StoryEditor

Roman Sviták: Riešte problémy svojich zákazníkov

22.12.2004, 23:00

Vybrali ste si s tímom ľudí na čele s Milanom Brunátom - riaditeľom nakladateľstva GRADA - segment trhu, ktorý je silne obsadený. Po roku 1989 vznikli stovky nakladateľstiev a aj výrobky pre manažérov sa zdali pre mnohých perspektívne. Neskôr sa zmenilo aj podnikateľské prostredie. Ako tento vývoj spätne vnímate?
- Z trhu odišlo veľa podvodníkov a dobrodruhov, ktorí, napríklad, odobrali naše knihy a nenávratne zmizli. Prostredie sa kultivovalo, platobná morálka sa zlepšila. Neznamená to však, že by klesla konkurencia. Skôr na naopak.

Ako sa prejavuje?
- Pokiaľ ide o odbornú literatúru, ale aj plánovacie systémy ADK, naozaj je boj na trhu tvrdší. Pri systémoch ADK a výrobkov pre manažérov, ako napríklad aktoviek či príručných cestovných tašiek, kde pred rokom 1989 toho veľa nebolo, vstúpilo na trh veľa firiem vrátane zahraničných. Navyše sa objavili elektronické plánovacie systémy. Pri knihách je silnejšia konkurencia daná tým, že do oblasti odbornej literatúry vstupujú aj ďalšie subjekty, ktoré sa predtým zameriavali skôr na beletriu.

Máte na to nejaké vysvetlenie?
- Trh beletrie je pod tlakom nového štýlu života. Ľudia si už v nedeľu nesadajú k románom či poviedkam. Sú tu počítačové hry - a nielen pre tých najmladších. Na trhu sú požičovne videokaziet, DVD, fitnescentrá, viac sa cestuje... Z tohto hľadiska má odborná literatúra lepšiu perspektívu, pretože tlak na nové vedomosti skôr narastá. A plánovacie systémy? V uponáhľanom čase stále viac ľudí chápe, aké dôležité je s časom hospodáriť. Preto som presvedčený, že aj keď je na trhu stále viac konkurencie, zvolili sme si zaujímavý a perspektívny segment.

Udržanie si postavenia na trhu vyžaduje byť stále o krok vpred. Pri knihách si to dokážem predstaviť. Vznikajú nové myšlienky, odbory... Ale plánovací systém či doplnky pre manažéra?
- Nemyslite si. Aj tam je badateľný vývoj. Vezmime si plánovací systém, s ktorým je spojený odbor, nielen pre manažérov veľmi dôležitý - time management, teda riadenie času. Dnes už hovoríme o jeho štvrtej generácii, ktorá nestavia len na práci, úspechoch na tomto poli, ale aj na zdraví a rodine a na ďalších rolách človeka - ako otca či matky, pracovníka, zamestnanca, podnikateľa, reflektuje jeho spoločenskú rolu. Aj naše systémy, ktoré si niekedy ľudia zamieňajú s diármi, čo je úplne nepochopenie, sa menia. Musia napríklad odrážať nové poznatky v oblasti psychológie.

Môžete uviesť príklad?
- Tak napríklad novou súčasťou nášho systému a ďalšou jeho pridanou hodnotou sú okrem iného aj rôzne balíky know-how. Napríklad múdre desatorá. Alebo balíček myšlienkovej mapy. Alebo malý kurz a pomôcky na zvládnutie samoriadenia alebo stresu či vlastného hnevu. Samozrejme pri ďalších pomôckach, ale aj plánovacích systémoch, sa prejavujú ďalšie vplyvy - treba napríklad zvoliť správny materiál, objavujú sa ďalšie výrobky, ako sú puzdrá na palmotopy či organizéri...

A čo sa vyžaduje pri knihách?
- Ako si udržať postavenie? To je to najťažšie a je to súčasťou know-how firmy. Ale rozhodne k nemu patrí sledovanie vývoja vo svete. Čo nové sa objaví na tom stojí odborná literatúra - na včasnosti, ale aj na schopnosti dať čitateľom knihu jasne štruktúrovanú, ktorá uľahčuje pochopenie problému či novej technológie. To je predovšetkým vec kvalitných autorov a redaktorov. A potom je tu všeobecný problém - vnútorný: napríklad fungujúca komunikácia vo vnútri firmy, výber a rozvoj zamestnancov, ich motivácia.

Hovoríte o zamestnancoch, ale aj o autoroch. Odlišuje sa práca vo vašich odboroch od ostatných?
- Aj v učebniciach manažmentu renomovaných zahraničných škôl, ako je napríklad Harvard, nájdete, že nakladateľské rozhodovanie patrí k tým najviac intuitívnym. Rozhodnutie o cieľovej skupine, jej špecifikácii, vhodnom náklade - k tomu existuje minimum empirických podkladov. O to viac všetko záleží na výbere a výchove pracovníkov a ich úspechu pri ovplyvňovaní autorov. Hlavná zodpovednosť tu leží na bedrách šéfredaktorov ako hlavných manažérov jednotlivých odborov.

A čo marketingové prieskumy?
- Trh je pomerne obmedzený. Keby ste si chceli urobiť pri náklade dvoch či troch tisíc kusov odbornej knihy hĺbkovú analýzu trhu, potom by kniha stála tri tisícky a nikto by ju nekúpil. Navyše musíme reagovať rýchlo, rýchlejšie a kvalitnejšie ako konkurencia. A ako sme už hovorili, tá je v každom odbore.

Vráťme sa ešte k ľuďom. Ich konanie je nesmierne dôležité. Existujú aj z vášho odboru príklady, keď autor odovzdá rukopis, ale peniaze už nikdy neuvidí. Alebo zamestnanec z firmy odíde a pretiahne aj autorov. Ako vnímate tieto skutočnosti?
- To je otázka etiky. Aj keď vlastne nie vždy. Ak dá autor svoj text nejakému začínajúcemu alebo "garážovému" nakladateľovi, samozrejme sa honorára nemusí dočkať. Ale dúfam, že dnes už to nie je vo väčšine prípadov otázka etiky, ale jednoducho neskúsenosti, zlého hospodárenia podnikateľa. Je tiež plne v kompetencii autora rozhodnúť, komu rukopis ponúka, aké riziko to môže priniesť. Myslím si, že kvalitné firmy v našej branži by niečo podobné nepripustili. Už sme predsa niečím prešli, niečo sme vybudovali a máme teda aj čo stratiť. Človek sa správa inak ako ten, čo je na začiatku a je schopný "ísť cez mŕtvoly".

A čo druhý prípad?
- To je, bohužiaľ, neetické správanie sa. V Česku ešte nemáme tento problém dostatočne právne vyriešený. A také prípady sa stávajú. Navyše konkurenčná doložka s vysokým odstupným sa stala po poslednej zákonnej úprave pre zamestnávateľov prakticky bezcennou. V Nemecku je to predsa len o čosi iné, tam si už niekto, komu záleží na jeho budúcnosti, nedovolí niečo spreneveriť. Na rozdiel od nás tam v praxi naozaj fungujú iné nástroje, ako sa domôcť práva. Sú tu však aktuálnejšie problémy.

Aké?
- Napríklad vykrádanie obrázkov z knižiek, teda porušovanie autorského zákona. Ale aj častí textu. Právne to je možné stíhať, ale väčšinou sa to zatiaľ neoplatí. Súdy pracujú pomaly, sú drahé a sumy, o ktoré ide, sú relatívne malé. Hoci aj tu sa situácia pomaly zlepšuje. Stále tiež existujú autori, ktorí sú schopní a ochotní v podstate rovnaký text - s malými úpravami - napísať pre troch či štyroch nakladateľov. V našom nakladateľstve je však aj toto len okrajový problém. Vytvorili sme si silný okruh kmeňových autorov, aby sme sa tomu, pokiaľ je to možné, vyhli. A vítame ďalších autorov. Na trhu je stále viac ľudí, ktorí píšu a majú čo napísať. Po roku 1989 tu nebol, až na malé výnimky, skoro nikto. Samozrejme, záleží, ako autor vníma nakladateľa. Hodnotí ho podľa jeho histórie, či už má nejaké skúsenosti a fakt, že jedno nakladateľstvo predá dvakrát viac ako druhé, o niečom svedčí. Teda si myslím, že máme silnú pozíciu.

Ročne produkujete skoro tristo noviniek vo vyše dvadsiatich odboroch asi v päťdesiatich edičných radoch. Plánovacie systémy sa síce pripravujú celý rok, ale predávajú sa v podstate počas niekoľkých mesiacov na prelome roku. Aký máte recept na efektívnosť?
- Firma potrebuje byť pružná, aby reagovala na zmeny na trhu. Pritom nesmie byť "nafúknutá", pretože by neuniesla náklady na mnoho zamestnancov. Nakladateľstvo má okolo 60 stálych zamestnancov, ktorí sú zodpovední za vzťahy s externými spolupracovníkmi, s ktorými pracujeme vždy, keď potrebujeme. Dnes ich je okolo tritisíc. Outsourcing - to je pre nás dynamický, pružný a dlhodobo efektívny systém. Rovnako je to pri ADK. Inak by to nešlo. Naši partneri a externisti sú rozosiati po celej republike, ale moderné technológie s nimi umožňujú rýchlo a efektívne komunikovať a spolupracovať.

A čo stratégia do budúcnosti?
Ísť všade tam, kde môžeme byť aspoň druhí. Nie je to pôvodné, povedal to už Jack Welch, ale platí to aj v našich odboroch. Znamená to rozširovať portfólio našich výrobkov - mám na mysli obe firmy. Dať zákazníkom čo možno najväčšiu pridanú hodnotu - nielen manažérom a odborníkom najrôznejších profesií, pretože máme výrobky a edície nielen pre profesionálov a odborných špecialistov, ale aj pre užívateľov všetkého druhu a tiež širšiu verejnosť. Teda pomôcť im riešiť ich problémy, uľahčovať im život, posilňovať ich pozíciu v práci aj v súkromnom živote.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 06:44