Je to zlý sen každého vlastníka firmy: pomyslenie na to, že ho vlastní zamestnanci okrádajú, klamú či podvádzajú. A je jedno, či ide o veľký podnik alebo o malú prevádzku, nečestné konanie môže mať citeľné následky. "Raz k nám prišiel nájomca benzínovej pumy, ktorý takto prišiel o 40-tisíc eur a len-len že neskrachoval," hovorí Jens Hoffmann z Katedry aplikovanej psychológie Technickej univerzity v Darmstadte. Uvedenej problematike sa venuje už roky a ako tvrdí, často za ním prichádzajú podnikatelia s otázkou, ako sa včas dajú odhaliť ľudia s nečestnými sklonmi.
"Predpoklady negatívneho správania sa človeka na pracovisku sú merateľné, nech už ide o korupciu, krádeže alebo podvody," vysvetľuje Hoffmann. Odborníci sa domnievajú, že u každého jedinca existuje zásadná psychologická vlastnosť, ktorá ovplyvňuje jeho konanie -- a tou je integrita osobnosti. Čím je nižšia, tým je nebezpečenstvo problematického správania väčšie.
Integrita je fenomén, ktorý vedci v posledných rokoch preskúmali pomerne podrobne. A zhodou okolností aj vedci v Darmstadte, aj ich kolegovia na univerzite v Stuttgarte-Hohenheime dospeli k názoru, že nečestnosť vôbec nejde len na vrub príhodnej situácie, ako o tom hovorí staré príslovie, podľa ktorého príležitosť robí zlodeja.
Postup, ktorý Hoffmann vyvinul v tejto súvislosti, je v prvom rade zameraný na nové pracovné sily. Dá sa však použiť aj pri výbere vedúcich pracovníkov. V rámci testu dostanú uchádzači dotazníky s desiatkami rôznych výpovedí, s ktorými majú súhlasiť celkom, čiastočne alebo vôbec nie. Psychológovia sa tak snažia odhaliť rozličné odtienky integrity skúmanej osoby. Tá totiž nie je homogénna, ale skladá sa z viacerých faktorov, ktoré sú také individuálne ako napríklad charakter človeka.
Podľa Hoffmanna ľudia s vysokou osobnostnou integritou spôsobujú podnikateľom oveľa menej problémov a zároveň pracujú efektívnejšie. Americké skúsenosti napríklad potvrdili, že šoféri nákladných áut s nízkou hodnotou integrity spôsobujú päťkrát viac nehôd ako ich kolegovia, ktorí v testoch obstáli nadpriemerne.
StoryEditor