StoryEditor

Keď sa chlieb zarába vo vlastnom

14.01.2007, 23:00

Výrobky z obilnín sú hlavnou potravou ľudstva už tisíce rokov. Predovšetkým chlieb. Aj keď ho jeme každý deň, predsa sa nám nikdy nezunuje a vždy zasýti. Slovesná múdrosť nás od pradávna učí, že dobrý chlieb, na ktorý sa dorába v potu tváre, je darom, ktorý si treba vážiť. Avšak aj dnes, keď sú pekárne takmer na každom kroku, nie vždy platí, že kvantita je zárukou kvality. "Dobrý chlieb totiž musí mať dušu, ktorú do neho vložia tí, čo ho vyrábajú," potvrdzuje podnikateľ Jozef Vidlička, ktorý vlastní malú pekáreň Vidlička v Detve, časť Krné. Pekárčine sa venuje celý život a veľmi dobre vie, že na chlieb sa ťažko zarába. História jeho podnikateľských začiatkov siaha do roku 1999, keď sa rozhodol neprosperujúcu pekáreň, kde robil, zobrať do prenájmu. Bolo mu ľúto pozerať sa, ako jeho robota a robota kolegov ide dolu vodou. A tak po ponuke majiteľov, aby si pekáreň prenajal, a po prepočítaní ekonomiky, sa nakoniec rozhodol. Pustil sa do toho naplno.

Najprv otec, neskôr aj syn
Po troch rokoch prenájmu, keď sa pekárni darilo a odbyt výrobkov narastal, prišlo ďalšie rozhodnutie. Pekáreň aj s pozemkom Vidlička od pôvodných majiteľov kúpil a začal zarábať sám vo vlastnom. Peniaze na kúpu získal prostredníctvom úveru z VÚB. Vtedy sa písal rok 2001. Dnes už úver dávno splatil. Do firmy pribral nielen syna Jozefa, ktorý robí ekonomiku, ale aj ďalších členov rodiny. Tak vznikla malá rodinná firma. V súčasnosti v nej v nepretržitej prevádzke zamestnáva 22 ľudí.
"Začiatky neboli ľahké," spomína majiteľ. "Pekáreň mala staré zariadenie, ktoré bolo treba nahradiť, ak sme chceli na trhu obstáť kvalitou našich výrobkov. Bolo treba porozmýšľať, ako ďalej." Po roku sa rozhodli investovať do dvoch nových parných pecí. Cena jednej je viac ako 1,5 milióna korún. Opäť sa obrátili na VÚB. Banka investičný projekt ohodnotila ako perspektívny a poskytla lízing na splácanie pecí.

S technológiou na špici
Modernizácia zariadení priniesla očakávané výsledky -- nárast výroby a zvýšenie kvality. Netrvalo dlho a do pekárne pribudla tretia parná pec. Úvery pomohli podnikanie naštartovať podľa predstáv majiteľa, pretože do pekárne bolo treba investovať. Inak by kvalita výrobkov klesala, a s ňou aj odbyt. "Motiváciu robiť by stratili aj ľudia," tvrdí majiteľ.
Moderné technológie pekárni pomáhajú udržať sa na špici v konkurencii ostatných. Počas prvých troch rokov dosiahli investície do pekárne sedem miliónov korún. Ale, ako dodáva Jozef Vidlička syn, oplatilo sa: "Odbyt máme a naša výroba sa zvyšuje. Denne v priemere vyrobíme štyri a pol tisíca kilového pšeničného chleba pod názvom Gazdovský s obsahom zemiakov a okolo 1 700 pagáčov." To je hlavný sortiment, na ktorý sa detvianska Pekáreň Vidlička špecializuje. Výrobky dodáva do celého detvianskeho, zvolenského a banskobystrického regiónu.

Stále je čo budovať
Moderná prevádzka pekárne sa s tou, čo zdedili kedysi, nedá porovnať. Nové stroje, vyspelá technológia, všetko prináša pohodu pri práci a prispieva k chuti chleba aj škvarkových pagáčov. Chlieb zo zmodernizovanej pekárne spĺňa požiadavky najvyššej kvality aj vďaka parným peciam. K novým zariadeniam -- opäť ich hradia prostredníctvom úveru -- nedávno pribudli tri hnetače a štyri dieže na kysnutie cesta. Tak ako pri parných peciach ani cena hnetača nie je na dnešné pomery zanedbateľná -- 1,1 milióna korún. Za posledné tri roky narástli investície Vidličkovcov do rozšírenia technológií a vozového parku na štyri milióny korún. V plánoch však nepoľavujú ani do budúcnosti. Rátajú s rozšírením expedičných skladov i skladov múky, ktoré už súčasnej kapacite výroby nestačia. Zrekonštruovať chcú aj sociálnu časť pre zamestnancov, zväčšiť šatne.

Vlastná práca reklamou
"Pekárčina je drina. To platilo a platí stále, no ak ju človek robí z plného nasadenia a srdcom, je to radosť," usmieva sa majster pekár Vidlička. Ak by ste však hľadali na cestách autá s reklamným nápisom jeho pekárne, namáhate sa zbytočne. Nie sú. Prečo -- na to má majiteľ jednoduchú odpoveď -- je dnu v aute. Chlieb a pagáče robia totiž Vidličkovcom dobrú reklamu široko-ďaleko.

snímka pekaren 1: Základom úspechu aj v malom sú dobré technológie.
snímka pekaren 2: Z pekárne v Detve-Krné denne odchádza štyri a pol tisíca kusov kilového chleba.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 23:30