StoryEditor

Tomáš Mezírka: Len dobrá vôľa dlžníka nestačí

17.01.2007, 23:00
Nový generálny riaditeľ poisťovne Atradius Tomáš Mezírka pre HN.

Šéfuje najvýznamnejšej poisťovni špecializovnej na kytie rizík spojených s pohľadávkami. Možno aj preto tvrdí, že keď požičať peniaze, tak len po získaní dôkladných informácií. Žiadneho dlžníka totiž nemôže označiť za tak spoľahlivého, aby mu poskytol úver len na základe prísľubu jeho splatenia. Našu ekonomiku považuje za veľmi perspektívnu, poistenie pohľadávok naviac stále nepovažuje za dostatočne známy produkt a tak očakáva, že záujem firiem oň bude stále narastať. Nový generálny riaditeľ poisťovne Atradius na Slovensku Tomáš Mezírka v seriáli profilov HN.

Ste šéfom spoločnosti špecializovanej na poisťovanie pohľadávok. Požičiavate aj vy niekedy peniaze?
- Požičiavam peniaze, ale s rozvahou. Mám totiž zlé skúsenosti z mladosti, keď som požičiaval len na základe dôvery, no dnes už by som sa zabezpečil. To, že sa niekto tvári na prvý pohľad príjemne a ponúka garancie, je síce pekné, ale treba mať dostatok informácií. Až po ich získaní by som niekomu požičal.

Dá sa vôbec o niektorej pohľadávke povedať, že je na sto percent bezpečná?
- Nie, nikdy. Pretože aj keď existuje vôľa dlžníka zaplatiť, nie vždy je schopný zaplatiť svoj dlh.

Máte za sebou pomerne rýchly kariérny postup, po necelých troch rokoch vo firme ste sa stali generálnym riaditeľom slovenskej pobočky.
- V oblasti poistenia pohľadávok sa však pohybujem už od roku 2001. Tento produkt ma veľmi zaujal, verím mu a považujem ho za dobrý a kvalitný. A pokiaľ človek niečomu verí, tak sa mu aj darí.

Zaradili ste sa tak do pomerne početnej skupiny českých topmanažérov pôsobiacich na Slovensku. Čím to je, že sú Česi u nás takí žiadaní?
- Myslím si, že to platí aj naopak a v Česku pôsobí veľa slovenských manažérov. Využíva sa aj absencia jazykovej bariéry, čo pre našu generáciu ešte stále platí.
Každá krajina je niečím odlišná. Lokálny tím je schopný dať do svojej práce myšlienky z miestneho trhu a mentality, no keď príde človek zo zahraničia, prinesie iný pohľad na vec, čo môže byť na prospech firmy. Dnes je to globálny trend, manažéri kolujú po svete pomaly rovnako rýchlo ako tovar a Slovensko nie je výnimkou.

Kde teda seba vidíte, povedzme, o dva roky?
- Som tu relatívne krátko, takže je to ešte veľmi predčasné hodnotiť. Ale rovnako ako každý iný mám ambície, bol by som asi zlý manažér, keby som ich nemal. Môj príchod na Slovensko vnímam ako dôveru, ktorú mi dala firma a ako významný pokrok v kariére. Ale hlavne je tu veľká možnosť učiť sa, čo je podľa môjho názoru nevyhnutné. A práve slovenský trh mi môže dať veľmi veľa nových poznatkov a skúseností.

Spomenuli ste slovenský trh. Poisťovňa Atradius má globálne takmer štvrtinový podiel na trhu v oblasti poistenia pohľadávok, aké je jej postavenie na Slovensku?
- Patríme medzi lídrov. A v budúcnosti očakávame ďalší rozvoj, pretože potenciál trhu na Slovensku je veľmi veľký. A to dokonca ešte väčší ako napríklad v Českej republike, dynamika ekonomiky je veľmi veľká, a to nám dáva ďalší priestor. Už aj preto, že znalosť tohto produktu je relatívne malá. Je pomerne mladý, začal sa objavovať len nedávno a aj jeho potreba nebola natoľko intenzívna. No s expanziou slovenských firiem do zahraničia sa postupne zvyšuje.
Chceme však poisťovať aj tuzemský obchod. Väčšina firiem na ňom funguje na základe pocitu, že pozná svojich partnerov. Môže to byť, samozrejme, vo väčšine prípadov pravda, no ako som už spomínal, aj dlžník s vôľou splatiť svoj záväzok toho nemusí byť schopný. Nikdy neviete, čo sa môže stať. Aj preto je poistenie postavené na náhodných udalostiach, ktoré sa väčšinou nedajú dopredu vôbec odhadnúť.

Nie je to spojené aj so strachom firiem poskytovať o sebe citlivé informácie potrebné na hodnotenie rizík ich obchodov?
- Je problém so zverejňovaním informácií, ktoré potrebujeme na ochranu nášho klienta a pre rozhodovanie o riziku jeho obchodného partnera. Existuje, samozrejme, zákonná úprava povinnosti zverejňovať určité informácie, tá však nie je stopercentne dodržiavaná. To je známa skutočnosť, nič sa s tým však nedeje. My, samozrejme, môžeme garantovať, že informácie, ktorými disponujeme, nebudú vďaka veľmi dobrej ochrane zneužité.

Stretávate sa však aj s prípadmi, že vás chce klient využiť len ako zdroj údajov o svojich partneroch či konkurentoch na trhu?
- Stretávame sa aj s tým. No pokiaľ neuzavrieme rámcovú zmluvu s klientom, žiadne konkrétnejšie informácie mu neposkytujeme. A navyše my iba hodnotíme klientove požiadavky. Overujeme ich a poradíme mu, či je jeho pozícia v poriadku, či si má svoju pohľadávku ďalej zaistiť alebo obmedziť angažovanosť s daným obchodným partnerom.

Kto je Tomáš Mezírka

Tomáš Mezírka pôsobí v oblasti poistenia pohľadávok päť rokov. Svoju pracovnú kariéru začal v spoločnosti Creditreform, v rokoch 2000 až 2003 pracoval v poisťovni Gerling. V poisťovni Atradius pôsobil od roku 2004 ako obchodník so špecializáciou na oblasť strojárstva a oceliarstva. V roku 2005 sa sústredil na zavedenie nového poistného produktu a v marci nasledujúceho roka sa stal obchodným riaditeľom Atradius v Českej republike. Do čela slovenskej pobočky Atradius Credit Insurance N.V. nastúpil od 1. decembra minulého roka. Okrem jej vedenia bude mať Tomáš Mezírka na starosti aj koordináciu činností Atradius Credit Insurance na Slovensku s ostatnými svetovými pobočkami.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 07:07