StoryEditor

Životné poistenie bude tento rok ťahúňom trhu

20.05.2005, 00:00
Trh poistenia v tomto roku ovplyvní viacero významných zmien. Na jednej strane ho podporí daňová úľava na životné poistenie. Opačným smerom však pôsobí minuloročná situácia v oblasti povinného poistenia áut. Takisto začnú pôsobiť nové zákony, ktoré výrazne upravia sprostredkovanie poistenia.
"Životné poistenie by sa malo stať v tomto roku ťahúňom trhu," povedal prezident Slovenskej asociácie poisťovní Roman Holček. Očakáva totiž, že tento segment by mal narásť približne o pätinu. To by malo vykompenzovať útlm v neživotnom poistení, konkrétne v poistení áut. Ak by sa tieto predpoklady naplnili, očakávané celkové príjmy poisťovní by sa mali zvýšiť o 18 percent. Vlani pritom predpísané poistné narástlo o 15 percent.

Miliardový výpadok
Výsledky za prvý štvrťrok sú rozpačité. Predpísané poistné za toto obdobie bolo 16,2 miliardy Sk, čo predstavuje medziročný pokles o 3,5 percenta. Pod to sa podpísal výpadok v povinnom poistení áut vo výške 1,5 miliardy Sk. Spôsobila to agresívna cenová politika ČSOB Poisťovne. Tá nasadila výhodné sadzby, čo posunulo príjmy v odvetví nadol. Budúcoročné podmienky pre vodičov budú definitívne známe až koncom roka. Očakáva sa pritom, že by sa mali vrátiť minimálne na úrovne spred "akciových cien". Na sadzby má vplyv aj desaťmiliardový deficit ešte zo systému zákonných poistiek. "V súčasnosti je na súde sedemsto žalôb na 3,5 miliardy Sk," skonštatoval šéf zastrešujúcej organizácie systému poistenia áut, Slovenskej kancelárie poisťovateľov, Imrich Fekete. Ak spory poisťovne prehrajú, budú musieť túto sumu zaplatiť.
Do vreciek vodičov môže zasiahnuť aj európska legislatíva. Európska smernica totiž stanovila dvojročné obdobie počas, ktorého sa musia prispôsobiť slovenské maximálne poistné sumy. Najvyššie odškodnenie na Slovensku v súčasnosti predstavuje 19 miliónov Sk pri poškodení zdravia a 5 miliónov Sk pri veci. "Tieto hranice nie sú dostačujúce. Len teraz máme v Rakúsku dva prípady, kde škoda presahuje 25 miliónov," vysvetlil Fekete. Ak nastane takáto situácia, poisťovňa si rozdiel vymáha od klienta. Novou hranicou by mal byť aspoň milión eur, teda takmer 40 miliónov Sk za osobu aj vec. Tomu sa však prispôsobia aj ceny poistenia. Poisťovne si totiž musia toto riziko zakalkulovať.

Boom životného poistenia
Počet nových zmlúv životného poistenia za štvrťrok sa v porovnaní s vlaňajškom zvýšil o polovicu. Hlavným dôvodom je možnosť odpísať si 12-tisíc Sk z daňového základu. "V ďalších mesiacoch očakávam pokles záujmu o druhý pilier, takže sprostredkovatelia sa čoraz viac budú sústreďovať na životné poistenie," vysvetlil Holček. Uzavretie novej poistky nie je jedinou alternatívou, ako získať úľavu cez poistenie. Ak už klient má životnú poistku, ktorá spĺňa potrebné podmienky, môže si uplatniť nárok na zľavu. Ak nie, tak by mal požiadať poisťovňu o úpravu zmluvy. V takomto prípade je najdôležitejším faktorom takzvaná technická úroková miera. Tá predstavuje maximálnu garantovanú mieru zhodnotenia vložených peňazí. V poslednom čase jej výška totiž klesala, v súčasnosti sa na trhu pohybuje od troch do štyroch percent. Staršie poistky majú takmer dvojnásobné úročenie. Ak má človek výhodné zhodnotenie, musí si zvážiť, či sa mu oplatí zmeniť poistku. Nové podmienky totiž zahŕňajú už nižšie výnosy. "Neodporúčam však úplné vypovedanie zmluvy a následné uzavretie novej. Poisťovňa potom kalkuluje s vyšším vekom poisteného, a to nie je pre neho výhodné," odporúčal Holček.
Sprostredkovanie pod drobnohľadom
Parlament v týchto dňoch rokuje o novom zákone, ktorý by mal stransparentniť sprostredkovanie poistenia. Platnosť by mal nadobudnúť od tohtoročného septembra. Klient pocíti účinnosť zákona na vlastnej koži už pred podpisom zmluvy. Výslovne totiž uvádza, že sprostredkovateľ musí zaznamenať požiadavky a potreby občana súvisiace s uzatváraným poistením. Takisto musí uviesť aj dôvody, na základe ktorých mu odporúča konkrétny produkt. To by malo zjednodušiť prípadné súdne spory. Doteraz sa stávalo, že uzavretie zlého poistenia sa ťažko dokazovalo. Svedectvo sprostredkovateľa stálo proti svedectvu klienta. Občan navyše ťahal za kratší koniec. Podpísal zmluvu, a tým aj súhlas s poistnými podmienkami. Zákon by mal spraviť koniec aj rozdeleniu provízie medzi klienta a sprostredkovateľa. Návrh zakazuje poskytnúť záujemcovi výhody, na ktoré nemá právny nárok. Okrem poistiek táto praktika funguje najmä pri podpisoch zmlúv do druhého piliera.

Predpísané poistné vybraných slovenských poisťovní za 1 štvrťrok 2005 (v tis.Sk)
  celkovo  zmena (v %) neživotné poistenie zmena (v %) povinné zmluvné poistenie 1, zmena (v %) životné poistenie zmena (v %)
Allianz - Slovenská poisťovna 6 413 245 -17,2 5 080 276 -20,8 3 057 487 -25,5 1 332 969 0,42
Kooperativa 3 628 077 5,2 2 866 673 2,4 1 699 994 -9,9 761 404 17,7
Česká poisťovňa - Slovensko 1 042 840 -5,6 888 769 -11,3 488 664 -19,3 154 071 51,1
Amslico AIG 872 056 3,2 22 830 4  -  - 849 226 3,2
ČSOB Poisťovňa 634 252 94,1 447 089 216,9 382 553 508,6 187 163 0,08
ING Životná poisťovňa 581 945 7,8  -  -  -  - 581 945 7,8
Uniqa 549 856 27,7 383 921 10,8 95 817 -4,2 165 935 97,2
Komunálna poisťovňa 447 969 -45,3 419 269 -48,3 265 202 -53,3 28 700 270,8
Generali  432 962 4,8 237 307 -7,4 66 781 -19,5 195 655 25,1
Poisťovňa SLSP 2, 373 743  -  -  -  -  - 373 473  -
Kontinuita 332 200 50,3 4 527 67,6  -  - 327 673 50,1
Wüstenrot poisťovňa 238 345 101,2 160 084 213,7 110 119 2 - poznámka pod čiarou 78 261 16,1
Union 204 814 -5,5 124 005 -12,9  -  - 80 809 8,7
Celý trh 16 211 127 -3,3 10 931 045 -11,1 6 166 685 -16,8 5 280 082 17,9
1, ako súčasť neživotného poistenia
2, Poisťovňa nebola zahrnutá v minuloročných údajoch
Zdroj: SAP
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 07:53