StoryEditor

V Maďarsku viac transparentnosti

04.08.2005, 00:00
Rada verejného obstarávania existuje v Maďarskej republike od roku 1995. Jej predsedom je od začiatku Lajos Berényi. Rada je nezávislým orgánom ústrednej štátnej správy, podlieha parlamentu. Vedenie pozostáva z 19-člennej rady na čele s predsedom. Aparát tvorí zhruba 80 zamestnancov. Európska únia hodnotila nezávislosť rady veľmi pozitívne, s tým, že keby podliehala vláde, nedokázala by si udržať svoju nezávislosť v takej miere ako pod parlamentom. Aj v Maďarsku riešia vo verejnom obstarávaní aktuálne podobné otázky ako na Slovensku. I keď treba zdôrazniť, že transparentné metódy (verejná súťaž a užšia súťaž) tu veľmi prevažujú - až 80 percent - oproti menej transparentným (rokovacie konanie so zverejnením a bez zverejnenia) - iba 20 percent. U nás je tento pomer 48 ku 42.
"Aj v Maďarsku bol veľký pomer rokovacích konaní bez zverejnenia," vysvetľuje predseda rady Lajos Berényi. "Priaznivejší stav sa podarilo dosiahnuť vďaka novelizácii zákona pred niekoľkými rokmi, keď sme v zákone zakotvili, že ak si niekto zvolí metódu rokovacieho konania bez zverejnenia, musí to oznámiť predsedovi rozhodcovskej komisie. Ak sa predsedovi zdá, že zadanie nezodpovedá zákonným normám alebo nie je splnená podmienka použitia metódy, z vlastného podnetu nariadi kontrolu." Obstarávatelia si v Maďarsku vo väčšej miere uvedomujú, že sa neoplatí obchádzať zákon, pretože to veľmi rýchlo vyjde najavo. Preto sa snažia aplikovať priame zadanie len v odôvodnených prípadoch.
Oproti slovenským pravidlám je tam ďalší výrazný rozdiel: po uzavretí zmluvy je obstarávateľ povinný do piatich dní oznámiť výsledok verejného obstarávania. U nás je takáto povinnosť do 48 dní po uzavretí zmluvy.
Podľa slovenského zákona sa proces verejného obstarávania ukončí podpisom zmluvy. V Maďarsku je to inak. "Obstarávateľ je povinný oznámiť aj plnenie zmluvy, a takisto aj uzatváranie dodatkových zmlúv. Takto sa verejné obstarávanie dá kontrolovať aj po uzavretí zmluvy. Otázkou je, či bolo uzavretie dodatku odôvodnené. Ak k uzavretiu dodatku nedošlo z chyby obstarávateľa, ale musela byť podpísaná pre nepredvídané okolnosti, to treba vydokladovať, zdôvodniť. Ak pri kontrole zistíme závažné porušenia zákona, udelíme pokutu, respektíve prípad odovzdáme Najvyššiemu kontrolnému úradu," dodáva Berényi.
Výšku pokuty určuje podľa závažnosti porušenia zákona rozhodcovská komisia. Pokuta môže dosiahnuť aj 30 percent zmluvnej ceny (u nás je to maximálne 5 percent). Najväčšia pokuta však je, ak rada nariadi zrušiť súťaž, pretože v tom prípade musí obstarávateľ vypísať novú.
V Maďarskej republike sa veľa diskutuje o hospodárnosti vo verejnom obstarávaní. Úsporu v štatistikách nevykazujú, pretože to nepokladajú za dôležitý fakt. Vo verejnom obstarávaní im ide predovšetkým o dodržanie hospodárskej súťaže, eliminovanie korupcie a dodržanie transparentnosti. Tieto javy prinášajú so sebou predraženie obstarávania prinajmenšom o administratívne náklady. Ale pokladajú za oveľa dôležitejšie - a to je práve podstata verejného obstarávania -, aby bol čo najmenší priestor na korupciu a obchádzanie súťaživosti. Skutočná úspora sa môže vykázať len pri centralizovanom obstarávaní, kde sa vďaka množstvovým zľavám dá dosiahnuť zhruba 20-percentná úspora.

Rozdiely medzi maďarskou a slovenskou praxou
  Maďarsko Slovensko
Kompetentný úrad Rada verejného obstarávania od roku 1995 Úrad verejného obstarávania od roku 2000
Pomer transparentných a menej transparentných metód 80:20:00 48:42:00
Povinnosť oznámenia výsledku Do 5 dní po uzatvorení zmluvy Do 48 dní po uzatvorení zmluvy
Maximálna výška pokuty 30 % zmluvnej ceny 5 % zmluvnej ceny
Zdroj:Úrad pre verejné obstarávanie
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
03. máj 2024 15:35