Sú fajn, filmy, od ktorých človek nič nečaká, vlastne pri nich chce len stráviť čas a ony ho príjemne prekvapia. Tak by sa dal charakterizovať Hitch: Liek pre moderného muža, ak by to bolo treba urobiť jednou vetou. Hitch: Liek pre moderného muža je romantická komédia o profesionálnom "baličovi" a bulvárnej novinárke, ktorých spája len to, že neveria na lásku, naozajstnú, spontánnu, bez záruk. Úspech filmov tohto druhu vždy do veľkej, možno dokonca do rozhodujúcej, miery závisí od chémie, ktorá vznikne medzi predstaviteľmi hlavných úloh. Žiadna z veľkých romantických komédií by nebola taká dobrá, taká zaláskovaná, taká gýčovito sladučká, ak by to v nej medzi hercami stvárňujúcimi svoje postavy neiskrilo. Medzi hercami, nie medzi postavami. Audrey Hepburnová a Gregory Peck v Prázdninách v Ríme, Richard Gere a Julia Robertsová v Pretty Woman, Danny Glover a Mel Gibson v Smrtonosnej pasci. Hitch: Liek pre moderného muža taký však nie je, skôr naopak, on je tou výnimkou, čo potvrdzuje pravidlo. Medzi Willom Smithom a Evou Mendesou chémie niet, iskrilo by to medzi nimi hádam len vtedy, ak by sa obaja držali drôtu vysokého napätia. Ale o tom neskôr.
On je poradca vo veciach vzťahov, vytvára zápletky, vytvára priestor, aby sa dvaja ľudia mohli do seba zamilovať. Neverí na lásku, lebo ju "vytvára". Ona je bulvárna novinárka, cynická, ostrieľaná. Vedie spoločenskú rubriku v novinách, striehne na lásky slávnych vediac, že dlho nevydržia, ale ľudí zaujímajú. Tiež neverí na lásku, na romantiku, na vzťahy dvoch, čo sa "ľúbia". Zídu sa, zahľadia do seba, ale obaja neveria, že to môže vyjsť. Vlastne veria, ale len do chvíle, keď sa kvôli nedorozumeniu rozhádajú. Zákonitosti žánru romantickej komédie síce nedovolia, aby im to nakoniec nevyšlo, ale ak by kvalita filmu závisela len od nich, Hitch by v žiadnom prípade nebol príjemným prekvapením a vydarenou romantickou komédiou už vôbec nie. Smithovi a Mendesovej totiž divák ani na okamih neuverí. Niet čomu uveriť. Sú rovnakí, chýba medzi nimi kontrast, určite nie sú priťahujúcimi sa protikladmi. Napriek tomu všetkému je však Hitch vydarenou romantickou komédiou, veľmi príjemným prekvapením. Nedostatky nosnej romantickej zápletky totiž bohato nahrádzajú sekundárne príbehy a epizódy z osobného i profesionálneho života oboch hlavných hrdinov, ba čo viac, ony sú i nositeľmi vtipu. Skutočným diváckym pôžitkom je sledovanie Hitcha, profesionálneho dohadzovača, ale hlavne jeho nového klienta Alberta, stvárneného vynikajúcim Kevinom Jamesom. Albert je figúrka, tučko, sympaťák s fascinujúcou osobnosťou. Outsider na prvý aj každý ďalší pohľad. Obeť, ktorá si nehodí mašľu len kvôli tomu, že by sa jej určite rozviazala a mala by o ďalšiu traumu viac. Albert už dlho, osudovo, platonicky miluje miestnu celebritu Allegru. Je zúfalý, tak si najme Hitcha, ktorý jediný mu dokáže pomôcť získať Allegrino srdce. Hitch je odborník, Albert a Allegra onedlho tvoria pár. Nepravdepodobný, absurdný, nádherný. A divák im to z srdca praje, teší sa s nimi, verí im. A to robí z Hitcha to príjemné prekvapenie, tú vydarenú komédiu. Allegra je krásna, je fajn, ale Albert, či skôr Kevin James, je ten, kto drží celý film na svojich majestátnych pleciach. Keď sa vytratí z obrazu, v kine akoby zažli, všetka poézia je preč. Herec, scenárista a producent, ktorý sa do širšieho povedomia dostal vďaka seriálu Dvaja z Queens (uvádzaný kdesi v telke aj na Slovensku) podáva v Hitchovi svoj životný výkon. Vo filme dosiaľ veľa vody nenamútil, treba však dúfať, že ešte namúti. Vidieť ho v Hitchovi je požitok, je to dokonca dôvod, prečo na film zájsť znova.
Hitch: Liek pre moderného muža, Hitch. USA 2005, 115 min.
Réžia: Andy Tennant
Scenár: Kevin Bisch
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: George Fenton
Hrajú: Will Smith -- Alex "Hitch" Hitchens, Eva Mendesová -- Sara, Kevin James -- Albert, Amber Vallettaová -- Allegra Coleová
StoryEditor