Dreamstime
StoryEditor

Nepáči sa vám vianočný darček? Môžete ho vrátiť

22.12.2017, 10:01
Autor:
(red)(red)
Často sa chceme zbaviť darčeka, ktorý sme si našli pod vianočným stromčekom. Dôvody prečo, sú rôzne.

Darček chceme vrátiť z rôznych dôvodov. 

Buď sa darček nepáči, alebo sa rodičia či partneri netrafili do správnej veľkosti, farby či strihu oblečenia. Alebo ste našli vec, ktorá nefungovala. Mnohé obchodné domy umožňujú vrátiť tovar do niekoľkých dní a hneď vrátia peniaze. I keď im to žiaden zákon neprikazuje a je to len dobrovoľné. Medzi sviatkami je na to tá pravá chvíľa.

,,Ak chce zákazník vrátiť tovar zakúpený v Tescu, či už z dôvodu reklamácie, výmeny alebo vrátenia tovaru ako nevhodného darčeka, musí vždy predložiť platný nákupný doklad," informuje Eva Českovská z Tesca. ,,S tovarom tiež vždy musí vrátiť všetko, čo bolo súčasťou jeho balenia - záručný list, návod, batériu, a pod. Výrobok nesmie byť použitý a vykazovať charakteristiky súvisiace s použitím, nesmie mať žiadne viditeľné znaky poškodenia. Musí byť s visačkami a štítkami na pôvodnom mieste. Tovar je možné vymeniť aj za iný tovar, alebo požiadať o vrátenie peňazí v rámci služby "Záruka vrátenia peňazí"."

Hotovosť môže zákazník požadovať iba na tovar, ktorý v Tescu skutočne preukázateľne zakúpil. Služba nie je časovo obmedzená, ale musia byť splnené podmienky pre vrátenie peňazí. Zákazník môže výrobok vrátiť v ktoromkoľvek Tesco obchode v rámci Slovenskej republiky, s ohľadom na predávaný sortiment v danom obchode. Na niektoré konkrétne výrobky sa služba "Záruka vrátenia peňazí" nevzťahuje (čerstvé potraviny, hygienické potreby, spodná bielizeň, vianočné a veľkonočné, príp. iné sezónne produkty, atď)."

Jedna vec je vrátiť nevyhovujúci darček, druhá, ak pod stromčekom zistíte, že je pokazený. Nezostáva nič iné, len ho reklamovať. Lehota vybavenia reklamácie je asi už všeobecne známa. Nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty máte nárok buď na vrátenie peňazí alebo výmenu tovaru. Ale k tomu, aby ste mohli reklamovať darček, musíte mať od neho účet. Zákon nestanovuje, aký doklad musíte ukázať. Výpis z bankového účtu, prípadne z doklad z platobného terminálu však v takomto prípade nepostačuje, pretože z neho nie je možné určiť, o aký výrobok ide a často ani to, kde bol výrobok zakúpený. V Občianskom zákonníku sa uvádza že, ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe, avšak na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list).

Veľa ľudí nakupuje darček cez e-shopy. Tam máte možnosť vrátiť tovar do 14- tich dní. Platí to aj na nákupy prostredníctvom telefónu, zásielkového a podomového predaja. No nevzťahuje sa to na všetky tovary a služby. Napríklad inde v štátoch Európskej únie môžete vrátiť tovar a získať späť plnú sumu z akéhokoľvek dôvodu. Stačí aj len keď na neho zmeníte názor.

Ako to funguje cez e- shop? Obchodníka musíte informovať, nestačí len tovar poslať naspäť. Väčšina zasiela vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy. Tovar nesmie byť použitý. Túto lehotu treba dodržať a je dobré, ak tovar vraciate poštou, zaslať potom obchodníkovi fax alebo iný doklad, že ste nepresiahli lehotu 14- tich dní. A takisto predávajúci musí poslať peniaze do 14- tich dní odvtedy, kedy od vás dostal oznámenie o reklamácii. Teda všetky platby od vás - kúpnu cenu, náklady na dopravu, dodanie a poštovné...

Ak však chcete reklamovať tovar zakúpený v e-shope, pretože zistíte, že má nejakú vadu, mali by ste pamätať, že...

  • treba ho zabaliť a priložiť k nemu sprievodný list s s odôvodnením, kontaktnými údajmi, kópiou dokladu o zaplatení či záručným listom

  • pôvodný obal ani škatuľu netreba, obal nie je súčasťou tovaru. Táto podmienka platí len v prípade, že obal je neoddeliteľnou súčasťou produktu alebo je bez obalu nepredajný.
  • vždy trvajte na písomnom potvrdení o reklamácii, kde bude uvedená chyba a presne popísaná požadovaná náprava – oprava, výmena, uplatnenie zľavy alebo odstúpenie od zmluvy .
  • účtenku nepotrebujete, ak viete kúpu výrobku dokázať iným spôsobom, napríklad výpisom z účtu, v krajnom prípade čestným vyhlásením. S účtenkou však proces prebehne jednoduchšie.
  • ak e-shop uzná reklamáciu, hradí aj poštovné, no týka sa to najnižších nutných nákladov.
    aj keď ste tovar kúpili v zľave, na vašich spotrebiteľských právach to nič nemení. Nemožno však tovar reklamovať z rovnakého dôvodu, pre ktorý bola znížená cena.
  • ak reklamujete trikrát rovnakú chybu, štyrikrát rôznu chybu alebo tri rôzne chyby naraz, máte nárok na vrátenie peňazí.
  • záručná doba neplynie počas doby vybavovania reklamácie. Po vybavení reklamácie začína plynúť nová záručná lehota iba v prípade, ak vám tovar vymenia za nový. To isté platí aj pre vymenené súčiastky.
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
16. apríl 2024 13:51