Vozidlá, počítače, stroje, ale aj budovy. To všetko si podnikatelia zvyknú prenajímať formou finančného lízingu. Po ukončení dohodnutých splátok si ich odkúpia za zostatkovú cenu. Tento spôsob zaobstarania majetku na podnikanie sa doteraz využíval pomerne často. Výhodný je však aj naďalej najmä pre živnostníkov, ak len začínajú podnikať. Pre podnikateľov sa zas oplatí, ak majú problémy získať úverové zdroje na nákup techniky, keďže sa už v minulosti zadlžili a banky ich evidujú ako rizikových klientov. Zahrnutie takéhoto majetku do účtovných dokumentov firmy je pomerne jednoduché, tvrdia účtovnícke firmy. „Do daňových nákladov vstupujú predovšetkým daňové odpisy, vypočítané zo vstupnej ceny – tá v prípade lízingu obsahuje vlastne istinu plus poplatky a iné náklady vynaložené do času zaradenia majetku do používania. Poistné či úroky vstupujú do nákladov bežne v každom mesiaci, vyčíslené podľa splátkového kalendára,“ konštatuje Peter Furmaník, konateľ Libertax Consulting
Lízing atakujú úvery
Lízing bol v minulosti obľúbený aj kvôli kratšej dobe odpisovania majetku. „To však už neplatí, keďže po poslednej zmene zákona o dani z príjmov sa predmet finančného prenájmu odpisuje rovnako ako majetok obstaraný kúpou z vlastných zdrojov,“ tvrdí daňový poradca Marek Tužinský zo spoločnosti Profuturion. Aj to je dôvod, prečo lízing stráca na popularite a začali ho atakovať spotrebné úvery. „V prípade úveru na financovanie majetku je u platiteľa DPH možný odpočet DPH jednorazovo, čo v prípade finančného prenájmu možné nie je, pretože odpočet DPH sa uplatňuje postupne z každej jednej splátky,“ doplňuje Tužinský.
V prípade finančného lízingu je podľa Beáty Sirotnej, majiteľky ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.