Kamiónovú dopravu uprednostňuje čoraz viac firiem i supermarketov. Zvýšený záujem o cestnú nákladnú dopravu využila aj súkromná firma Greg Trans v Čadci, ktorá patrí medzi významných medzinárodných prepravcov.
Z Francúzska na Slovensko
Majiteľ a konateľ firmy Grzegorz Piotr Grzegorowski začínal podnikať v doprave v polovici 80. rokov v Gdyni v Poľsku. Na začiatku to boli autobusy, neskoršie presedlal na nákladnú dopravu a začal spolupracovať s niektorými francúzskymi firmami. Niekoľko rokov preto pôsobil vo Francúzsku. "Sú tam oveľa väčšie možnosti pre malé a stredné firmy ako na Slovensku alebo v Poľsku. Dobrá legislatíva a výhodné bankové úvery už vtedy poskytovali šancu, ktorú som využil. S parterom z Francúzska a Portugalska sme založili firmu na predaj kamiónov Renault. V roku 1998 som prišiel na Kysuce a o dva roky som založil terajšiu dopravnú firmu v Čadci," hovorí Grzegorowski.
Greg Trans začínal so štyrmi kamiónmi, dnes má 52 vozidiel typu Renault, pričom majiteľ využil aj svoje styky s automobilkou. Firma vlastní aj nadrozmerné kamióny s nosnosťou do 80 ton, mraziarenské autá s topografmi, ako aj veľkoobjemové súpravy s návesmi s objemom od 100 do 120 kubických metrov. Zaoberá sa expresnými zásielkami, expedičnými a zbernými službami vo všetkých krajinách Európskej únie. Má 70 zamestnancov a ročné tržby 140 miliónov korún.
Firma má stabilných partnerov
Greg Trans si na Slovensku najprv vytypovala spoločnosti, ktoré potrebovali kamiónovú dopravu. Medzi prvými bola Gohr vo Veľkom Šariši, ktorá vyrába rôzne konštrukcie a svojich obchodných partnerov má na Slovensku i v Nemecku. Greg Trans dnes rozváža mrazené výrobky aj bratislavskej spoločnosti Radoma, francúzskej firme Pellenc dováža na Slovensko stroje na obrábanie viníc. Firma s nimi má buď ročné zmluvy alebo poskytuje svoje služby podľa ich potrieb.
Konkurencia medzi dopravnými spoločnosťami je veľká, a preto sa musia snažiť o minimalizáciu svojich nákladov. Dopravcovia sú navyše pod tlakom zmluvných sankcií nútené dodržať termíny. Preto niektoré radšej preplatia vodičom pokuty za rýchlosť, ako by riskovali vyššie pokuty za neskoré dodanie tovaru. Zvýšenie výdavkov prinesie aj zavedenie digitálnych tachografov, ktorými musia byť od mája vybavené všetky nové kamióny v EÚ. Ich vodiči budú mať povinnú prestávku 11 hodín denne. "Nedá sa vopred povedať, či tachografy zlepšia prácu dopravcom. Vyplýva to z legislatívy únie a musíme sa tomu prispôsobiť, i keď sa nám zvýšia náklady. Ušetríme na pokutách, ktoré sú v Rakúsku, Nemecku vo Francúzsku vysoké," dodáva Grzegorowski.
Prefinancovanie úverom
Firma už roky spolupracuje s Tatra bankou. "Spoluprácu s klientom sme začali v roku 2003. Po krátkej jednoročnej spolupráci sme mu pomohli prefinancovať dlhšie lehoty splatnosti prostredníctvom kontokorentného úveru. Financovanie sme firme poskytli aj napriek tomu, že jediným zabezpečením úveru boli existujúce pohľadávky firmy," hovorí Ján Rybárik, riaditeľ žilinského Obchodného centra Tatra banky. "Aktívnym využívaním elektronických služieb banky dokáže prepravca efektívne riadiť svoj cash flow, čo mu pomáha najmä v čase dokončovania firemných investícií," dodáva Rybárik.
Okrem kamiónov aj turistika
Firma Greg Tranz stavia vo Svrčinovci pri Čadci autoservis, na ktorý si vzala pôžičku práve z Tatra banky. Autoservis po dokončení poskytne služby poľským i českým motoristom, ktorí prichádzajú na Slovensko. Autoservis i motorest sú vedľa budovy bývalej colnice na hraničnom priechode s Českom. "Po jej zrušení motorest využívame pre turistický ruch, ktorý sa na Kysuciach opäť vzmáha. Je to šanca aj pre malých podnikateľov," uzavrel Grzegorowski.