01.03.2018, 00:10

Mladí Slováci majú svoje peniaze, účty, karty ale slabé vedomosti o finančných produktoch

Stredoškoláci majú o peniazoch povrchné informácie z internetu a sociálnych sietí. O nákupe na splátky si každý tretí myslí, že nejde o úver.

Mladí Slováci majú svoje peniaze, účty, karty ale slabé vedomosti o finančných produktoch
Zdroj: Dreamstime

Stredoškoláci majú vo finančnej gramotnosti len priemerné znalosti a mylné predstavy, ukázal prieskum. Najčastejším zdrojom informácií pre mladých ľudí je internet, kde hľadá odpovede na finančné témy až 65 percent študentov. Kým pri často spomínaných produktoch ako sú hypotéky,  sa ich znalosti zlepšili, pri produktoch, ktoré reklama a internet nevysvetľujú, majú často mylné predstavy. Napríklad o nákupe na splátky si až tretina slovenských stredoškolákov myslí, že nejde o úver. Tieto údaje vyplynuli z prieskumu, ktorý pre OVB Allfinanz Slovensko realizovala agentúra GfK na reprezentatívnej vzorke 500 študentov.

Znalosti a predstavy o úveroch
Slovenskí stredoškoláci chápu finančné produkty na základe povrchne zachytených informácií z reklamy, internetu či sociálnych sietí. Tomu, žiaľ, zodpovedajú aj ich znalosti. Najviac sa orientujú v hypotékach: až 80 percent z nich pozná účel hypotekárneho úveru. Horšie to vyzerá pri spotrebných úveroch. Keďže reklama sa orientuje najmä na úrokové sadzby, posudzuje až 48 percent študentov výhodnosť úverov podľa výšky úrokov v percentách. Iba 18 percent študentov označilo že údaj o cene úveru je ročná percentuálna miera nákladov RPMN. Podobne zle dopadli študenti pri nákupe na splátky: každý tretí je presvedčený, že nejde o úver.

 Prieskum zároveň ukázal, že vo vzdelávacích programoch zameraných na finančnú gramotnosť existuje ešte stále priestor na zlepšenie. Znalosti študentov, ktorí takýto program už absolvovali sa od ostatných študentov líšili len málo. Čiastočné až výborné znalosti malo 78 percent študentov, ktorí absolvovali niektorý program a 75 percent tých, ktorí neabsolvovali finančné vzdelávanie.

Karty k účtom
Rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov napriek tomu, že kartu k bežnému účtu využíva 73 percent študentov. Pojem debetná si študenti často vysvetľovali tak, že ide o prístup k povolenému prečerpaniu na účte. A o kreditnej karte si, naopak, časť študentov myslí, že je to karta ku kreditu na vlastnom účte.

 Pozitívnym zistením prieskumu bolo, že viac ako 90 percent študentov deklarovalo, že majú vlastné peniaze a väčšina z nich si časť peňazí aj odkladá na neskôr. Znalosti v tejto oblasti majú študenti pomerne povrchné. Napríklad vplyv inflácie na úspory však vie posúdiť len 50 percent študentov.

Sporenie na dôchodok neriešia
„Je škoda, že téma dôchodkového sporenia je pre študentov pomerne vzdialená. Tomu, žiaľ, zodpovedajú aj znalosti v tejto oblasti. Na dôchodok si plánuje väčšina študentov začať sporiť až vo veku 30 rokov a neskôr, preto sa touto otázkou zatiaľ nezaoberajú. Pritom sporenie na dôchodok je dnes určite najdôležitejšou finančnou témou,“ vysvetľuje Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.

Prieskum ukázal, že najčastejším zdrojom informácií pre mladých ľudí je internet, kde hľadá odpovede na finančné témy 65 percent študentov z tých, ktorí majú o ne záujem.

Vyššia finančná gramotnosť vytvára predpoklady na to,  aby sa človek zamýšľal nad svojou finančnou budúcnosťou a bol v tejto oblasti aktívny. To jednoznačne ukazuje prax. Viac vedomostí by mohli deti získať formou vzdelávacieho projektu pre základné školy Moja Família. V roku 2017 sa do finančného vzdelávania stredoškolákov pustil aj projekt Finančná sloboda.

Najzaujímavejšie zistenia prieskumu:
- účel hypotekárneho úveru pozná 80 percent stredoškolákov,
- RPMN označilo za údaj o nákladovosti úveru len 18 percent študentov,
- kontokorent, ktorý nie je bežne komunikovaný v médiách, pozná len približne 40 percent študentov,
- rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov,
- o nákupe na splátky si vyše 30 percent študentov myslí, že nejde o úverový produkt,
- vplyv inflácie na úspory vie posúdiť len 50 percent študentov,
- tretí pilier si pletie (zamieňa) takmer 40 percent opýtaných,
- dôležitým distribučným kanálom pre informácie je internet, kde by hľadalo odpovede na finančné témy 65 percent študentov,
- 25 percent študentov vyjadrilo záujem o informácie z oblasti sporenia a investovania

Prieskum realizovala agentúra GfK prostredníctvom online panela na reprezentatívnej vzorke 500 študentov. Do prieskumu boli oslovení študenti, ktorí ukončili stredoškolské štúdium v júni 2017 alebo nastúpili v septembri 2017 do predposledného a posledného ročníka strednej školy. Zastúpenie gymnázií, obchodných akadémií a ostatných stredných škôl s maturitou bolo rovnomerné vzhľadom na región a pohlavie.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.