HN Archív
StoryEditor

Ktorý byrokratický nezmysel podnikatelia najviac nenávidia? Pozrite sa

30.12.2017, 07:56
Autor:
red, runred, run
Aj na vyslovené nezmysly treba mať úradný lajster. Ukázala to anketa Byrokratický nezmysel roka 2017, ktorú organizuje Združenie mladých podnikateľov Slovenska.

Výber byroabsurdít bol aj v tomto roku pestrý. Podnikatelia zaslali 39 námetov, z ktorých zástupcovia podnikateľských organizácií vybrali online hlasovaním desať. „Za šesť rokov existencie ankety Byrokratický nezmysel podnikatelia nominovali takmer 300 absurdít. V tomto ročníku dominovali najmä námety súvisiace s elektronizáciou verejnej správy a regulácie rezortu práce a sociálnych vecí,“ konštatuje predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska Ján Solík. „V najnovšej várke byrokratických nezmyslov, ktorú predstavuje desiatka nominácií za rok 2017, sa nachádza celé spektrum chronických problémov verejného sektora. Tie sa každoročne opakujú vždy v novej podobe: zbytočné chodenie podnikateľov na úrady, zbytočné obmedzenia a povinnosti, nefungujúce služby,“ dopĺňa prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Oravec.

Prvé miesto

O víťazovi rozhodlo online hlasovanie, ktoré prebiehalo od 4. do 27. 12. 2017 a zapojilo sa doň 1 139 respondentov. Byrokratickým nezmyslom roka 2017 sa tak stala povinnosť podnikateľov pýtať si od úradov povolenie, ak chcú darovať zamestnancovi využiteľný odpad, akým je napríklad drevená paleta či sud. Navyše je potrebné pri tejto žiadosti zaplatiť kolok vo výške 11 eur. Táto povinnosť získala 25 percent hlasov a stala sa jednoznačným víťazom.
„Už vlani boli medzi nomináciami viaceré absurdné povinnosti vyplývajúce zo zákona o odpadoch. Žiaľ, druhé miesto vo vlaňajšom ročníku ankety plus niekoľko noviel v uplynulých mesiacoch nestačilo na to, aby úradnícke nezmysly z tejto časti legislatívy vymizli a odpadová legislatíva boduje opäť,“ dodáva Solík.

Druhé miesto

Na druhom mieste s 18 percentami skončila povinnosť firiem ohlasovať svoje podnikateľské priestory Úradu verejného zdravotníctva. Týka sa akýchkoľvek podnikateľských priestorov a viaže sa na firmu, nie na samotný priestor. Ak by mal podnikateľ viacero firiem, ktoré využívajú jednu kanceláriu, musí za každú firmu zaslať samostatný návrh a zaplatiť samostatný poplatok 50 eur. Rovnaký postup platí aj v prípade, ak by sa presťahoval do inej kancelárie v tej istej budove.

Tretie miesto

Tretiu priečku v rebríčku tohtoročných byrokratických absurdít obsadilo s viac ako 13 percentami nezmyselné obmedzenie činností, ktoré je možné vykonávať formou dohôd. Zákonník práce zakazuje uzatváranie dohôd (dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej práci študentov) na činnosti, ktoré sú predmetom ochrany podľa autorského zákona. Zamestnávateľ nesmie tieto dohody legálne využívať, ak má byť hlavnou pracovnou náplňou práce autorsky chránená činnosť ako programovanie, grafické práce, práce s textom a iné. Táto regulácia pochádza ešte z čias Československa, pričom v Česku ju dávno zrušili.

Ďalšie priečky

Medzi povinnosťami, ktoré bodovali, bol aj ďalší problém, ktorý napriek novelizácii legislatívy nebol vyriešený. Ide o nadmerné zaťažovanie zamestnávateľov exekútormi, ktorí pod hrozbou pokút požadujú množstvo podkladov o ich zamestnancoch a v podstate presúvajú na iné subjekty svoju prácu, za ktorú inkasujú platby. V tohtoročnom rebríčku sa ocitli aj dve povinnosti súvisiace s elektronickými službami štátu. Jednou je nemožnosť prihlásiť sa do e-schránky v prípade, ak podnikateľ mení občiansky preukaz (napríklad pri strate či krádeži), ďalšou komplikované elektronické formuláre pri zakladaní živností, v ktorých úrady vyžadujú uvádzať napríklad aj to, koľko má elektronický formulár listov.

Kedy príde zlepšenie

„Lepšia regulácia a odstraňovanie nezmyselnej byrokracie je beh na dlhé trate. Pre zlepšenie stavu však nestačí fungujúce Centrum lepšej regulácie a metodický rámec pre skúmanie dopadov legislatívy, ktorý je dnes už v teoretickej rovine celkom dobrý. Hlavnú úlohu v tomto procese hrajú podnikatelia a podnikateľské organizácie. Možnosť zúčastňovať sa konzultácií ešte pred samotnou prípravou regulácie, prezentovanie skutočných životných situácií, ponuka dát pre výpočet regulačného zaťaženia je to, čo môže pomôcť zníženiu počtu regulačných nezmyslov,“ dopĺňa Marián Letovanec zo Slovak Business Agency.
Byrokratický nezmysel je anticena pre legislatívne opatrenie komplikujúce život podnikateľom. Vyhlasovateľom ankety je Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Odborným garantom je Združenie podnikateľov Slovenska. Odborným konzultantom je Centrum lepšej regulácie Slovak Buisness Agency a partnermi sú Republiková únia zamestnávateľov a portál Podnikajte.sk.

01 - Modified: 2020-04-24 08:54:01 - Feat.: - Title: Veľké porovnanie štátnych príspevkov na zamestnanca určených na záchranu biznisu 02 - Modified: 2020-03-14 16:57:52 - Feat.: - Title: Koronavírus a dane: tri odporúčania pre podnikateľov 03 - Modified: 2019-12-29 05:44:02 - Feat.: - Title: Vyhlásili byrokratický nezmysel roka. Víťazom je zastaralý predpis 04 - Modified: 2018-02-04 19:52:20 - Feat.: - Title: Ste začínajúci podnikateľ a potrebujete peniaze? Pozrite si, odkiaľ ich môžete získať 05 - Modified: 2017-08-21 14:23:41 - Feat.: - Title: Chcete podnikať v Rakúsku? Vaše otázky zodpovedala expertka
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 06:35