Už ako dieťa bola reklamou fascinovaná. S bratom tak dobre poznali reklamné spoty vo vysielaní rakúskej televízie, že sa predbiehali, kto na ich začiatku prvý uhádne, o aký produkt ide. Reklama je podľa nej vzrušujúci a zaujímavý fenomén. Sama sa ňou aj riadi. Rada si vyberá produkty, ktorých posolstvo sa jej zdá sympatické. "Na rozdiel od mnohých mojich známych to aj otvorene priznávam. V dnešnej dobe sa vplyvu reklamy vyhnúť veľmi nedá. Ani sa tomu nebránim. Ide stále o moje slobodné rozhodnutie," hovorí riaditeľka bratislavskej reklamnej agentúry CD Ogilvy & Mather Simona Bubánová.
Od umenia k reklame
Absolvovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Rok strávila na Akadémií krásnych umení v Paríži. Nemalo to však ešte nič spoločné s reklamou či biznisom, ktorým neskôr zasvätí svoj profesionálny život.
Po návrate z Francúzska sa venovala tomu, čo vyštudovala. Pripravovala koncepty v umení, sledovala jeho spoločenské a kultúrne súvislosti. Spolu s niekoľkými kolegami maliarmi vystavovala vo viacerých renomovaných galériách v Európe i Amerike.
Nejaký čas bola šéfkou protokolu v bratislavskej kancelárii prezidenta Václava Havla. Spomína na to ako na poučné obdobie. Prichádzala do kontaktu s významnými osobnosťami, od ktorých sa mohla veľa naučiť.
"Po rozpade Československa nastúpila pomerne veľká frustrácia. Krajina prestala byť zaujímavá. Zrazu z tridsiatich výstav boli len dve," pokračuje.
Veľmi vhod jej prišla ponuka pracovať ako kreatívna riaditeľka v reklamnej agentúre Mark / BBDO. Prácu v reklame, komunikáciu s masami prijala ako veľkú výzvu. "Je to umenie, ako preniesť myšlienku z hlavy jedného človeka do hláv tisícov či miliónov ľudí," hovorí.
Po zhruba dvoch rokoch sa spolu s kolegom rozhodne založiť vlastné kreatívne štúdio. V roku 1998 dostáva ponuku zastupovať na Slovensku reklamnú sieť Ogilvy & Mather. Rokovania sa predĺžia na dva roky, až kým podpíšu afilačnú zmluvu.
Dobrá nálada zlepšuje výsledky
Na otázku, či ju výtvarná akadémia pri jej budúcom povolaní nejako ovplyvnila, odpovedá, že určite áno. "Brat mi hovorí, že si všetko veľmi všímam. Áno, všímam, mám to v sebe. Šesť rokov ma učili pozorovať svet, spoločnosť, ľudí, ich správanie. Zaujímala som sa o to, ako vizuálne spracúvať realitu, pracovala som s farbami, žila estetikou," vysvetľuje.
Firemná kultúra agentúry musí podľa nej rozvíjať ducha. Agentúra žije zo zaujímavých nápadov. Marketing má byť nápaditý na každom kroku, a to tak tvorba posolstva, ako aj výber komunikačného kanála.
Výroba reklamy je tímová práca. Nové myšlienky vznikajú poväčšine na spoločných diskusiách - brainstormingoch. V tej chvíli sú si za stolom všetci rovní.
Uprednostňuje priateľské vzťahy. Vo firme presadzuje tykanie. "Snažím sa, aby naše pracovné diskusie boli zábavne. Či sa mi to darí tak, ako by som chcela, neviem. Pravdou je, že sa spolu často dobre nasmejeme," hovorí. Ako tvrdí, dobrá nálada zlepšuje pracovné podmienky a pozitívne sa odzrkadľuje na výsledkoch agentúry.
Stále si nahováram, že jedného dňa budem opäť maľovať. No stále si na to neviem nájsť čas. Hovorí výtvarníčka a manželka hudobníka Jana Kurica Simona Bubánová. Snímky hn/Štefan Laktiš |
Reklama prešla vývojom
Slovenská reklama podľa Bubánovej prešla v posledných rokoch obrovským vývojom. Smerom k profesionalizácii. "Máme už omnoho viac dobrých tvorcov. Ešte nedávno sme po nich chodili viac-menej len do zahraničia. Tento biznis naozaj stojí na osobnostiach," hovorí.
Úroveň reklamy súvisí so spoločenským vývojom, atmosférou v krajine, odráža sa na nej typ konzumenta, jeho mentalita, zvyklosti.
"Na Slovensku sa oproti okolitým krajinám vcelku darí aj veselým reklamám. Postupom času však, podobne ako je to napríklad v Nemecku, bude trh viac pragmatický. Reklama má v prvom rade predávať produkt či službu, a nie zabávať," dopĺňa.
Reklama je štandardný nástroj marketingu. Usmerňuje rozhodovanie zákazníka.
Ako pripomína Bubánová, spája sa s obrovskou zodpovednosťou. Narába totiž s veľkými peniazmi. Prílišná kreativita reklamy môže vo vzťahu k cieľom kampane pôsobiť dokonca kontraproduktívne. Niekedy sa zdá, že slúži najmä na to, aby pohladkala samoľúbe ego jej autora - kreatívca. "Je pravda, že pri tvorbe reklamy je snaha byť výrazný, zapamätateľný, odlíšiteľný. No nič, čo je nad rámec zadania, nie je správne, je to potom amatérsky prístup," hovorí.
Veľmi dôležité je v reklame dodržiavať etiku. Prehrešky proti nej sa podľa Bubánovej nakoniec vždy značke nepriaznivo vrátia a zároveň zhoršujú imidž všetkých reklamných tvorcov. Brandža sa preto snaží také správanie sama regulovať.
Ťažšie sa jej ide na pivo
Reklamný topmanažér by mal byť - ako pokračuje - predovšetkým vizionárom. Nemala by mu chýbať ani skúsenosť horkosti neúspechov. Pomáha to pri strategickom rozhodovaní, pri predchádzaní nezodpovednému konaniu. Pre reklamných šéfov je viac dôležitý obchodnícky talent ako schopnosť kresliť pekné obrázky.
Jednoduchý recept, ako získať klienta, však podľa Bubánovej neexistuje. Chce to individuálny prístup.
Sú klienti, pri ktorých hrá najdôležitejšiu úlohu cena, iní vyžadujú pochopenie celého ich podnikania, ďalší žiadajú kreativitu, prípadne agentúru oslovia vďaka dobrým vzťahom, veria dobrým referenciám.
"Nemyslím si, že ako žena mám pri rokovaniach s klientmi nejaké špeciálne výhody. Možno skôr nevýhody. Napríklad ťažšie sa mi ide večer s nimi na pivo či na panáka," dodáva so smiechom.
Má rada golf. A podľa množstva trofejí v jej kancelárii ho zrejme hrá veľmi dobre. "Som taká bojovníčka, že aj pri hre s klientom sa snažím vyhrať. A to ako správny obchodník by som asi nemala robiť," vtipkuje.
V agentúre dominujú dievčatá
Reklamný biznis charakterizuje veľká fluktuácia zamestnancov. Majú na tom leví podiel aj prechody klientov od jednej agentúry ku druhej. Často za sebou stiahnu aj pôvodný tím.
Veľa mladých ľudí bez skúseností si myslí, že práca v reklame je spôsob, ako jednoducho prísť k pekným peniazom. Prichádzajú do agentúry s presvedčením, že prácu v reklame zvládnu, veď to predsa nemôže byť nič zložité.
Na základe čoho si vyberá Bubánová nových ľudí? "Najdôležitejším kritériom je zdravý rozum. Nesmierne obdivujem múdrych ľudí, sú mi veľkou inšpiráciou," prezrádza.
Ďalšími sú správne charakterové vlastnosti, ako aj skúsenosti. "Viac ráz som už pri výbere uprednostnila šikovného človeka pred iným s praxou v reklame. To, že niekto v reklame pracoval, ešte neznamená, že svoju prácu aj skutočne vedel robiť dobre," hovorí. Má vo firme niekoľko ľudí, ktorých si prakticky od piky sami vychovali.
Aby sa vyhla nesprávnych rozhodnutiam, informuje sa o uchádzačoch u ich pôvodných zamestnávateľov. V reklamnej brandži sa už odporúčania stávajú čoraz viac pravidlom. Pomáhajú kultivovať reklamnú scénu.
V slovenskom Ogilvy & Mather s takmer štyridsiatimi zamestnancami prevažujú dievčatá. Hlavne medzi acountmi (styčnými dôstojníkmi agentúry s klientom). Má to podľa Bubánovej celkom racionálne dôvody. Ich vlastnosti. "Mám odskúšané, že sú zodpovednejšie, často vedia prejaviť väčšiu empatiu, pokoru voči svojej práci, dá sa na nich lepšie spoľahnúť, sú aj prispôsobivejšie," uzatvára Simona Bubánová.
„Myslím si, že môj imidž najviac dotvára smiech. Podľa toho ma ľudia najlepšie spoznajú,“ hovorí riaditeľka bratislavskej reklamnej agentúry CD Ogilvy & Mather Simona Bubánová. Snímka hn/Štefan Laktiš |