StoryEditor

Poradenským firmám ide voda na mlyn

26.03.2007, 00:00

Globalizácia je hlavným dôvodom, prečo sa podniky čoraz častejšie obracajú na najrôznejších poradcov. V celosvetovom súperení s konkurentmi z rýchlo sa rozvíjajúcich krajín majú kvalifikované rady cenu zlata. Na druhej strane má táto prax dôsledky aj pre samotné poradenské firmy -- prakticky si už ani jedna nemôže dovoliť, aby nebola aktívna aj v medzinárodnom meradle.
Nová éra
Veľké poradenské spoločnosti sprevádzajú svojich zákazníkov po svete už relatívne dlho, ale aj pre nich sa globalizáciou začala nová éra. "Pri projektoch, ktoré sa týkajú viacerých štátov, si zákazníci želajú zmiešané skupiny zložené z poradcov z rôznych krajín," konštatuje Dietrich Neumann, riaditeľ pobočky agentúry A.T.Kearney pre strednú Európu. Jeho názor potvrdzuje aj Frank Mattern, riaditeľ nemeckej kancelárie spoločnosti McKinsey. Domnieva sa, že túto formu spolupráce budú konzultanti v budúcnosti rozvíjať ešte intenzívnejšie ako dnes. "Internacionalizácia nás všetkých stavia pred nové výzvy," znie jeho konštatovanie.
Už dnes je väčšina nemeckých poradcov permanentne aktívna aj v zahraničí. Nemecká pobočka veľkej nadnárodnej firmy Boston Consulting Group má až 40 percent projektov s medzinárodným dosahom, takže v súčasnosti je trvale v zahraničí dvadsať jej pracovníkov, predovšetkým v ázijských a vo východoeurópskych krajinách.
Problémy malých
Nutnosť medzinárodného rozmeru činnosti je zrejmá aj menším poradenským agentúram. Viacerým z nich v minulosti unikli tučné zisky zo zákaziek len preto, že zákazníkom neboli schopné zaručiť služby v medzinárodnom meradle.
Pre menšie poradenské kancelárie s neznámym menom však nie je ľahké vyhovieť podobnej požiadavke. Ako-tak si expanziu môžu dovoliť ešte subjekty špecializované na jedinú úzku oblasť, čo je trebárs prípad mníchovskej logistickej spoločnosti Barkawi. V zahraničí udržiava celú sieť vlastných zastúpení a od minulého roku aj v Šanghaji. "Bez prítomnosti priamo na mieste sa dnes už nezaobídeme," dodáva jeden z jej manažérov Karim Barkawi. "Celosvetová pôsobnosť je čoraz dôležitejšia," prízvukuje aj Hermann Simon, riaditeľ poradenskej spoločnosti Simon, Kucher & Partners. Tohto roku mieni otvoriť päť nových zahraničných filiálok a jeho firma bude zastúpená už v dvanástich štátoch.
Globálnosť naoko
Mnohým poradenským firmám však na zahraničné pobočky chýbajú zdroje. Iné zase -- tak to aspoň tvrdia znalci -- si zastúpenie v zahraničí otvárajú len preto, aby "globálnosť" ukázali navonok. V skutočnosti v danej krajine nemajú zákazníkov a činnosť len predstierajú. Možný je však iný model, napríklad, že k expanzii dochádza náhodne. "Pokiaľ ide o internacionalizáciu, nemáme nijaký plán, riadime sa intuíciou," neskrýva nič H. Simon. Keď sa mu nedávno v Toronte podarilo od konkurencie pretiahnuť na svoju stranu významného odborníka v oblasti cenového poradenstva, ktorý chcel naďalej zostať v Kanade, Simonovi nezostalo iné, len otvoriť novú pobočku v krajine javorového listu.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
09. máj 2024 14:55