Ako ukazujú štatistiky, najviac škôd vzniká pri parkovaní a cúvaní. Veľa z nich má na svedomí stále slabá snaha mnohých firiem vybaviť autá prvkami bezpečnosti na ochranu vodičov a školiť ich.
Veľké riziká
S vysokou škodovosťou sú totiž spojené mnohé riziká. „Častým dôsledkom je zvýšenie poistných sadzieb, náklady spojené so spoluúčasťou, náklady na náhradné vozidlá, časové prestoje vodičov, ako aj imidž spoločnosti,“ vypočítava Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Nepozorní vodiči obvykle generujú aj dodatočné náklady spojené s pneumatikami, ich servisom a údržbou. Pri agresívnej jazde sa zasa vodič podpisuje pod vyššiu spotrebu pohonných hmôt. Podiel vodiča na spotrebe pohonných hmôt je pritom päť až desať percent.
Keďže pre každú firmu sú zamestnanci nenahraditeľné aktívum, malo by byť samozrejmosťou, aby vo firmách od začiatku vybavili vodičov vozidlami s prvkami aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Ide napríklad o hands-free zariadenia, parkovací asistent vrátane cúvacej kamery a podobne. Tajný vypínač nie je poisťovňami akceptovaný ako spôsob zabezpečenia, no určite pri pokuse o krádež pomôže. Najúčinnejší no i finančne najnáročnejší sa javí monitorovací respektíve vyhľadávací systém na báze GPS, GSM a Rádiolokácie.
Čo pomôže
Ako vyplýva z údajov lízingovej spoločnosti, jednoznačne najčastejšími škodami na firemných vozidlách sú poškodenia vozidla pri parkovaní. „Tvoria viac ako polovicu. Najviac škôd vzniká pri kolíziách s iným vozidlom vo väčšej rýchlosti,“ spresňuje Kundlák. Najčastejšie sa pod ne podpisujú mladí a neskúsení vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského oprávnenia menej ako päť rokov. Časté sú havárie vo väčších mestách, čo však vyplýva z hustoty premávky.
Ako znížiť náklady?
,,Možným riešením je aj zmena v interných smerniciach. Náklady sa dajú vodičom zosobniť a z ich miezd. Toto riešenie nemusí byť vždy vo firme populárne, každopádne je najúčinnejším liekom na zvýšenú škodovosť. „Podobne sa osvedčilo riešenie vybaviť vozidlá parkovacím asistentom, či senzormi alebo kamerou,“ konštatuje Peter Kundlák.