Osobitná sadzba dane
Môžu si obce dať do všeobecne záväzného nariadenia o dani z nehnuteľností osobitnú sadzbu dane za zanedbané nehnuteľnosti, ktorou by donútili vlastníkov nehnuteľnosti, aby sa o svoj majetok riadne starali?
-- Podľa Občianskeho zákonníka vlastník je v medziach zákona oprávnený predmet svojho vlastníctva držať, užívať, požívať jeho plody a úžitky a nakladať s nim. Avšak daňovými nástrojmi (viacnásobným zvýšením dane z nehnuteľnosti, tak, ako sa to v komentári HN píše) nemožno vlastníka nútiť zveľaďovať svoj majetok, pretože na to sú iné právne predpisy. Ak samosprávy majú ekonomické nástroje, ktorými môžu neporiadnikov tlačiť k múru, nemôže ísť o viacnásobné zvyšovanie dane z nehnuteľností, ale o niečo iné.
Podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorý sa uplatňuje od roku 2005, správca dane môže základné ročné sadzby dane z nehnuteľnosti zvýšiť len k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia, pričom výšku zvýšenia sadzby dane zákon neurčuje. Zvýšiť sadzbu dane môže správca dane buď v celej obci alebo v jej jednotlivej časti, alebo v jednotlivom katastrálnom území, v ktorých môžu byť rôzne sadzby dane pre jednotlivé druhy stavieb. Ak by správca dane rozhodol, že zvyšuje sadzby dane za zanedbané nehnuteľností, ktorými by donútil vlastníkov konať, tie by sa všetky museli nachádzať buď v jednotlivej časti obce, ktorú vymedzuje ulicou, ulicami, parcelnými číslami pozemkov a predstavovali by jeden druh stavby (napríklad rodinné domy) alebo by sa museli nachádzať v jednotlivom katastrálnom území, v ktorom tiež môže určiť rôzne sadzby dane pre jednotlivé druhy stavieb, ktoré sú uvedené v § 10 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku. Iný postup správcu dane nie je v súlade so zákonom.
StoryEditor