StoryEditor

Odtabuizujme pravidlá

12.04.2007, 00:00

Odtabuizovať odmeňovanie, vysvetliť ľuďom, čo, komu, za čo a kedy. Radí šéfka poradenskej spoločnosti HayGroup Eva Gollvitzerová.
Z nejasností -- ako pokračuje -- vznikajú domnienky a nesprávne závery. Pri odmeňovaní tiež veľa závisí od kvality vedúceho a jeho schopnosti jasne hovoriť s ľuďmi.

Platy podľa výsledkov firmy
Teoreticky by sa podľa nej plat mal zvyšovať raz ročne, a to na základe výsledkov hospodárenia, teda výkonnosti a podľa postavenia na trhu.
Spravodlivé zvyšovanie platu by malo závisieť od hospodárenia firmy. "Vyzerá to ako triviálne konštatovanie, ale, žiaľbohu, nefunguje všade. Ideálna situácia je, ak to, čo si firma naplánuje, aj dosiahne, a teda súčasťou nárastu je aj nárast platov. Ak však nedosiahne svoj cieľ, nevidím dôvod, prečo by sa mal zvyšovať plat za to, čo sa nedosiahlo," pokračuje.
Uvedomenie si, že vo firme všetci zodpovedajú za kvalitu svojej budúcnosti, je podľa nej na Slovensku dosť nízke. Neraz k nemu prispejú aj sami vedúci pracovníci, ktorí platy nezvýšia ľuďom, ale iba sami sebe, aj keď si to nezaslúžia.

Problémom subjektivizmus i šetrenie
Kritickým miestom pre správnosť a spravodlivosť odmeňovania ľudí je podľa Gollvitzerovej subjektivizmus. "Ten v odmeňovaní nie je možné odstrániť na sto percent nikdy. To je fakt života. Čo však možno urobiť, je limitovať ho vytváraním transparentných, jednoduchých pravidiel, podľa ktorých systém odmeňovania bude fungovať," upozorňuje.
Pripúšťa, že prílišné šetrenie na mzdách môže zapríčiňovať odchody odborníkov z firiem. "Iste aj to sa stáva, a nielen na Slovensku. Závisí od spoločnosti, či si môže na úkor ´šetrenia´ dovoliť prísť o tých najlepších. Myslím si, že ak by si vedúci našiel čas a vysvetlil ľuďom, prečo treba šetriť a dokedy a čo z toho perspektívne budú mať, ozaj šikovní ľudia to pochopia a na úkor krátkodobého zisku nezahodia dlhodobú príležitosť. To by však vedúci musel vedieť a byť schopný a ochotný vysvetľovať," ozrejmuje.

Ľudia by sa mali pýtať
Zamestnanci by sa podľa Gollvitzerovej mali zaujímať o systém odmeňovania, ktorý v ich firme funguje. Žiadať o vysvetlenie princípov je sväté právo každého človeka. Keď zamestnanci chápu pravidlá, môžu upozorniť na nedostatky, žiadať zmeny a nápravu. "Tým sa môže predísť aj nepríjemným dožadovaniam zvýšenia platu. Domáhať sa ho len na základe pocitov je vopred odsúdené na neúspech," uzatvára Gollvitzerová.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. november 2024 00:45