"Aj v Maďarsku bol veľký pomer rokovacích konaní bez zverejnenia," vysvetľuje predseda rady Lajos Berényi. "Priaznivejší stav sa podarilo dosiahnuť vďaka novelizácii zákona pred niekoľkými rokmi, keď sme v zákone zakotvili, že ak si niekto zvolí metódu rokovacieho konania bez zverejnenia, musí to oznámiť predsedovi rozhodcovskej komisie. Ak sa predsedovi zdá, že zadanie nezodpovedá zákonným normám alebo nie je splnená podmienka použitia metódy, z vlastného podnetu nariadi kontrolu." Obstarávatelia si v Maďarsku vo väčšej miere uvedomujú, že sa neoplatí obchádzať zákon, pretože to veľmi rýchlo vyjde najavo. Preto sa snažia aplikovať priame zadanie len v odôvodnených prípadoch.
Oproti slovenským pravidlám je tam ďalší výrazný rozdiel: po uzavretí zmluvy je obstarávateľ povinný do piatich dní oznámiť výsledok verejného obstarávania. U nás je takáto povinnosť do 48 dní po uzavretí zmluvy.
Podľa slovenského zákona sa proces verejného obstarávania ukončí podpisom zmluvy. V Maďarsku je to inak. "Obstarávateľ je povinný oznámiť aj plnenie zmluvy, a takisto aj uzatváranie dodatkových zmlúv. Takto sa verejné obstarávanie dá kontrolovať aj po uzavretí zmluvy. Otázkou je, či bolo uzavretie dodatku odôvodnené. Ak k uzavretiu dodatku nedošlo z chyby obstarávateľa, ale musela byť podpísaná pre nepredvídané okolnosti, to treba vydokladovať, zdôvodniť. Ak pri kontrole zistíme závažné porušenia zákona, udelíme pokutu, respektíve prípad odovzdáme Najvyššiemu kontrolnému úradu," dodáva Berényi.
Výšku pokuty určuje podľa závažnosti porušenia zákona rozhodcovská komisia. Pokuta môže dosiahnuť aj 30 percent zmluvnej ceny (u nás je to maximálne 5 percent). Najväčšia pokuta však je, ak rada nariadi zrušiť súťaž, pretože v tom prípade musí obstarávateľ vypísať novú.
V Maďarskej republike sa veľa diskutuje o hospodárnosti vo verejnom obstarávaní. Úsporu v štatistikách nevykazujú, pretože to nepokladajú za dôležitý fakt. Vo verejnom obstarávaní im ide predovšetkým o dodržanie hospodárskej súťaže, eliminovanie korupcie a dodržanie transparentnosti. Tieto javy prinášajú so sebou predraženie obstarávania prinajmenšom o administratívne náklady. Ale pokladajú za oveľa dôležitejšie - a to je práve podstata verejného obstarávania -, aby bol čo najmenší priestor na korupciu a obchádzanie súťaživosti. Skutočná úspora sa môže vykázať len pri centralizovanom obstarávaní, kde sa vďaka množstvovým zľavám dá dosiahnuť zhruba 20-percentná úspora.
Rozdiely medzi maďarskou a slovenskou praxou | ||
Maďarsko | Slovensko | |
Kompetentný úrad | Rada verejného obstarávania od roku 1995 | Úrad verejného obstarávania od roku 2000 |
Pomer transparentných a menej transparentných metód | 80:20:00 | 48:42:00 |
Povinnosť oznámenia výsledku | Do 5 dní po uzatvorení zmluvy | Do 48 dní po uzatvorení zmluvy |
Maximálna výška pokuty | 30 % zmluvnej ceny | 5 % zmluvnej ceny |
Zdroj:Úrad pre verejné obstarávanie |