Nie je požiadavka obstarávateľa diskriminačná, ak od uchádzačov žiada predložiť zoznam plnenia zmlúv rovnakého alebo podobného predmetu obstarávania uskutočneného zvlášť v kalendárnom roku 2003 a 2004 s finančným obratom nad 2 milióny korún ročne? Alebo je to v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní?
-- Ustanovenie § 30 zákona o verejnom obstarávaní určuje podmienky účasti vo verejnom obstarávaní, ktorými uchádzač alebo záujemca preukazuje svoje finančné a ekonomické postavenie a technickú spôsobilosť, len ako príklady. To znamená, že obstarávateľ môže zvoliť aj iné podmienky účasti ako sú uvedené v § 30 zákona o verejnom obstarávaní, tie však musia byť stanovené primerane -- v závislosti od zložitosti a náročnosti predmetu obstarávania, zároveň musí byť zabezpečený princíp nediskriminácie. Splnením podmienok účasti súvisiacich s hodnotením finančného a ekonomického postavenia alebo technickej spôsobilosti stanovených obstarávateľom sa vytvára predpoklad, že zmluvný partner zabezpečí bezproblémové plnenie zmluvného záväzku. Posúdiť, či je spomínaná podmienka účasti vo verejnom obstarávaní diskriminačná alebo nie, je možné len priamo v súvislosti s obstarávaným predmetom obstarávania.
V prípade, ak sa domnievate, že vaše práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom obstarávateľa (napríklad aj neprimerane stanovenými podmienkami účasti vo verejnom obstarávaní), máte v zákone o verejnom obstarávaní zakotvené právo domáhať sa nápravy.
Ustanovenie § 105 zákona o verejnom obstarávaní upravuje "žiadosť o nápravu" za účelom možnosti riešenia sporov medzi účastníkmi procesu verejného obstarávania.
Úpravou uvedeného inštitútu rešpektuje zákon o verejnom obstarávaní postavenie obstarávateľov a jej prostredníctvom im poskytuje dostatočnú mieru autonómie, v rámci ktorej sú obstarávatelia oprávnení samostatne a prioritne riešiť situácie, ktoré vznikli na základe ich postupov a rozhodnutí v procese verejného obstarávania. V praxi tak má obstarávateľ v prípade pochybenia možnosť vykonať nápravu rýchlo, efektívne a bez zásahu tretích subjektov.
V ustanovení § 105 zákona o verejnom obstarávaní sú uvedené skutočnosti, proti ktorým je možné podať žiadosť o nápravu, náležitosti, ktoré musí žiadosť o nápravu obsahovať, ale aj lehoty, v ktorých musí byť žiadosť o nápravu doručená obstarávateľovi. Doručenie žiadosti o nápravu po lehote stanovenej zákonom o verejnom obstarávaní má za následok zamietnutie žiadosti žiadateľa a následne zánik práva na uplatnenie námietok.
V prípade, ak obstarávateľ nevybaví žiadosť o nápravu, resp. vybaví žiadosť o nápravu s neuspokojivým výsledkom pre žiadateľa, žiadateľ je oprávnený domáhať sa nápravy prostredníctvom ďalšieho inštitútu v rámci revíznych postupov -- uplatnením námietky podľa § 107 zákona o verejnom obstarávaní.
Ing. Eleonóra Kovácsová, ÚVO
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
StoryEditor