Podnikateľské začiatky
Prosperujúci rodinný podnik, v ktorom dnes pracujú už aj jej dve dospelé deti, nevyrástol zo dňa na deň. Na neľahké začiatky úspešná podnikateľka, ktorá dovtedy pracovala vo výrobe pri strojoch v Považských strojárňach, spomína v dobrom. ,,Ženy podnikateľky? A v nábytku? To ich neuživí," hovorí o prvých reakciách okolia, keď spolu so sestrou pred osemnástimi rokmi v pivnici rodičovského domu na ploche 4 x 4 metre začínali so svojimi prvými taburetkami. ,,Ten pán, ktorý nám na vtedajšom miestnom národnom výbore vybavil papier o živnostníckom podnikaní, bol vari jediný, ktorý veril, že to dokážeme. Dodnes som mu za to vďačná," hovorí o svojich začiatkoch.
Kladivo, klince, stará veritaska a cirkulárka - to boli ich prvé nástroje. Nechýbala však chuť do práce a plány do budúcnosti. Peniaze? Tie nemali. Prvé väčšie prišli po dvoch mesiacoch - z predaja taburetiek. ,,Chýbal však materiál, problém sme mali aj s dopravou," hovorí Hričovská. Predala starú "embéčku", naučila sa šoférovať nákladiak, obišla dodávateľov materiálu a s látkami pomohli české firmy. Dali si prvý inzerát, pribudli zákazky. Pribrali teda prvých zamestnancov. Najprv len na brigádu, neskôr nastálo. Boli štyria, potom ôsmi. Učili sa za pochodu, a za pochodu zaúčali do výroby aj svojich pracovníkov. Keď deti dorastali, začali pomáhať aj v podnikaní. Núkali sa nové možnosti, a tak sa obe sestry osamostatnili.
Bez pomoci bánk to nejde
Dnes firma Alonex pôsobí na ploche 11-tisíc m2, má 65 zamestnancov a je významný spracovateľ dreva a výrobca nábytku s maloobchodným predajom v Považskobystrickom okrese.
Ďalej rozširuje výrobné kapacity. Využíva pritom aj investičné úvery bánk. ,,Kto má dnes dostatok voľných disponibilných zdrojov?" kladie si otázku úspešná podnikateľka. ,,Ak sa v malom a strednom podnikaní chcete dostať ďalej, bez pomoci bánk to nejde. Som rada, že časy, keď banky nemali veľkú chuť pomáhať, sú už za nami. V súčasnosti si už môžete vyberať," hovorí Hričovská.
Jednou z posledných investícií Alonexu bola výstavba kotolne a sušiarne reziva na bezodpadové spracovanie dreva s modernou technológiou podľa noriem Európskej únie. Za túto investíciu hovorili nielen ekonomické ukazovatele, ale aj ekologické cítenie majiteľov spoločnosti. Nábytkárska firma totiž denne pri spracovaní dreva produkovala dve tony drevných pilín, ktoré sa prácne a draho odvážali na skládku odpadu.
Firma Alonex teda na základe projektu, do ktorého vložila vyše desať miliónov korún z vlastných zdrojov, požiadala svoju vtedajšiu banku o úver trinásť miliónov korún na dobu desať rokov. Úver síce dostali, ale nižší a len na šesť rokov. Linka, ktorú spustili v októbri minulého roka, produkuje drevný masív až v 70 percentách na vývoz do zahraničia. Spracované drevo sa expeduje do Japonska, na Cyprus, ale aj do Holandska a len v 30 percentách produkcia linky pokrýva ich vlastné výrobné potreby.
Ich veľkoodberateľ - spoločnosť Šped-Elit - však mal po overení kvality spracovanej suroviny záujem o vyššie dodávky. Kapacita nových výrobných priestorov to umožňovala. Ukázalo sa teda, že ak chce firma novú linku využiť čo najefektívnejšie, bez ďalších peňazí sa nezaobíde. Preto sa rodinný podnik rozhodol využiť služby banky, ktorá by im ponúkla výhodnejšie podmienky.
Firma Alonex oslovila firemnú pobočku VÚB banky v Považskej Bystrici. Požiadala ich o refinancovanie existujúceho úveru a jeho zvýšenie, ale aj o prevádzkový kontokorentný úver. Ich nový firemný poradca z banky projekt posúdil a dal odporúčanie na jeho schválenie. Dostali ho. Dnes už linka pracuje na dve zmeny.
Plány do budúcnosti
,,Teraz trochu spomalíme, aj keď máme rozpracovaný ďalší rozvoj podniku," hovorí Hričovská o ďalších zámeroch. ,,Máme však veľmi konkrétne plány v obchode - chceme sa zamerať na vývoz našich výrobkov do zahraničia," predostiera.
Nábytkárska firma pri svojom prezentovaní nevynecháva ani výstavy. Na posledných dvoch v Prahe a v Nitre svojimi modelmi v čalúnenom nábytku dokázala, že sa nebojí konkurencie. Ich dizajn zaujal nápaditosťou a farebnosťou. Neboja sa odvážnych tvarov, ani netradičných kombinácií farieb na sedačkách. Z ich tvorivej dielne vychádza každý mesiac jeden nový nábytkársky model. ,,Konkurencia nie je len o tom, že si ju treba strážiť. Môžete sa od nej aj všeličomu priučiť," myslí si podnikateľka. ,,Veľtrhy a trhy - to je priestor, kde sa to dá. Ročne ich navštívime niekoľko," dodáva.
Najbližšie plány hovoria aj o presťahovaní sa do vlastnej predajne v modernom obytnom súbore Rozadol v bratislavskej Ružovej doline. Aj doteraz v tejto časti hlavného mesta mali svoju predajňu. Boli však v prenajatom, teraz vykročia do svojho. ,,Na tieto nové priestory si znova chceme požičať ďalšie finančné zdroje," dodala Hričovská.
Tržby nábytkarského priemyslu v strednej a východnej Európe v roku 2004 (v mil. eur) | |
Poľsko |
3 300 |
ČR |
1 510 |
Rumunsko |
895 |
Slovinsko |
755 |
Slovensko |
695 |
Bulharsko |
430 |
Maďarsko |
398 |
Lotyšsko |
290 |
Estónsko |
275 |
Litva |
139 |
Zdroj: Zväz spracovateľov dreva |