Najčastejšie prípady
Ak po kúpe dovolenky vaša cestovka skrachuje, zájazd vám zrušia. Cestujúci, ktorí sú v tej dobe na zahraničnom pobyte, sa vôbec nemusia dostať domov, pretože im dopravné spoločnosti zrušia let, či cestu autobusom.
Ako sa zabezpečiť pred prípadným krachom cestovnej kancelárie
Väčšina cestovných kancelárií je poistených pred prípadnou finančnou stratou, no nie vždy stačia peniaze z poistky na vyplatenie celej sumy zájazdu. Slovenská poisťovňa radí, že jednoduchý spôsob, ako si poistiť peniaze je, ak zájazd v cestovke zaplatíte platobnou kartou.
Prvý krok
Najprv sa pokúste o reklamáciu v cestovnej kancelárii, v ktorej ste zájazd kúpili a zaplatili ju kartou. Tú musíte písomne predložiť do troch mesiacov.
Ak vám cestovka nevyhovie, potom sa môžete obrátiť na svoju banku. Požiadajte o sprostredkovanie vrátenia platby z dôvodu nedodania služby zo strany obchodníka. K žiadosti priložte vašu dovtedajšiu komunikáciu s obchodníkom, ako aj doklady o kúpe zájazdu. Ideálne je, ak doklady obsahujú čo najpresnejšiu špecifikáciu toho, čo ste zaplatili a mali dostať.
Ako to funguje
V kartových spoločnostiach platí takzvaná ochrana v prípade nedodania zaplateného tovaru alebo neposkytnutia služby. Je účinnou pomocou najmä v prípadoch nákupov na diaľku, čo je akýkoľvek tovar alebo služba, ktorú vám obchodník má dodať v budúcnosti. Ak si obchodník svoju povinnosť nesplní, môžete svoju banku požiadať o sprostredkovanie vrátenia platby.
Poistenie cestovných kancelárií
Cestovná agentúra je len sprostredkovateľom predaja zájazdov z iných cestovných kancelárií. Agentúry nemajú povinnosť mať uzatvorenú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad úpadku. Ak si teda vyberáte zájazd z agentúry, musí vám preukázať, že vybraná cestovná kancelária je poistená.
Zdroj: Slovenská sporiteľňa, Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr