StoryEditor

Dnes je ťažké začať podnikať

29.03.2007, 00:00

Pri pohľade na vedenie firmy sa nezdá, že došlo k zmene -- Jozef Hílek nahradil Jozefa Hílka. Čo teda prinesie nová situácia, keď syn vystriedal na poste predsedu predstavenstva otca?
-- Nazvali sme to generačná výmena. Otec mi sľúbil, že ma bude zaúčať, ale aj kontrolovať, keďže sa stal členom dozornej rady. No ja som v spoločnosti pracoval už počas štúdia, vystriedal som viacero oddelení a pozícií, takže v nej nie som nováčik. Viac som pritom inklinoval k predaju a servisu automobilov, otec ma teraz zasvecuje aj do stavebníctva.

Priniesla táto výmena niečo nové aj do vášho vzťahu či komunikácie?
-- Otec je veľký stratég a ešte väčší detailista, nad čím niekedy až škrípem zubami (smiech). Ale pre firmu je to len dobré. V práci mi pomáha, nechám si od neho vždy poradiť. V súkromí je to môj otec a vo voľnom čase, čo sa týka poľovníctva alebo vodných športov, je to môj kamarát.

V takých prípadoch, ako je práve váš, ľudia často hovoria o protekcii, ľahkej ceste za úspechom, peniazmi a podobne. Stretli ste sa s tým, prípadne ako vnímate takéto názory?
-- Neobišli ani mňa. Zo začiatku mi to bolo, samozrejme, nepríjemné, ale za ten čas, odkedy pôsobím vo firme, som si na ne vytvoril imunitu. Dnes sa už nad podobnými názormi len pousmejem, lebo pokiaľ takýto človek vidí, že sú mi jeho reči ľahostajné, tak s tým prestane.

Ako sa vôbec taký mladý človek, máte len 26 rokov, cíti na poste predsedu predstavenstva?
-- Som unavenejší ako pred tým. Cítim väčšiu zodpovednosť za celú spoločnosť a jej aktivity.

Neuvažovali ste nikdy o tom, že by ste robili niečo iné, niečo, čo nesúvisí s rodinným podnikaním?
-- Niekedy som uvažoval o odchode do zahraničia, no nakoniec som si to rozmyslel. Nebolo by férové, keby som sa po skončení vysokej školy otočil firme chrbtom, odišiel preč alebo začal robiť niečo iné.

Takže ani do budúcnosti neplánujete spustenie vlastného biznisu?
-- Dnes je ťažké rozbiehať nové podnikanie. Či už z finančného hľadiska, ale aj z dôvodu silnej konkurencie. Je stále priestor na zdokonaľovanie sa a zlepšovanie, ale začať s niečím novým je ťažké a riskantné.

Aký je vlastne slovenský trh s novými automobilmi?
-- Konkurencia ide neskutočne dopredu. Tak ako neustále posúva svoj predaj, musíme na ňu veľmi pružne reagovať. Sú tu vlastne dva druhy konkurencie. Tá externá, to sú iné automobilové značky, ktoré sa snažia čo najlepšie presadiť na trhu. No a na druhej strane je tu aj interná konkurencia v rámci nami predávanej skupiny vozidiel. A pribúdajú noví predajcovia a, samozrejme, neustále aj nové modely. Je čoraz väčší problém získať nových zákazníkov a udržať si ich.

Dá sa vôbec na Slovensku ešte regionálne expandovať, nie je už trh, čo sa týka pokrytia územia predajcami vozidiel, nasýtený?
-- My sme sa začali automobilom venovať už začiatkom 90. rokov a rozširovali sme sa postupne o ďalšie značky. Územie je však už rozdelené a teraz je to len o tom, udržať si spokojných zákazníkov. Priestor je tu však vždy, pokiaľ ide o pokrytie územia aj čo sa týka značiek. Sú niektoré veci, ktoré chceme rozbehnúť, zatiaľ to zostáva "doma v kuchyni". Ale hlavne chceme splniť všetky plány spoločnosti do budúceho obdobia.

Kto je Jozef Hílek
Jozef Hílek stojí od januára na čele predstavenstva spoločnosti Hílek a spol., keď v tejto funkcii vystriedal svojho otca. Vo firme pracoval už počas štúdia na strednej škole. Najskôr na ekonomickom úseku, následne pôsobil ako vedúci oddelenia nákupu materiálov a služieb, od 1. júla 2003 až do vymenovania do funkcie predsedu predstavenstva spoločnosti zastával funkciu manažéra Autokomplexu v Malackách. Jozef Hílek ukončil štúdium na Ekonomickej univerzite v Bratislave na Fakulte hospodárskej informatiky, odbor účtovníctvo a audítorstvo.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 11:53