25.10.2006, 00:00

Pomôže súčasný systém financovania tomu, aby sa naše vysoké školy dostali na špičkovú európsku úroveň?
Peter Plavčan, generálny riaditeľ sekcie vysokých škôl ministerstva školstva
-- Viaceré trendy, napríklad kvalifikačná štruktúra vysokoškolských učiteľov, počet doktorandov a absolventov doktorandského štúdia, objem finančných prostriedkov na podporu vedy a výskumu na vysokých školách, naznačujú, že systém financovania je nastavený dobre. Motivuje vysoké školy na zdravú konkurenciu, čo sa prejavuje v skvalitňovaní ich činnosti. Je potrebné prehodnotiť nastavenie niektorých parametrov systému financovania, ktoré boli určené historicky a dnes už nemusia odzrkadľovať súčasný stav. Pri rozdelení vysokoškolských inštitúcií na odborné vysoké školy a univerzity bude potrebné zohľadniť aj túto skutočnosť. Avšak v žiadnej krajine nie sú všetky vysoké školy na špičkovej úrovni.
Snímka Samuel Vanko, bude v pondelok
Matúš Pošvanc, analytik Nadácie F. A. Hayeka
-- Súčasný systém nevyhnutne potrebuje reformu. Na jednej strane je nevyhnutné zmeniť inštitucionálne prostredie samotných verejných vysokých škôl, napríklad vstupom inštitucionálnych investorov. Na druhej strane je nutné podporiť konkurenčné prostredie, ako i vyššiu zodpovednosť za financovanie štúdia priamo na strane študentov, čiže zavedením poplatkov.
Snímka archív
Andrej Salner, riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť
-- Je vôbec systém financovania to, čo nás má tlačiť na európsku úroveň? Financovanie môže súvisieť s kvalitou, ale je len jedným z faktorov, ktoré ju ovplvňujú. Keby sme zo dňa na deň znásobili financovanie vysokých škôl, stúpla by kvalita. Ale priamu úmeru v tom nenájdeme. Kvalitu určuje v prvom rade rámec, v ktorom vysoké školy fungujú, teda aké majú zo zákona možnosti, povinnosti a motivácie. Financovanie, to nie je len otázka objemu peňazí, ale aj ich rozdeľovania. Ak poviete, že zajtra každá škola dostane miliardu korún navyše, musí byť zároveň jasné, čo spoločnosť, štát od nej očakáva. V posledných rokoch sa u nás dával dôraz na pokrytie -- aby viac stredoškolákov malo prístup k vysokoškolskému vzdelaniu. To sa podarilo. Za posledných pätnásť rokov u nás obrovsky narástol počet študentov vysokých škôl. Nevyužívame zatiaľ veľa nástrojov na to, ako zohľadňovať kvalitu. Ale aj s tým sa už začína niečo robiť. K možným nástrojom patria zmeny v systéme akreditácie programov alebo hodnotenie. Napríklad vo Veľkej Británii ním vysoké školy prechádzajú pravidelne a závisí od neho ďalšie prerozdeľovanie peňazí. Demografický pokles zvyšuje aj finančný dopad relatívneho záujmu uchádzačov o jednotlivé štprogramy.
snímka: ...

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
10. máj 2024 19:09