StoryEditor

Reklame sa vlani darilo dobre

05.03.2006, 23:00
Na reklamu sa vlani na Slovensku minulo zhruba 10,94 miliárd korún, čo je takmer 13,7 percentné medziročné zlepšenie. Médiá získali približne 7,22 miliardy korún. Na podlinkové aktivity čiže public relations, sales&event marketing, direct marketing, sponzoring išlo 3, 72 miliardy korún.

Na reklamu sa vlani na Slovensku minulo zhruba 10,94 miliárd korún, čo je takmer 13,7 percentné medziročné zlepšenie. Médiá získali približne 7,22 miliardy korún. Na podlinkové aktivity čiže public relations, sales&event marketing, direct marketing, sponzoring išlo 3, 72 miliardy korún. Tieto odhady trhu minulý týždeň predstavil odborný mesačník Stratégie.
Výrazne si podľa neho polepšila tlač (o 12,3 percenta) a vonkajšia reklama (o 13,5 percenta). Televízie o šesť percent. Rádiá zarobili o 4,7 percenta viac, internet - ktorý má veľmi malý podiel - zarobiť o 33 percent viac, kinoreklama zostala medziročne zhruba na rovnakej úrovni.
Rast celkových výdavkov na reklamu na Slovensku sa v porovnaní so "skokovým " rokom 2004 kedy sa medziročne zvýšili o 24,6 percenta spomalil, no podľa šéfredaktora Stratégie Martina Mazaga si napriek tomu udržiava pomerne vysoké tempo.

Pomohli si denníky
Slovenským televíznym stanice poznačilo zavedenie píplemetrov. Prinieslo podľa Mazaga zvýšenie cien reklamy, a tiež vyostrený programový súboj, najmä pri reality show.
Najviac si polepšila TV JOJ (o 46 percent), STV (o 12 percent), TV Markíza si však aj napriek tomu udržala dominantný 60 percentný podiel na trhu televíznej reklamy. Podiel televízií v mediamixe mierne klesol. Jednou z príčin bol aj rozvoj printových médií.
Printové médiia z predaja inzercie získala vlani viac ako 2,5 miliárd. Stratégie monitoruje aktivity dvadsiatky najväčších vydavateľov. Celkové príjmy zhruba 51 významnejších vydavateľov by mohli byť 2,84 miliardy korún. Inzertné periodiká zarobili podľa Stratégie zhruba 600 miliónov.
Denníky rástli výraznejšie ako časopisy aj vďaka obsahového skvalitňovania, alebo rôznym typom zliav.

Markíza stále dominuje
Do vonkajšej reklamy podľa odhadov natieklo takmer 800 miliónov korún. Je to medziročne viac až o 13,5 percent. Podpísala sa pod to podľa Mazaga zvýšená ponuka nových plôch, a to vrátane exkluzívnych a drahších formátov.
Trh slovenských rádii rástol len o 4,7 percenta. Historické maximum tržieb - 200 miliónov - dosiahlo Rádio Expres. Polepšili si aj rádia Fun i Okey.
Stratégia odhaduje trh online reklamy na 100 miliónov korún, čo medziročne predstavuje nárast o asi tretinu. Pre porovnanie - v Českej republike podľa odhadov agentúry OMD internet zarobil 860 miliónov českých korún.
Kinoreklama je na Slovensku podľa Mazaga výrazne limitovaná počtom moderných kín a vlani i menšou ponukou kinohitov. To dáva odpoveď aj na otázku, prečo stagnuje a prúdi do nej približne 5-krát menej prostriedkov než v Česku.

Očakáva sa ďalšie zlepšenie
Reklamný trh by mal v tomto roku podľa odhadu Stratégie rásť o sedem až osem percent. Má sa o to pričiniť rast ekonomiky, parlamentné voľby, rebranding Slovak Telecomu, významné športové udalosti. Pre tlač bude zrejme i tento rok úspešný. Naznačuje to príprava viacerých nových projektov. Viac príležitostí inzerovať prinesú zrejme aj nové projekty v regionálnej tlači pod strechou vydavateľov najväčších denníkov.

O použitých metodikách
Analýza Stratégie je založená na získavaní údajov o čistých tržbách z predaja reklamy od vydavateľov, vysielateľov, outdoorových spoločností, mediálnych zastupiteľstiev a mediálnych agentúr. Nedostupné údaje dopĺňa vlastnými kvalifikovanými odhadmi a odhadovými vzorcami, zohľadňujúc pritom dostupné verejné zdroje, údaje spoločnosti TNS SK a konzultácie s poprednými odborníkmi.
TNS SK údaje o objeme reklamy získava tak, že reklamný priestor vytvorený v médiách prepočítava s ich platnými cenami. Ide o finančný ekvivalent maximálneho reklamného priestoru v médiách, ktorý nezohľadňuje bartery, zľavy či bonusy.

Podiel médií na reklamnom trhu na Slovensku (rok 2005, v %)
TV 45
Tlač 34,9
Out of home 10,7
Rádiá 7,7
Internet 1,4
Kinoreklama 0,3
Poznámka: * Segment tlače je zastúpený dvadsiatkou najväčších vydavateľov 
slovenských periodík (bez vydavateľov inzertných periodík) s viac ako 90 % podielom na reklamnom trhu.
Zdroj: TNS SK, ZVPT, Stratégie, 2006

Vývoj reklamného trhu na Slovensku (v mld. Sk)
 

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Reklama v médiách* 8,51 11,41 12,60 16,77 23,89 29,44 35,15
Reálne výdavky na reklamu** 5,84 6,44 6,86 7,72 9,62 10,94 11,77
Z toho:
Reklama v médiách*** 3,86 4,25 4,53 5,09 6,35 7,22 7,80
Podlinkové aktivity 1,96 2,19 2,33 2,62 3,27 3,72 3,97
Nárast výdavkov na reklamu (v %) 2,80 10,20 6,50 12,50 24,60 13,70 7,60
Poznámky: * Monitoring spoločnosti TNS SR. ** Údaje spoločnosti Stratégie. *** Segment tlače je zastúpený dvadsiatkou najväčších vydavateľov slovenských periodík (bez vydavateľov inzertných periodík) s viac ako 90 % podielom na reklamnom trhu. Údaje roku 2006 sú predpokladom spoločnosti Stratégie.
Zdroj: TNS SK, Stratégie, 2006

Top 10 zadávateľov reklamy (v mld. Sk)
T-Mobile 2,05
Orange Slovensko 1,54
Procter & Gamble 1,06
Slovak Telecom 0,98
L’Oreal 0,57
Henkel 0,56
Unilever 0,56
Nestlé 0,52
Reckitt Benckiser 0,5
Volkswagen 0,42
Top 10 produktových kategórií (v mld. Sk)
Telekomunikácie, internet 5,14
Banky 1,98
Nápoje 1,86
Poisťovne 1,72
Automobily 1,68
Cukrovinky a slané výrobky 1,64
Tlač a knihy 1,57
Kozmetika 1,41
Potraviny 1,16
Parfumérie 1,01
Zdroj: TNS SK, 2006

01 - Modified: 2003-02-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Konečne umenie, ktorému všetci dobre rozumieme 02 - Modified: 2003-02-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Interview s fotografiou 03 - Modified: 2003-02-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Festival festivalov
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
04. júl 2022 11:03