StoryEditor

Úspech v podnikaní je veľmi vrtkavý

19.04.2007, 00:00

Váš príchod do RE/MAX-u je označovaný za prestup desaťročia. Ako vnímate takéto vyjadrenia?
-- Globálny svet so sebou prináša aj veľa informácií a je samozrejmé, že médiá sa snažia zaujať svojich čitateľov, takže veci často zveličujú, aby sa lepšie predávali. Je to však pre mňa zásadná, a musím povedať, že veľmi pozitívna zmena v kariére. Je to obrovská výzva zopakovať úspech, ktorý som zaznamenal so svojím tímom.
Ešte stále je bežnejšie, že manažéri z Česka či zo Slovenska skôr odchádzajú za hranice, ako by sa ako odborníci vracali späť. Čo vás motivovalo na návrat domov?
-- Možnosť a zároveň túžba pracovať za hranicami je priamo spojená s veľkosťou českého a slovenského trhu a obmedzenými možnosťami kariéry. Ak sa teda rozprávame o topmanažérskych funkciách, a ak sa niekto rozhodne budovať svoju celoživotnú profesijnú kariéru v nadnárodnej korporácii, musí počítať s prácou v zahraničí. Z vlastnej praxe a práce pre centrálu Wrigley v Chicagu musím potvrdiť, že ide o cenné skúsenosti, na ktorých sa dá stavať. No rozhodol som sa opustiť pozíciu korporátneho riaditeľa a venovať sa súkromnému podnikaniu.

Napriek súčasnej zmene ste vo Wrigley pôsobili úctyhodných 17 rokov. Patríte k zamestnancom, ktorí sa dokážu stotožniť so značkou či firmou a sú jej verní?
-- Určite áno. Život plynie príliš rýchlo a je príliš krátky na to, aby človek mohol neustále experimentovať.

Stať sa topmanažérom významnej svetovej firmy je určite úspech. Neváhali ste, takpovediac, hodiť za hlavu celú doterajšiu kariéru v potravinárstve a vstúpiť do realít?
-- Bude to znieť paradoxne, ale ja som cítil, že som svoju misiu vo Wrigley splnil. Samozrejme, že boli ešte pozície, kam som mohol smerovať, ale na druhej strane ich zasa tak veľa nezostalo. Vzhľadom na to, že som začal budovať korporátnu kariéru veľmi skoro a postupovať dosť rýchlo dopredu, som si uvedomil, že nechcem stráviť v korporácii čas do dôchodku a že mám dostatok priestoru dokázať ešte niečo iné ako byť "len" veľmi dobre plateným a spoločensky postaveným riadiacim pracovníkom.
Veľa ľudí sa ma pýta, ako súvisí rychloobrátkový tovar s realitami. V princípe nejde o žuvačky, nehnuteľnosti ani o iné produkty. V prvom rade ide o budovanie značky a o budovanie podielu na trhu. A tu platia v zásade rovnaké princípy, nech ide o akýkoľvek výrobok alebo servis. A práve reality sú gigantický trh s ohromným rastovým potenciálom. Moje profesionálne presvedčenie je robiť biznis práve v takom segmente a, samozrejme, byť prvý a vniesť radikálnu zmenu na trh, nie len nasledovať konkurenciu.

V čom vám vaše doterajšie pracovné skúsenosti pomôžu v novej pozícii?
-- Moje dlhoročné pôsobenie v riadiacich funkciách nadnárodnej globálnej korporácie mi zásadne pomôže v pozitívnom i v negatívnom zmysle slova. V priebehu doterajšej práce som toho zažil veľa vrátane prechodu z jednej generácie vlastníkov na druhú. Môžem povedať, že vďaka tejto praxi mám predstavu o tom, čo "funguje" a čo naozaj posúva biznis dopredu a čo, naopak, pôsobí deštruktívne a brzdí rozvoj. V zásade som presvedčený, že tou najdôležitejšou hodnotou sú ľudia. Druhým zásadným princípom je koncentrácia na podstatné, produktívne a hodnototvorné procesy -- na procesy, ktoré smerujú k uspokojovaniu zákazníkov.

A ktoré oblasti realitného obchodu či lokality majú na Slovensku najlepšiu perspektívu do budúcnosti?
-- Slovensko má pre realitný biznis veľké výhody -- strategickú polohu, kvalifikovanú pracovnú silu a krásnu prírodu. Tieto faktory sú základom na dlhodobý ekonomický rast vďaka prílevu investícií do všetkých sfér ekonomiky vrátane cestovného ruchu. Ruka v ruke s tým pôjde aj development a dôjde k boomu v stavebníctve, tak, ako už toho začíname byť svedkami v Bratislave. Samozrejme, že za najatraktívnejšie oblasti hodnotím Bratislavu a širšie okolie a rovnako tak oblasť Vysokých Tatier, ktoré sú krásne a predstavujú potenciálnu alternatívu k rakúskym Alpám vďaka dobrej dostupnosti.

Už teraz môžete povedať, že ste boli v kariére úspešný. Alebo vám v nej ešte stále chýba niečo, čo sa vám nepodarilo dosiahnuť?
-- Úspech je relatívny a obzvlášť v podnikaní môže byť veľmi vrtkavý, ako Američania s obľubou hovoria "today you are a hero and tomorrow a zero". Určite sa dá sedemnásť rokov mojej kariéry vo Wrigley považovať za úspech. Je to však pre mňa uzavretá kapitola a ja vidím obrovskú výzvu tento úspech zopakovať v inej brandži, v inej pozícii a za iných okolností.

V minulosti ste sa venovali aj vrcholovému hokeju, máte aj teraz čas obuť si korčule a ponaháňať puk?
-- Korčule som, bohužiaľ, pre časové vyťaženie musel už dávno odložiť. Ale musím sa priznať, že mi to veľmi chýba i dnes, aj keď som v hokeji nebol nijako zásadne úspešný. Keď som bol na vysokej škole, stál som pred rozhodnutím, či sa budem živiť vrcholovým hokejom alebo začnem budovať manažérsku kariéru a myslím si, že som sa rozhodol dobre. No športu som zostal verný, je to pre mňa ten najlepší spôsob relaxácie. Od detstva lyžujem a asi pätnásť rokov hrám golf, ktorí mnohí stále nepovažujú za šport. Ale je to skvelá hra, ktorej sa dá, na rozdiel od hokeja, venovať na vrcholovej úrovni do vysokého veku.

Kto je David Krajný
David Krajný pôsobil takmer sedemnásť rokov v manažérskych funkciách v spoločnosti Wrigley. V rokoch 1999 a 2000 pracoval v jej centrále v Chicagu na pozícii viceprezidenta pre marketing v Spojených štátoch amerických. Na začiatku februára tohto roku rezignoval z postu riaditeľa Wrigley pre región strednej Európy a začal sa ako majiteľ master franchisingu RE/MAX Česká republika a RE/MAX Slovensko venovať súkromným obchodným aktivitám. David Krajný je absolventom Vysokej školy ekonomickej v Prahe, odboru medzinárodný obchod.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
23. apríl 2024 22:30