StoryEditor

Nové trhy rastú a kraľuje na nich priamy predaj

09.05.2005, 00:00

Výber kozmetiky z katalógu a osobná schôdzka s obchodným zástupcom zaberá predovšetkým na zákazníčky na nových, rozvíjajúcich sa trhoch. Tak to aspoň naznačujú výsledky veľkých spoločností, ktoré sa špecializujú na priamy predaj. Firmy ako Avon či Oriflame si pochvaľujú rast tržieb i ziskov v strednej a východnej Európe, Číne a Rusku.
"Trhy, ktoré považujeme za vyspelé, teda západná Európa a USA, týmto podnikom už rast obratu nezaručia. Tržby tam, naopak, klesajú. Na trhoch, ktoré sa práve teraz búrlivo rozvíjajú, je však situácia iná. Aj keď tam životná úroveň nie je ešte taká vysoká ako na Západe, záujem o kozmetiku je značný. Zákazníci pritom dávajú prednosť lacnejším, ale zároveň dostatočne kvalitným výrobkom," hovorí americká odborníčka na módu Bellindy Carletonovej.
Za pravdu jej dávajú aj údaje americkej spoločnosti Avon, zverejnené začiatkom tohto týždňa. Za prvé tri mesiace tohto roka firma vykázala 16-percentný prírastok zisku v porovnaní s tým istým obdobím predchádzajúceho roka. Celkovo to bolo 172 miliónov dolárov. Podľa týchto údajov najbúrlivejšie rástol predaj v Číne, až o 40 percent. Čínsky trh je pritom sľubným teritóriom aj pre budúcnosť. Pekinská vláda totiž opäť vydáva povolenia na tradičný predaj kozmetiky prostredníctvom obchodných zástupcov. Táto forma odbytu bola totiž v Číne od roku 1998 zakázaná. To postihlo aj firmu Avon.
Úspechy na prudko sa rozvíjajúcich trhoch slávi aj švédsky Oriflame. Jeho tržby vzrástli v prvom štvrťroku 2005 o štyri percentá na 181 miliónov eur, pričom rast ťahala najmä stredná a východná Európa.
"Naším najsilnejším trhom je Rusko a ďalšie krajiny bývalého Sovietskeho zväzu," uviedla pre Hospodářské noviny Eva Robertiová, riaditeľka pre komunikáciu českej pobočky spoločnosti Oriflame. Spomedzi ázijských krajín je potom pre Oriflame tajným tipom India. Má tam dokonca jednu zo svojich piatich tovární. (hn/gaf)

Muži na krásu vydajú miliardy

Starostlivosť o pleť a nechty či ľahký make-up už nie sú len výsadou žien. O zovňajšok dbá aj stále viac mužov -- podľa štúdie personalistov veria, že im to prinesie úspech. Neváhajú preto siahnuť hlbšie do peňaženky. Muži utratia za kozmetické prípravky asi 20 miliárd dolárov ročne. Kozmetické firmy sa predháňajú v nových radoch výrobkov určených len pre nich. Do extrému záležitosť doviedol francúzsky módny návrhár Jean-Paul Gaultier, ktorý prišiel na nápad predávať balíček dekoratívnej kozmetiky pre pánov. Obsahom kazety je púder, rúž a ceruzka na obočie. Muži sú stále častejšie aj zákazníkmi chirurgov, špecializujúcich sa na plastické operácie. (aju)

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 22:45