The Wall Street Journal
Manažéri sú často presvedčení, že by sa mali správať chladne a bez emócií. A tento trend sa usilujú presadiť aj u svojich zamestnancov. Ale pozor, štúdie dokazujú, že práve emócie dokážu povzbudiť k lepším výkonom a šéfovia, ktorí podceňujú tak vlastnú, ako aj ostatných povahu, nedokážu inšpirovať k lepším výkonom nielen svojich podriadených, ale ani sami seba, napísal denník The Wall Street Journal.
Dobré vzťahy sú ako vitamíny
"Ak máme stále zlú náladu alebo sme unudení, strácame duševnú pohodu," upozornil Daniel Goldman vo svojej novej knihe o inteligencii v spoločnosti. V knihe vysvetľuje, ako vzťahy so šéfmi a zamestnancami, rodinou a priateľmi, formujú naše myslenie, intelekt a ovplyvňujú celé kolektívy. "Dobré vzťahy účinkujú ako vitamíny, zatiaľ čo zlé pôsobia ako jed -- podkopávajú naše schopnosti a tvorivosť," dodal.
Pre väčšinu zamestnancov nie sú tieto výroky Goldmana neznáme. Tí, ktorí v "zdraví prežili" prepúšťanie, uvádzajú, že kedykoľvek sa oznámi nové kolo znižovania počtu zamestnancov vo firme, produktivita a kvalita práce prudko klesá.
Na druhej strane výkonní predstavitelia sú až príliš izolovaní od svojich zamestnancov, aby to rozpoznali. A to najmä v posledných rokoch, keď sa až príliš sústreďujú sami na seba, čo je aj výsledkom častých zmien na najvyšších miestach. Tí, ktorí sa obávajú o svoju pozíciu, majú sklony sústrediť sa na získanie všetkého, čo sa z ich pozície dá -- dojednávajú si vysoké odstupné a zlaté padáky, alebo sa usilujú zvyšovať svoju popularitu medzi ostatnými riaditeľmi a vyššími predstaviteľmi.
Psychologický kontakt so zamestnancami
Šikovní šéfovia a manažéri vedia, že emocionálne odkazy, ktoré vysielajú do spoločnosti, majú obrovský vplyv. Pokiaľ sa správajú arogantne alebo posmešne, môžu zamestnancov "vyviesť z rovnováhy a spôsobiť im emocionálny stres, ktorý oslabuje a narušuje ich schopnosť jasne myslieť a naberať nové vedomosti", uvádza Goldman.
Podriadení, ktorí nie sú v práci šťastní a spokojní, sa neusilujú podávať v práci vyššie výkony, niektorí z nich sú dokonca ľahostajní aj k domácim aktivitám. "Takýto stav môže vyústiť do vážnych problémov aj v ich osobných vzťahoch," upozornil výkonný riaditeľ softvérovej spoločnosti Intuit Steve Bennett. "Manažéri našej spoločnosti si vytvárajú "psychologický kontakt" s každým zamestnancom, vysvetľujú im do detailov, čo od nich očakávajú, aká je ich výkonnosť a čo by mali na svojej práci zlepšiť," povedal.
Keď pred šiestimi rokmi začal Bennet pracovať vo firme, našiel spoločnosť, v ktorej zamestnanci nevedeli, ako sa vyrovnať s rozdielnymi pocitmi a názormi. Obávali sa odporovať a čeliť iným názorom na poradách a nedokázali prijať rozhodnutie rýchlejšie než za niekoľko hodín. Bennett preto naliehal na všetkých, aby vyjadrovali svoje názory úprimne, otvorene a bez obáv, že sa s kýmkoľvek dostanú do ostrejšej výmeny názorov.
"Chceme, aby si každý stanovil krátkodobé alebo dlhodobé ciele, a do práce chodil vždy s pozitívnym myslením," uviedol Bennett, ktorý strávi polovicu svojho času trénovaním podriadených. "Keď sa rozhodnete prijať pomoc a chcete sa učiť, no napriek tomu nedosahujete dobré výsledky, naša firma vám nájde také miesto, kde sa vaša výkonnosť môže zvýšiť," dodal.
To však neznamená, že sa vedenie firmy usiluje vyhýbať sporom so zamestnancami. Pravidelné hodnotenie práce je motiváciou k lepším výsledkom. Bennett sa nebráni konštruktívnej kritike, zároveň sa ale vyhýba konfliktom preplnených negatívnymi emóciami.
Ľudia si musia vážiť sami seba
Výkonný riaditeľ spoločnosti Campbell Soup Douglas Conant je presvedčený, že zamestnancov treba viesť k tomu, aby sa pre nich práca vo firme stala prioritou. To, ako ďalej povedal, však znamená, že k nim treba pristupovať osobitne a pomáhať im riešiť problémy, aby mohli dosahovať úspechy.
Snahy udržiavať emócie mimo pracoviska nie sú riešením na zvyšovanie výkonnosti, tvrdí aj psychoterapeut Kennneth Eisold z New Yorku. Ak si chce firma udržať a motivovať svojich ľudí, tí si musia najprv vedieť vážiť sami seba a až potom si môžu úspešne budovať aj kariéru.