanicami. Ide o nahradenie klasickej káblovej počítačovej siete v prostredí, kde bola inštalácia klasických dátových káblov obťažná. Táto technológia sa najčastejšie využíva v logistike, obvykle vo veľkých skladoch. Pri príjme tovaru do skladu sa pomocou terminálov zosníma čiarový kód. Terminál je cez RFID prepojený s centrálnym serverom, ktorý určí miesto uskladnenia. Pri expedícií -- vyskladnení sa vygeneruje objednávka, ktorá sa pomocou RFID odošle do terminálu obsluhy. Na základe tejto informácie sa potom tovar expeduje.
V prípade rádiofrekvenčnej identifikácie ide o rozšírenie predchádzajúcej technológie o identifikáciu konkrétnej jednotky. Tá je vybavená čipom RFID, ktorý obsahuje identifikačný kód, konkrétne elektronický kód produktu (EPC). Čip potom reaguje pri snímacom zariadení na určitú elektromagnetickú frekvenciu vysielanú vysielačom. Odozva z čipu sa zachytáva na prijímači, verifikuje a dešifruje. Následné spracovanie je identické s predchádzajúcou technológiou. Odstráni sa zložitá manipulácia s jednotkou, vrátane snímania čiarového kódu, čím sa zjednoduší a urýchli pohyb jednotky v sklade.

ELECTRONIC PRODUCT CODE (EPC)
Pri rádiofrekvenčnej identifikácii sa využíva elektronický kód produktu -- EPC. Je to medzinárodne jedinečný kód, ktorý v nadväznosti na ďalšie údaje presne identifikuje každú jednotku tovaru.
Porovnanie EAN a EPC
ČIAROVÝ KÓD EAN
Čiarový kód využíva na kódovanie farebný kontrast medzi čiarkami a medzerami
Snímanie čiarových kódov trvá aj niekoľko minút
Kód nemusí byť načítaný, prípadne môže byť zosnímaný 2x
Obsahuje informáciu o druhu výrobku
Je potrebná priama viditeľnosť medzi čiarovým kódom a snímacím zariadením

UPLATNENIE RFID ČIPOV
S technológiou rádiofrekvenčnej identifikácie sa stretávame prakticky každý deň, pretože RFID čipy v rôznych formách a podobách sú už dnes takmer bežnou súčasťou nášho života.
Tým najjednoduchším a najrozšírenejším využitím RFID technológie v praxi sú detekčné zariadenia používané napr. v obchodných reťazcoch. Cenný tovar je už dnes pri označovaní cenovkami vybavený RFID čipom, a to buď vo forme jednorazovej nálepky alebo štítku. Využitie RFID čipov v hypermarketoch však rozhodne nekončí pri inštalácii a využívaní detekčných rámov určených na ochranu proti zlodejom.
Veľký úspech dosiahol obchod Extra Future Store, ktorý spoločnosť Metro Group v roku 2003 otvorila v nemeckom Rheinbergu ako praktické laboratórium na testovanie najnovších technologických inovácií v oblasti maloobchodu. Do projektu zavedenia RFID čipov v rámci obchodnej skupiny sa najprv zapojí okolo 100 dodávateľov, ktorí budú označovať RFID čipmi všetky svoje palety dodané do desiatich centrálnych skladov a 250 obchodov obchodnej skupiny Metro Group. Medzi dodávateľmi je i papierenská spoločnosť SCA, dodávateľ hygienických produktov.
Extra Future Store je proces rádiovej identifikácie začínajúci sa zoskenovaním paliet tovaru, ktoré opúšťajú distribučné centrum. Manažment obchodu v Rheinbergu môže sledovať každú dodávku tovaru pomocou skladového informačného systému, ktorý mu umožní byť informovaný, aký tovar bude dodaný a kedy. Keď sa tovar na paletách dodá do obchodu, ďalšia kontrola zistí prípadné chyby a straty. Stráca sa tak povinnosť kontrolovať každú paletu a prepočítavať dodávku. Technológia, ktorá sa využíva v Extra Future Store, ide však teraz ešte ďalej. Po umiestnení tovaru do regálov zabudované čítacie zariadenie RFID čipov vyšle správu informačnému systému obchodu vždy, keď nastane zmena stavu zásob.

ČIPY V PRAXI
Pravdepodobne najznámejším príkladom aplikácie technológie RFID čipov je aplikácia čipov do odevov. Vďaka tomu možno sledovať pohyb jednotlivých modelov v rámci distribučného reťazca a v pamäti čipu sú uložené základné informácie o danom odeve (veľkosť, strih, farba, spôsob prania a pod.).
Nemecká zásielková predajná sieť Otto začala využívať vo svojom distribučnom centre technológiu RFID. RFID čipy sa využívajú pri balení tovaru s vyššou pridanou hodnotou, ako sú digitálne kamery, fotoaparáty, mobilné telefóny či šperky. Technológia RFID umožňuje spoločnosti sledovať zásielku od objednávky až po doručenie spotrebiteľovi a zamedziť tak nepresnostiam či prípadnému nedoručeniu zásielky v stanovenom čase.
Použitie technológie RFID má veľké uplatnenie vo farmaceutickom priemysle, ale aj v zdravotníctve. V spolupráci so spoločnosťami, ktoré vyrábajú obalové materiály, používajú farmaceutické spoločnosti RFID čipy priamo na balenia liekov. Zavedenie RFID má viacero výhod vo viacerých oblastiach. V prvom rade sa pomôže predísť klamaniu a zavádzaniu spotrebiteľa, ktoré môže mať smrteľné následky. Technológia zabezpečí aj vyššiu úroveň bezpečnosti proti falšovaniu liekov, sprehľadní logistické procesy a umožní lokalizáciu daného balenia lieku v rámci distribučného cyklu v jednotlivých krajinách. To umožní automatické sledovanie pohybu tovaru v sklade. Nemocnice spúšťajú projekty na identifikáciu pacientov pomocou RFID. Cieľom je zabezpečiť jednoduchší prístup k dátam o pacientoch a súčasne priniesť vyššiu bezpečnosť pri predpisovaní a dávkovaní liekov jednotlivým pacientom. Pacienti pri nástupe do nemocnice dostanú náramok s integrovaným čipom RFID obsahujúcim pacientove číslo. Zdravotnícky personál pomocou notebookov či PDA môže identifikovať pacientov podľa náramku. Identifikácia a následne zadanie bezpečnostného kódu umožnia autorizovanému lekárovi pristupovať prostredníctvom inštalovanej WLAN siete k interným záznamom pacienta priamo prostredníctvom notebooku.

POUŽITIE V RÁMCI EÚ
Podľa informácií, ktoré sú v súčasnosti k dispozícií, nové cestovné pasy krajín
Európskej únie budú obsahovať RFID čip s biometrickými údajmi o majiteľovi cestovného dokladu. Tento systém by mal umožniť rýchlejšie vybavovanie cestujúcich, zabezpečiť ochranu pred falzifikáciou dokladov a prípadne obmedziť pohyb hľadaných osôb. Miniatúrny čip integrovaný do cestovných pasov EÚ bude mať hrúbku len 0,06 mm a dĺžku hrán 0,4 mm.
Špeciálne sú však RFID čipy určené na implementáciu do živých organizmov, na označovanie zvierat a najnovšie i ľudí. Sú zatavené do tzv. bioskla a ich veľkosť je približne 2,15x11,5 mm.
V súčasnosti už veľa firiem využíva RFID čipy a na trhu existujú domáce spotrebiče, ktoré dokážu spracovať informácie z RFID čipov.
RFID čipy sa do nových eurobankoviek vyšších nominálnych hodnôt chystá zaviesť Európska centrálna banka (EZB). Dôvodom je údajne zvýšená obava z narastajúceho počtu nájdených falzifikátov a následné úsilie tento jav eliminovať a zjednodušiť niektoré platobné úkony.

AKO VO SVETE SCI-FI
Rovnakou myšlienkou sa zaoberá dokonca aj americká pošta, ktorá uvažuje o využití RFID čipov priamo v poštových známkach.
Európsky výrobcovia dopravných prostriedkov (cestných vozidiel, lietadiel) plánujú využívať technológiu RFID pri výrobe, údržbe a distribúcii. V každej súčiastke bude čip RFID so základnými informáciami o jej parametroch, výrobe i kontrole. V podnikovom informačnom systéme budú k dispozícií informácie o jednotlivých súčiastkach i kompletizácii celého dopravného prostriedku.
V mobilných telefónoch sa RFID má stať súčasťou obojsmernej komunikácie technológia s názvom NFC (Near field communication, komunikácia na krátke vzdialenosti). Technológia slúži na prepojenie medzi mobilným telefónom a spolupracujúcim zariadením ako PC a PDA, ale aj na výmenu údajov medzi zariadeniami spotrebnej elektroniky či komunikáciu so špeciálnymi platobnými kartami. Podstatnou výhodou NFC je, že komunikujúce zariadenie nie je potrebné pred nadviazaním spojenia párovať a autorizovať. Dve zariadenia vybavené technológiou NFC stačí jednoducho položiť vedľa seba a ony automaticky nadviažu spojenie, pričom dosahované rýchlosti dátového prenosu sú 106,212 a 424 kbit/s. V budúcnosti sa uvažuje o využití pri získaní informácií z billboardov a posterov a podobne. Postačí k nim priblížiť mobilný telefón, ktorý si načíta potrebné údaje a cez mobilnú sieť alebo WiFi sa pripojí na príslušnú webovú stránku obsahujúcu podrobnosti o danom výrobku. Dopravná spoločnosť Rhein-Main Verkehrsverbund (RMV) testuje technológiu NFC v rozsiahlej aplikácii mobilného prístupu do infraštruktúry pre bezkontaktné snímanie čipových kariet v mestskej doprave v okolí Frankfurtu nad Mohanom.
Vzhľadom na neustále klesajúce náklady na výrobu týchto čipov môžeme predpokladať, že sa táto technológia veľmi rýchlo rozšíri bez toho, aby si to väčšina zákazníkov všimla. Hromadné zavedenie technológie si však vyžiada nielen výkonné servery, ale aj vysokorýchlostné počítačové siete.

Ekonomické prínosy zavedenia technológie RFID
Súčasná cena pasívnych RFID čipu je 3 až 5 Sk za kus. Na hromadné použitie je cieľom dosiahnuť cenu do 1,50 Sk za kus. Cena aktívnych RFID čipov sa pohybuje od 14 Sk za kus. Podľa štúdie uskutočnenej v spoločnosti Wal-Mart by mali ročné úspory vďaka RFID technológii dosiahnuť až 8,355 mld. USD! Z toho väčšinu tvoria úspory pracovnej sily. Pracovníci vykonávajúci snímanie čiarových kódov totiž už pri automatizovaných procesoch snímania EPC kódu nebudú potrební. Pre kupujúcich prinesie technológia RFID zníženie cien až o 4 %.
Úspora nákladov a strategické výhody technológie RFID sú teoreticky obrovské. Aby sa mohli skutočne realizovať, treba zapojiť do celého procesu veľa obchodných partnerov a rátať s nemalými počiatočnými investíciami do hardvéru, softvéru a ľudských zdrojov. Takéto investície môžu napríklad v prípade veľkého výrobcu spotrebiteľských tovarov dosiahnuť v prvom roku implementácie viac ako 13 až 24 miliónov dolárov.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 07:11