Máte pocit, že daňový úrad od vás žiada niečo, čo ste splnili alebo máte proti jeho rozhodnutiu iné výhrady. Bráňte sa. Ako? Dnešné nadmerné množstvo informácií naozaj často spôsobuje u daňovníkov zmätok. Platí to aj pri daňovej ochrane. Je preto vhodné premyslieť si obranný postup a zhotoviť jednoduchý plán. Poznať treba najmä základné princípy efektívnej daňovej obrany, správnu štruktúru kvalitného odvolania, vybrané ustanovenia Ústavy SR využiteľné pri daňovej obhajobe, ako i paragrafy zákona č. 511/1992 Zb.
Základné princípy efektívnej daňovej obrany
Podľa skúseností z novodobej daňovej praxe v SR za roky 1990 až 2004 sa možno oprieť o tieto princípy:
-- nedotknuteľnosť práv daňovníka podľa Ústavy SR
-- zásady daňového konania podľa § 2 a ďalšie vybrané konkrétne paragrafy zákona č. 511/1992 Zb. (resp. z. č. 171/2001 Z. z.) v znení neskorších predpisov
-- informačná bonita -- akceptovanie neustálej zmeny v legislatíve (napríklad od roku 1993 len v zákone o daniach z príjmov bolo viac ako tri tucty noviel)
-- aktivita objektivizácie faktov (dôkazno-preukazná iniciatíva, pripravenosť a eliminovanie dôkaznej núdze)
-- poradenstvo v internej alebo externej réžii
-- zvykové právo a daňový kódex krajín Európskej únie
-- v prípade nemožnosti spochybniť obsah je vhodné napadnúť formu: ak sú nedostatky v procesnom modeli (napríklad v prípade, že sa v daňovom spore odvolací orgán v rozhodnutí o odvolaní nevyrovnal riadne so všetkými výhradami daňovníka).
Štruktúra kvalitného odvolania proti daňovým orgánom
Najfrekventovanejším opravným prostriedkom v daňovom konaní využiteľným aj pri daňovej obrane, ktorý daňovníka nestojí peniaze, sa javí odvolanie. Daňové subjekty často nevedia, ako ho správne koncipovať a štruktúrovať tak, aby im bol zo strany odvolacieho orgánu priznaný úspech v daňovom konaní. Kvalitné odvolanie by malo alternatívne obsahovať okrem samozrejmosti dodržania právoplatnej lehoty najmä tieto stránky:
-- samozrejmosť vysokej administratívnej úrovne a štábnej kultúry -- kvalitný hlavičkový papier, písomnú formu, nie rukopisom alebo zle čitateľným starým písacím strojom, ale na PC, bezchybnú rétoriku, gramatiku i logickú genézu konceptu
-- maximum paragrafov, zákonov a normoustanovení na podporu tvrdení
-- kvalifikované a precízne naformulovanie rozporu, resp. nesúhlasu a odôvodnenia s maximom možných akýchkoľvek priamych i nepriamych dôkazov na podporu tvrdenia (vrátane citácií z daňových judikátov, názory odborníkov z kníh, prednášok a odborných časopisov...)
-- návrhy na doplnenie konania o dôsledné zistenie nepreskúmaných skutočností (Nikdy sa nemožno uspokojiť s právnymi domnienkami správcu dane, ale prijať len fakty. Neuspokojiť sa len so stručným konštatovaním správcu dane, že dorub dane bol preto, že napríklad "bol porušený § 24 zákona o daniach z príjmov z. č. 366/1999 Z. z. v znení neskorších predpisov" -- to nestačí, musí to byť dôkladne vysvetlené a zdôvodnené -- napríklad konkrétne ktorý odsek, ktoré písmeno a presne v čom bol konkrétny paragraf 24 porušený)
-- pri nejasnosti výkladu zákona, pri polemickej kauze a nepresnosti rétoriky daňového práva môže daňovník zdôrazniť v odvolaní konanie "bona fide" (t. j. v dobrej viere) a "in dubio pro reo" (t. j. v pochybnosti v prospech)
-- pripomenúť, koľko daní už daňovník spolu štátu zaplatil (t. j. že nejde o chronického daňového neplatiča, špekulanta alebo podvodníka), a že ide jasne o spolupracujúceho daňovníka. Okrem toho je vhodné aj nebáť sa pochváliť výpočtom iných úspešných daňových kontrol, ktoré v minulosti dopadli v prospech daňovníka
-- podčiarknuť, že daňovník problém pred napísaním tohto odvolania starostlivo analyzoval a konzultoval s kompetentnými odborníkmi (audítor, komerčný právnik, daňový poradca, hlavný účtovník, ekonomický expert) a oni zastávajú rovnaký odborný názor
-- spomenúť nejednotné rozhodnutia iných daňových úradov v SR a medzinárodné skúsenosti vybraných krajín v rovnakej kauze
-- priložiť k odvolaniu na podporu svojich tvrdení listy (ak sa daňovník obrátil napríklad na ministerstvo financií -- Sekciu daňovú a colnú)
-- deklarovať jasný scenár daňovníka v ďalších krokoch, ak neuspeje v odvolaní -- uviesť pripravenosť a odhodlanie viesť súdny spor na domácej, ak treba i zahraničnej pôde a legislatívnu pripravenosť žiadosti o finančné škody z daňového sporu
-- dodržiavať prísne logickú formalizovanú štruktúru, t. j. tvrdenie + dôkaz
-- tvrdosť rétoriky a štýl konceptu voliť vždy individuálne (napríklad v závislosti od toho, či je to jednoznačne jasný daňový spor, prvý spor alebo či už odvolávajúci sa daňovník rovnaký spor v minulosti vyhral atď.)
Ústava SR -- vybrané ustanovenia využiteľné pri daňovej obhajobe
Základom právneho systému aj v rámci daňového práva na Slovensku je ústava. Na účel daňovej obrany i obhajoby sú použiteľné najmä tieto ustanovenia:
Čl. 1 -- SR je právny štát, uznáva a dodržiava všetky pravidlá medzinárodného práva
Čl. 2 -- Štátne orgány (t. j. vrátane daňových úradov) môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon (t. j. subjektívne výklady niektorých daňových úradníkov nad rámec práva nie sú prípustné). Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá
Čl. 7 ods. 2 -- Právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie majú prednosť pred zákonmi SR
Čl. 12 -- Ľudia sú slobodní a rovní v dôstojnosti i v právach. Základné práva a slobody sú neodňateľné, nescudziteľné, nepremlčateľné a nezrušiteľné... Nikomu nesmie byť spôsobená ujma na právach preto, že uplatňuje svoje základné práva a slobody
Čl. 13 -- Povinnosti možno ukladať zákonom alebo na základe...
Čl. 19 -- Každý má právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti a na ochranu mena. Každý má právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života
Čl. 20 -- Každý má právo vlastniť majetok. Vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu
Čl. 21 -- Každý má právo verejne prejavovať svoje zmýšľanie (odporúčam použiť, ak by boli zo strany daňového úradu výhrady k správaniu sa daňovníka pri daňovom konaní)...
Čl. 26 -- Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené (použiť, ak daňový úrad nechce dať daňovníkovi základné informácie k plateniu daní)
-- Od 1. januára 2002 platí v zmysle ustanovenia čl. 127 ods. 3 aj nové ustanovenie o tom, že v prípade podania podnetu k sporu (sťažnosti) na Ústavný súd a víťazstve daňovníka, môže Ústavný súd priznať právo aj na primerané finančné zadosťučinenie
Paragrafy zákona č. 511/1992 Zb. k daňovej obrane
Citovaný zákon o správe daní a poplatkov je zložitý, dlhý a náročný na pochopenie i interpretáciu. Paragrafy, ktoré môžu poslúžiť na daňovú obranu:
§ 2 -- základné zásady daňového konania (najmä ods. 1)
§ 7 -- svedkovia (možnosť ich navrhovať a oni musia prísť)
§ 9 -- zastupovanie (možnosť dať sa zastúpiť zdatným profesionálom, ktorý sa daňového úradu nezľakne)
§ 11 ods. 5 -- zápisnicu o ústnom pojednávaní vydá daňovníkovi daňový úrad, len ak o ňu výslovne hneď po začatí ústneho pojednávania v daňovom konaní žiadal
§ 15 -- daňová kontrola, najmä ods. 5 (práva kontrolovaného) a ods. 11 (náležitosti ku kontrole), pri obrane stavenej na formalizačné nedostatky, je to využiteľné
§ 17 -- doručovanie (čo do vlastných rúk a čo nie, v rámci Slovenska i do cudziny)
§ 20 -- začatie konania
§ 22 -- nazeranie do spisov
§ 23 -- daňové tajomstvo (čo ním je a čo už nie)
§ 23a -- kto sprístupňuje daňové tajomstvo
§ 23b -- poskytovanie údajov (kompetencie a dokedy musí daňový úrad oznámiť určité veci daňovníkovi)
§ 24 -- vylúčenie zamestnancov správcu dane
§ 25 -- zastavenie daňového konania
§ 26 -- predbežná otázka
§ 28 -- náklady daňového konania (kto ich znáša)
§ 29 -- dokazovanie (daňový úrad musí vykonávať dokazovanie aj doručenie písomností)
§ 30 -- náležitosti rozhodnutia (napríklad ak ho nepodpíše kompetentný zástupca daňového úradu, tak je neplatné, aj keby znelo na milióny dorubu dane)
§ 31 -- registračná a oznamovacia povinnosť, najmä ods. 18 (ochrana proti podvodom): Na žiadosť daňového subjektu musí daňový úrad oznámiť, či firma XY je registrovaná ako platiteľ dane
§ 32 -- súčinnosť tretích osôb -- tu sa daňový subjekt dozvie, kto naň má povinnosť "bonzovať"
§ 36 -- pozastavenie činnosti, ods. 9 (prípadné škody a straty z pozastavenia činnosti znáša daňový subjekt)
§ 45 -- zánik práva vyrubiť daň
§ 46 -- 54 -- odvolanie a mimoriadne opravné prostriedky
§ 59 -- odklad platenia dane
§ 63 ods. 6 -- daňový preplatok: Ak ho zapríčinil daňový úrad, musí ho vrátiť daňovníkovi aj s úrokom
§ 64 -- odpustenie daňového nedoplatku
§ 69 -- premlčanie práva vybrať a vymáhať nedoplatok (po 6, 20 a 30 rokoch)
§ 73 -- 94 -- daňové exekučné konanie
§ 95, § 95a -- špeciálne prípady konkurzu a vyrovnania
§ 102, § 103 -- úľavy a "odpustky" daňových pohľadávok v kompetencii Ministerstva financií SR a Daňového riaditeľstva SR
StoryEditor