Predstaviť existujúce modely spoločensky zodpovedného podnikania. Otvoriť diskusiu medzi slovenskými podnikmi o zavádzaní týchto aktivít do rozvojových stratégií. To sú niektoré z hlavných cieľov medzinárodného seminára o spoločenskej zodpovednosti firiem, ktorý sa minulú stredu uskutočnil v bratislavskom hoteli Crowne Plaza. Podujatie zorganizovala Nadácia Pontis v spolupráci s veľvyslanectvom Veľkej Británie a Severného Írska.
Pojem spoločenská zodpovednosť firiem (Corporate Social Responsibility) je veľmi široký. Zdôrazňuje, zjednodušene povedané, že firmy by sa mali správať zodpovedne voči všetkým skupinám, s ktorými prichádzajú do kontaktu (stakeholders), čiže zákazníkom, zamestnancom, dodávateľom, miestnej komunite či životnému prostrediu.
Spoločensky zodpovednejšie podnikanie pomohla naštartovať informačná revolúcia, zmeny vyvolané globalizáciou, zvýšená citlivosť verejnosti voči porušovaniu ľudských práv, znečisťovaniu prostredia, ale aj narastajúci tlak médií. Vzniklo tiež ako reakcia na vážne firemné škandály v 70. a 80. rokoch.
Dôležitá zodpovednosť
Bratislavský seminár otvoril zástupca Veľkej Británie pre medzinárodný obchod a investície princ Andrew, Vojvoda z Yorku. Zdôraznil potrebu zavádzať spoločensky zodpovedné praktiky do podnikateľských stratégií. Pre firmy je podľa neho dôležité, aby si uvedomovali dosah, ktorý majú na prostredie, v ktorom pôsobia, a zároveň maximalizovali benefity, ktoré môžu svojou činnosťou priniesť pre komunitu a životné prostredie.
Nové modely sociálneho investovania priblížil riaditeľ odboru medzinárodnej spolupráce spoločnosti Business in the Community UK David Halley. Prostredníctvom dobrovoľníckych programov a mentoringu prináša jeho organizácia profesionálne skúsenosti a zručnosti zamestnancov firiem do komunít.
Riaditeľka pre spoločenskú zodpovednosť Orange Group Christele Delbé okrem iného hovorila o tom, ako sa maximalizácia prístupov k spoločenskej zodpovednosti môže odraziť na prínosoch pre firmu i imidž značky. Na príkladoch z niekoľkých rozdielnych trhov sa snažila ukázať, prečo je proces posilňovania kompetencií lokálnych manažérov taký dôležitý pre celofiremnú politiku spoločenskej zodpovednosti. Hovorila tiež o tom, ako sa dá reagovať na budúce výzvy podnikania pomocou zapojenia väčšieho počtu zamestnancov i zákazníkov do programov spoločenskej zodpovednosti.
Viac než len firemnú politiku
Spoločenská zodpovednosť pozostáva z aktivít firmy zameraných na uspokojovanie potrieb spoločnosti. Tie presahujú tvorbu ekonomického bohatstva a zahŕňajú zachovanie životného prostredia, sociálnu súdržnosť a etické správanie, myslí si riaditeľ pre spoločenskú zodpovednosť spoločnosti KPMG LLP vo Veľkej Británii Michael Kelly.
Prečo sú podľa neho takéto programy dôležité? Ľudia žijúci v spoločnosti si želajú väčšiu transparentnosť podnikania. Čoraz väčší počet zákazníkov očakáva, že firmy budú mať niečo viac, ako len firemnú politiku. Zamestnanci vyžadujú od svojho zamestnávateľa sociálne zodpovedné správanie.
Kelly spolu s koordinátorkou KPMG pre komunikáciu Katie Briggs tiež prezentovali skúsenosti firmy pri programoch spoločenskej zodpovednosti.
KPMG má vo Veľkej Británií 9 500 zamestnancov a 24 kancelárií. Pôsobia v mestách s odlišnými sociálnymi a komunitnými problémami. Firma na Britských ostrovoch rozbehla projekty na podporu vzdelávania v miestnych školách, zabezpečuje poradenstvo pre riaditeľov škôl.
Vo svojej prezentácii sa Kelly a Briggs predovšetkým venovali podnikateľskej iniciatíve pre bezdomovcov. Spolu s inými firmami a organizáciami sa ich spoločnosť snaží takýmto ľuďom pomôcť získať a udržať si zamestnanie.
Prácu pre bezdomovcov
Z čoho program pozostáva? Bývalým bezdomovcom sa poskytuje podpora pri žiadostiach o prácu, ako aj pri návrate do zamestnania. Pomáha sa im okrem iného pri písaní životopisov, robia sa s nimi skúšobné pohovory na pracovné miesto. Zabezpečujú sa im napríklad pracovné miesta na čiastočný úväzok a úväzok na obmedzený počet hodín.
V poslednom roku sa školiacich programov zúčastnilo 350 klientov. Takmer 180 si začalo hľadať pracovné umiestnenie. Po troch mesiacoch bolo stále zamestnaných 128 ľudí.
Predstavitelia britskej spoločnosti poskytli tiež niekoľko praktických rád na vytvorenie programu pre bezdomovcov v Bratislave. Dôležitá pri takejto aktivite je podľa nich otvorená diskusia so všetkými prípadnými zainteresovanými účastníkmi, čiže napríklad s vládou, komunitnými skupinami.
Riaditeľka pre spoločenskú zodpovednosť Orange Group Christele Delbé okrem iného hovorila o tom, ako sa maximalizácia prístupov k spoločenskej zodpovednosti môže odraziť na prínosoch pre firmu a jej značku.
Ako začať
l Praktická rada na vytvorenie programu pre bezdomovcov v Bratislave
-- Otvorená diskusia so všetkými zainteresovanými účastníkmi:
l s vládou, pokiaľ ide o poskytnutie strategického poradenstva
l s komunitnými skupinami, na utvrdenie sa, že je úsilie správne zamerané
l so spolupracujúcim sprostredkovateľom
l spoločnosťami, ktoré sa chcú dozvedieť viac
-- v tomto štádiu nezáväzne
-- Naplánovanie pilotného programu
l Zabezpečte, aby bol malý a zvládnuteľný
l Zabezpečte, aby bol jednoduchý
l Dôverujte druhým, že splnia svoje prísľuby -- ale preverujte si ich
Ako si urobiť meno
l Angažujte sa dlhšie ako 12 mesiacov
-- Bude to trvať určitú dobu a urobia sa aj chyby
l Rozprávajte o programe
-- Interne -- so svojimi zamestnancami a potenciálnymi zamestnancami
-- Externe -- so svojimi klientmi a dodávateľmi
l Získajte druhých
-- Pozvite ich, aby videli ako program funguje v skutočnosti
-- Priveďte ich k tomu, aby sa rozprávali s vašimi zamestnancami
l Predovšetkým ich priveďte k tomu, aby hovorili s komunitami, ktorým pomáhate.
Zdroj: KPMG